Asus Eee PC 1015PN - 10":are med PRESTANDA!

Permalänk

Tack för infon undret2!

Jag är på gång att själv byta till SSD och installera Windows 7 från scratch på min 1015PN nu i veckan. Har förberett mig genom att kolla vilka uppdaterade drivrutiner från Asus/Intel/Realtek etc som fungerar på datorn och skrivit ner det. Jag har skrivit ner en installationsguide att ha för mig själv så att jag minns hur jag gjorde om jag måste installera om datorn senare. Jag tänker lägga upp den här när jag är klar, men om du vill ha en kopia redan nu så kan jag skicka den.

Jag märkte vid mitt test av uppdaterade drivrutiner att Optimus inte fungerar alls med Nvidias senaste grafikdrivrutin (301.42). Den föregående (296.10) fungerar däremot bra.

Jag uppdaterade BIOS på min 1015PN i helgen och det verkar ha fixat problemet att maximal ljusstyrka på skärmen är mycket lägre i Optimus/Intel-läge än i ION-läge. Det kan ha varit något annat jag gjorde också som fixade detta, men jag tror det var BIOS-uppgraderingen som fixade det. Jag har inte vågat uppgradera BIOS tidigare efter att ha läst om folk som brickat sina datorer, men i helgen tog jag mig mod och gjorde det och det funkade utan problem. Jag uppgraderade från DOS mha en bootbar CD med DOS på (Norton Ghost 2003).

Permalänk
Skrivet av undret2:

nyttig text

"grafikswitch-applikationen" ? det finns väll med i nvidias drivisar?

MVH A

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Tack för infon undret2!
Jag märkte vid mitt test av uppdaterade drivrutiner att Optimus inte fungerar alls med Nvidias senaste grafikdrivrutin (301.42). Den föregående (296.10) fungerar däremot bra.

Stämmer! Det fanns finstilt text om det på Nvidias sida nånstans. Och därmed var den som Asus har den senaste.
Vidare hade jag som du dragit hem senaste bioset.

Om jag hinner denna vecka, ska jag skriva ned mitt "recept" och sen köra min minimala installation utefter det. Min rekommendation är att plocka ur den lista Asus har på sin sida om 1015PN, snarare än hos tillverkarna direkt.

Överhuvudtaget så märkte jag att om man vet vad man ger sig in på så går det ändå smidigt. Nu har inte jag vetat det fullt ut från början (lite risker och möjligheter att lära sig nytt får man ju) så då har jag tramsat runt med en del onödiga saker innan jag hittat rätt.

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

"grafikswitch-applikationen" ? det finns väll med i nvidias drivisar?

MVH A

Du har säkert rätt där, och jag ska titta efter lite noggrannare. Jag installerade den bara rätt av i den här vevan.

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk
Skrivet av undret2:

Stämmer! Det fanns finstilt text om det på Nvidias sida nånstans. Och därmed var den som Asus har den senaste.

Var hittade du det på Nvidias sida? Det står inte något i release notes för 301.42 vad jag kan se.
Asus senaste drivrutin är från 2010 vilket är jättegammalt i sådana här sammanhang. Nvidia 296.10 är från 2012-03-12.

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

"grafikswitch-applikationen" ? det finns väll med i nvidias drivisar?

MVH A

Det tror jag inte att den gör, eftersom den är väldigt specifik för Asus 1015PN. Det är alltså applikationen som byter mellan Optimus-läge och ION-läge vi talar om.

Det följer med en kontrollpanel med Nvidias drivrutin som låter en välja vilka program som skall köras med Intel-grafik och vilka som skall köra med Nvidia-grafik när man redan har valt Optimus-läge i grafikswitch-applikationen, men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

"grafikswitch-applikationen" ? det finns väll med i nvidias drivisar?

MVH A

Eftersom Asus kopplat grafikkortet internt på ett speciellt sätt, så krävs det också en speciell applikation för att ställa in vilket läge man vill använda från Asus.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Var hittade du det på Nvidias sida? Det står inte något i release notes för 301.42 vad jag kan se.
Asus senaste drivrutin är från 2010 vilket är jättegammalt i sådana här sammanhang. Nvidia 296.10 är från 2012-03-12.

