Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Att övergången skulle komma är inte förvånande men jag är fullkomligt övertygad att Apple har påverkat att övergången går så fort som den gör.

Som jonasy säger, det är en enorm kundgrupp du riskerar att tappa om du inte kan ge folk med iPrylar en bra upplevelse på din site.

Absolut har de påverkat! Inte bara genom att inte implementera flash utan också genom att öppet kritisera flash.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apple har officiellt gått ut och sagt att man inte vill ha Flash i sin mobila enheter och angivit också varför, sen är det upp till dig som konsument och avgöra om du vill köpa deras produkt eller inte. Vill du inte det så har du valmöjlighet att köpa en annan produkt från en annan leverantör. Varför är det konstigt? Apple har väl ingen skyldighet att tillhandhålla något som de själva inte tror på? Sen har vi sett att deras strategie har fungerat väldigt bra eftersom produkterna säljer som smör trots avsaknad flash-stöd. Att man borde ha implementerat stöd kan man delvis hålla med om men samtidigt så förstår jag deras beslut eftersom flash i OSX fungerar undermånligt.

Antingen gillar du läget eller så köper du något annat, svårare än så är det inte :), det är du som konsument som sitter på pengarna och har makten.

Skrivet av Pnorberg:

Vilka är det som utesluter Flash från en i-produkt?
svara på den enkla simpla frågan.

Tog inte länge innan du började jämföra bilar, grattis! (börjar bli lite Godwins lag när det gäller Apple diskussioner, till slut är det alltid någon som ska börja jämföra bilar, på ett eller annat sätt).

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Apple har officiellt gått ut och sagt att man inte vill ha Flash i sin mobila enheter och angivit också varför, sen är det upp till dig som konsument och avgöra om du vill köpa deras produkt eller inte. Vill du inte det så har du valmöjlighet att köpa en annan produkt från en annan leverantör. Varför är det konstigt? Apple har väl ingen skyldighet att tillhandhålla något som de själva inte tror på? Sen har vi sett att deras strategie har fungerat väldigt bra eftersom produkterna säljer som smör trots avsaknad flash-stöd. Att man borde ha implementerat stöd kan man delvis hålla med om men samtidigt så förstår jag deras beslut eftersom flash i OSX fungerar undermånligt.

Antingen gillar du läget eller så köper du något annat, svårare än så är det inte :), det är du som konsument som sitter på pengarna och har makten.

Kan ni sluta diskutera valet av att köpa en produkt? Det är redan en självklarhet som är totalt meningslös att ens diskutera.

Oavsett om det fungerar skit, är det värsta som kan finnas i en produkt så ska valet vara upp till användaren. Vi pratar om Flash, något som finns över hela nätet. Bara för att Jobs verkar ha personliga problem så är det hans problem, inte mina. Är det inte viktigt och skapa sin egen uppfattning om vad man tycker och inte tycker om?

Låt mig fråga er, tycker ni att valet ska vara upp till användaren eller företaget när det gäller och begränsa mjukvara?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Apple har officiellt gått ut och sagt att man inte vill ha Flash i sin mobila enheter och angivit också varför, sen är det upp till dig som konsument och avgöra om du vill köpa deras produkt eller inte. Vill du inte det så har du valmöjlighet att köpa en annan produkt från en annan leverantör. Varför är det konstigt? Apple har väl ingen skyldighet att tillhandhålla något som de själva inte tror på? Sen har vi sett att deras strategie har fungerat väldigt bra eftersom produkterna säljer som smör trots avsaknad flash-stöd. Att man borde ha implementerat stöd kan man delvis hålla med om men samtidigt så förstår jag deras beslut eftersom flash i OSX fungerar undermånligt.

Antingen gillar du läget eller så köper du något annat, svårare än så är det inte :), det är du som konsument som sitter på pengarna och har makten.

Hela den här tråden handlar ju om hurvida det är värt att köpa Mac eller inte, så "Antingen gillar du läget eller så köper du något annat" bidrar tyvärr verkligen inte till diskussionen. Det är överraskande många som svarar kritik med "köp nåt annat då!".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väl ändå solklart att jag som levererar en vara själv bestämmer innehållet? Jag leverar en färdig produkt sen avgör du som konsument om du vill lägga pengar på det eller inte? Är det inte så marknaden fungerar idag? Visserligen tittar man på vad marknaden efterfrågar men det betyder inte per automatik att man kommer implementera mjukvaran bara för att du eller någon annan tycker det. iPhone är en produkt som visar verkligen att man behöver inte lyssna på konsumenten gällande den specifika frågan (flash) och ändå nå väldigt bra resultat.

Skrivet av Pnorberg:

Kan ni sluta diskutera valet av att köpa en produkt? Det är redan en självklarhet som är totalt meningslös att ens diskutera.

Oavsett om det fungerar skit, är det värsta som kan finnas i en produkt så ska valet vara upp till användaren. Vi pratar om Flash, något som finns över hela nätet. Bara för att Jobs verkar ha personliga problem så är det hans problem, inte mina. Är det inte viktigt och skapa sin egen uppfattning om vad man tycker och inte tycker om?

Låt mig fråga er, tycker ni att valet ska vara upp till användaren eller företaget när det gäller och begränsa mjukvara?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Eftersom ämnet är så uttjatat så är det inte så konstigt?

Skrivet av MarcusW:

Hela den här tråden handlar ju om hurvida det är värt att köpa Mac eller inte, så "Antingen gillar du läget eller så köper du något annat" bidrar tyvärr verkligen inte till diskussionen. Det är överraskande många som svarar kritik med "köp nåt annat då!".

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Det är väl ändå solklart att jag som levererar en vara själv bestämmer innehållet? Jag leverar en färdig produkt sen avgör du som konsument om du vill lägga pengar på det eller inte? Är det inte så marknaden fungerar idag? Visserligen tittar man på vad marknaden efterfrågar men det betyder inte per automatik att man kommer implementera mjukvaran bara för att du eller någon annan tycker det. iPhone är en produkt som visar verkligen att man behöver inte lyssna på konsumenten gällande den specifika frågan (flash) och ändå nå väldigt bra resultat.

Tydligen verkar det inte vara solklart vad det är jag kritiserar,
vi tar det igen:
Det är idiotiskt att Apple inte låter mig som användare bestämma om jag vill ha flash eller inte.

Förstår du nu?

Sen frågar jag dig/er IGEN.
Tycker du att valet borde vara ditt eller Apples om du vill kunna nyttja flash i en produkt som iPad vars främsta syfte är och surfa med?
Är väl ändå en ironi att Apple som var så emot "big brother" på 80-talet, själv idag är big brother?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Du tycker det men det gör inte jag eftersom flash som mjukvara är värdlös men där har vi tydligen olika uppfattningar.

Deras beslut om att utesluta flash är främst pga användarupplevelsen, den är inte rolig med flash på sämre hårdvara, vet inte om du är beredd om att hålla med om det men flash är verkligen dåligt optimerat.

Sen om vi ska leka moralpoliser så kan jag också tycka det men samtigt så satsar de på en öppen standard i gengäld vilket är i min mening mycket bättre än stängd mjukvara som flash.

Skrivet av Pnorberg:

Tydligen verkar det inte vara solklart vad det är jag kritiserar,
vi tar det igen:
Det är idiotiskt att Apple inte låter mig som användare bestämma om jag vill ha flash eller inte.

Förstår du nu?

Sen frågar jag dig/er IGEN.
Tycker du att valet borde vara ditt eller Apples om du vill kunna nyttja flash i en produkt som iPad vars främsta syfte är och surfa med?
Är väl ändå en ironi att Apple som var så emot "big brother" på 80-talet, själv idag är big brother?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Du tycker det men det gör inte jag eftersom flash som mjukvara är värdlös men där har vi tydligen olika uppfattningar.

Deras beslut om att utesluta flash är främst pga användarupplevelsen, den är inte rolig med flash på sämre hårdvara, vet inte om du är beredd om att hålla med om det men flash är verkligen dåligt optimerat.

Sen om vi ska leka moralpoliser så kan jag också tycka det men samtigt så satsar de på en öppen standard i gengäld vilket är i min mening mycket bättre än stängd mjukvara som flash.

Flash har dessutom en tendens att behöva köras som en separat process som körs med samma privelegier som själva webbläsaren. Ett exempel på när detta kan skapa problem är t ex Google Chrome där varje tab är sandboxad (med andra ord har en tab bara tillgång till precis det som behövs för att visa webbsidor osv, utnyttjas ett säkerhetshål så bör inte webbsidan komma åt något på klientdatorn) men flash måste köras utanför sandboxen.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Google_chrome#Security)

När Apple skriver en webbläsare kan jag förstå att det är viktigt att hålla full kontroll över vad webbläsaren gör. Apple jobbar säkerligen jättehårt med att hålla Safari säker, och då är det IMO förståligt att de inte vill introducera potentiella säkerhetsrisker med flash. (som de inte kan kontrollera)

Nu jobbar säkert Adobe jättehårt med att förbättra säkerheten, men det känns betydligt mycket bättre att gå mot öppna standarder för att hantera filmer och spel på nätet. (Jag är inte 100% säker på att allt jag skrivit fortfarande stämmer, så rätta mig om jag har fel. )

Något jag är lite nyfiken på, det är hur många iPhone/iPad-användare som faktiskt saknar flash, man hör mest klagomål från folk som inte äger dessa produkter.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Något jag är lite nyfiken på, det är hur många iPhone/iPad-användare som faktiskt saknar flash, man hör mest klagomål från folk som inte äger dessa produkter.

Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag nånsin saknat flash på min iPhone. Nån enstaka gång händer det att man inte kan se en banner, utan bara en grå ruta på nån tidningssida, men jag kan inte påstå att det stör mig... Men det beror ju på vilka sidor man oftast besöker, föralldel. Hänger man huvudsakligen på flashintensiva sidor så är ju kanske inte en ios-apparat den optimala maskinen.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag saknar inte flash. Varken på iPhone eller iMac.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Har möjlighet att köpa en knappt ett år gammal MBP 15" för 7000kr. Ska man slå till?

Ska studera till hösten och tänkte då sälja min stationära och köpa en bärbar, tänkte alltid köpa en PC men detta verkade rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Har möjlighet att köpa en knappt ett år gammal MBP 15" för 7000kr. Ska man slå till?

Ska studera till hösten och tänkte då sälja min stationära och köpa en bärbar, tänkte alltid köpa en PC men detta verkade rätt bra.

Tror de ligger på ca 9-10.000 begagnat så du borde lätt få igen pengarna om du skulle ångra dig. Dock så anser jag att 15" är lite för mycket att släpa på. Jag tycker 13" är en helt perfekt storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Tror de ligger på ca 9-10.000 begagnat så du borde lätt få igen pengarna om du skulle ångra dig. Dock så anser jag att 15" är lite för mycket att släpa på. Jag tycker 13" är en helt perfekt storlek.

Ja andrahandsvärdet är ju helt sjukt på Mac!!En dator som är från 2008 kan man mycket väl begära över 5000 kr för? Om de får sålt det är såklart en annan fråga men detta tallar så uppenbart för att Mac användare tittar extremt lite på själva tekniken/hårdvaran.

Detta är faktiskt främsta anledningen till att jag skulle kunna tänka mig köpa en MBA och köra Windows på!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag ska ge en lite sammanfattning om vad jag personligen har upplevt i win7 snow leopard och slackware(linux)

win7
lätt använt från start
mycke gratis program inte lika mycke som slackware
om man ska spela spel använd win

snow leopard
lätt att använd när man vant sig vid det
finns väldigt bra foto redigerings och video redigerings program
tycker personligen det är väldigt bra att göra hemsidor

slackware(linux)
komplicerat men väldigt användbart när man kan det
full kontroll över operativ systemet(kräver dock relativt hög kunskap)
alla program gratis

jag har en dator med win7 en med slackware och en med snowleopard det finns sätt att installera snow leopard på vanliga datorer med gratis program man behöver dock ett exemplar av snow leopard innan ska länka en guide om det är så att man har en skiva med snow leopard men man måste ha en dator med intel processor http://tonymacx86.blogspot.com/2010/04/iboot-multibeast-insta...

Permalänk

En fråga, om någon svarar är jag väldigt tacksam. Går det bra att spela WoW på en MacBook Pro?

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt säker på om jag ska posta här, men tyckte det verkade rätt.

Jag har en gubbe i familjen som är 55+ och har börjat med att fotografera och redigera. Han ska införskaffa en ny dator. Han är inne på en MAC då många säger att man ska satsa på det om man håller på med media. Jag undrar då varför. Varför är MAC bättre om man ska redigera foton än pc?

Programmet som ska användas är lightroom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt säker på om jag ska posta här, men tyckte det verkade rätt.

Jag har en gubbe i familjen som är 55+ och har börjat med att fotografera och redigera. Han ska införskaffa en ny dator. Han är inne på en MAC då många säger att man ska satsa på det om man håller på med media. Jag undrar då varför. Varför är MAC bättre om man ska redigera foton än pc?

Programmet som ska användas är lightroom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vara intresserad av varför Mac är att föredra för dessa uppgifter? Görs all film med Mac? Är man nybörjare och vill prova på så är nog vanlig PC en billigare och bättre väg att gå.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Jag har en gubbe i familjen som är 55+ och har börjat med att fotografera och redigera. Han ska införskaffa en ny dator. Han är inne på en MAC då många säger att man ska satsa på det om man håller på med media. Jag undrar då varför. Varför är MAC bättre om man ska redigera foton än pc?

Det är den inte. Men det har vissa historiska orsaker kopplade till hur Windows hanterade färgprofiler (eller inte hanterade), vilket är mycket viktigt på t.ex förlag eller reklambyråer. Detta är inget problem idag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Gorgakk44:

En fråga, om någon svarar är jag väldigt tacksam. Går det bra att spela WoW på en MacBook Pro?

WoW ska väl gå att spela på MacBook Pro, hur bra det går beror på modell och konfiguration.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Jag är inte riktigt säker på om jag ska posta här, men tyckte det verkade rätt.

Jag har en gubbe i familjen som är 55+ och har börjat med att fotografera och redigera. Han ska införskaffa en ny dator. Han är inne på en MAC då många säger att man ska satsa på det om man håller på med media. Jag undrar då varför. Varför är MAC bättre om man ska redigera foton än pc?

Programmet som ska användas är lightroom.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämde i viss mån för 20 år sedan, men om man ska huvudsakligen hålla på med fotoredigering så är det att kasta pengarna i sjön on man köper en mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är den inte. Men det har vissa historiska orsaker kopplade till hur Windows hanterade färgprofiler (eller inte hanterade), vilket är mycket viktigt på t.ex förlag eller reklambyråer. Detta är inget problem idag.

Kan väl nämnas i sammanhanget att Apple också använt högkvalitativa skärmar i sina produkter. IPS-paneler i imacs och cinema displays osv. För några år sedan var det knappt någon som pratade om TN, VA, eller IPS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

Kan väl nämnas i sammanhanget att Apple också använt högkvalitativa skärmar i sina produkter. IPS-paneler i imacs och cinema displays osv. För några år sedan var det knappt någon som pratade om TN, VA, eller IPS...

Vet inte om det du säger tillför så mycket när det kommer till att avgöra vilken plattform som skulle vara bättre än den andra. Det finns ju inget som hindrar att man köper en minst lika bra skärm till en vanlig PC.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte om det du säger tillför så mycket när det kommer till att avgöra vilken plattform som skulle vara bättre än den andra. Det finns ju inget som hindrar att man köper en minst lika bra skärm till en vanlig PC.

Helt sant, dock är det något man bör väga in i priset på t.ex. en iMac när man jämför mot andra alternativ.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Helt sant, dock är det något man bör väga in i priset på t.ex. en iMac när man jämför mot andra alternativ.

Nu var det inte priset som stod i fokus utan själva funktionen. Sen kommer Imac med en blank skärm som inte faller alla i smaken beroende på omgivande miljö.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu var det inte priset som stod i fokus utan själva funktionen. Sen kommer Imac med en blank skärm som inte faller alla i smaken beroende på omgivande miljö.

Självklart. Är blank skärm en dealbreaker så är iMacen (eller cinema display) aldrig ens med i jämförelsen oavsett pris. Anledningen till att jag tog med priset i mitt inlägg är att skärmen ofta är en komponent som glöms bort vid jämförelser mellan datorer.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Självklart. Är blank skärm en dealbreaker så är iMacen (eller cinema display) aldrig ens med i jämförelsen oavsett pris. Anledningen till att jag tog med priset i mitt inlägg är att skärmen ofta är en komponent som glöms bort vid jämförelser mellan datorer.

Den aktuell diskussionen gäller "Varför är MAC bättre om man ska redigera foton än pc?" (något som varit tydligare om detta forum hade haft ett fungerande stöd för trådade inlägg) och ur det perspektivet är skärmtillverkare egalt i min mening. Det går ju faktisk att köra en Cinema Display på en PC (något jag övervägt själv faktisk) om man så vill.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag skulle också vara intresserad av varför Mac är att föredra för dessa uppgifter? Görs all film med Mac? Är man nybörjare och vill prova på så är nog vanlig PC en billigare och bättre väg att gå.

Film görs inte på Mac datorer utan på riktiga Silicon Graphics arbetsstationer som kör IRIX som operativ.