Right... håller med. Jag körde en webapp som Nvidia hade och som skulle kolla min installation, och med Asus version tyckte den appen att jag hade det senaste. Jag får se över det där igen när jag kommer från jobbet igen.

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk

Nu har jag bytt ut den interna hårddisken i min 1015PN till en Samsung 128 GB SSD. Rejält pilligt måste jag säga, men det gick bra. Tack för länken undret2 till instruktionsfilmen, den hjälpte mycket.

Har installerat Windows 7 och håller nu på och installerar SP1, drivrutiner, uppdateringar m.m.

Permalänk
Medlem

Hej Datoristen.
Fint! Fick du sova nåt i natt då?

Tror jag tolkade fel detta med det jag skrev ovan om att det stod att det inte funkade med Optimus, utan det var nåt annat meddelande om inkompatibilitet mot intels chipset (nåt med Power, och jag blandade ihop det). Jag får ta tillbaka det där.
MEN
Jag har nvidias app för att kolla min drivare-version (vilket mycket riktigt är gammal) och får då beskedet att det är den *senaste*.
Okej...
*Senaste* vaddå? Kanske senaste av de som tillverkaren så att säga garanterat ska funka? Makes sense...

Så kanske är det så att version av nvidia-drivare + optimusfunktionen + version av intel drivare + ev ASUS specifika features i sin eee har så kraftiga inbördes beroenden att de inte går att uppgradera så fritt? Skulle förklara varför min dator blåskärmade vid windows update. Försöker jag ta uppdateringen nu går den inte att installera.

Jag googlade runt på Optimus/nvida/intel chipset, och många har problem. I många fall beror det på att folk inte fattat riktigt Optimus funktion och grafikswitchappens funktion i eee. Men för en del tycks inte Optimusfunktionen byta till GPU som den ska.

Jag har en issue (även nu efter installation) som nämnts av andra på olika nätforum, och det är att jag vet SÄKERT att jag hade Optimusläge aktiverat, men sen när jag tog datorn ur viloläge var den mappad på nvidia. Dock reproducerades det inte nästa gång när jag testade.
Jag vet faktiskt inte riktigt hur det ska funka eller hur man kan veta vilken grafikkort det är som fn är det som används. Före denna ominstallation satt maskinen bara på nvidia ständigt, och jag tänkte inte mycket på det.
Jag installerade också denna super hybrid, så att man kan växla mellan olika energisparlägen men blir inte riktigt klok på hur lägena är definierade.

Jag ska denna veckan om jag hinner installera om efter detta testskott nu när jag samlat lite erfarenheter. Dock ska jag experimentera lite med nyare nvidia (som du testat). Hur är det med intels grafikdrivare? Jag har inte på intels sida sett några väsentligt nyare än det asus listar.
Hälsningar

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk

Det blev rätt sent igår och tyvärr slutade det med en tråkig sak:
Windows Update lyckades tvinga på den kassa Nvidia-drivrutinen på datorn så att den blåskärmade. Efter att ha hållt på och bytt till SDD-disk, installerat Windows, lagt på SP1 och tankat ner en massa uppdateringar från Windows Update (förutom Nvidia-uppdateringen) var det väldigt surt att Windows fick för sig att installera ett ett antal "viktiga" uppdateringar, däribland den blåskärmsskapande Nvidia-drivrutinen, när jag råkade trycka på "Stäng av" och inte "Stäng av utan att installera viktiga uppdateringar" i ett obevakat ögonblick. Jag svor både högt och länge och sen gick jag och la mig.

Att försöka få bort den dåliga drivrutinen genom diverse tricks med safe mode ett känns inte vettigt med tanke på att hela meningen med att installera om från scratch var för att få en snabb och optimerad dator. Jag kommer istället att börja om från början med att installera Windows 7 igen, men det får bli först imorgon. Den här gången kommer jag att låta nätverkssladden vara utdragen tills jag installerat drivrutiner så att inte Windows får för sig att installera den kassa Nvidia-uppdateringen eftersom det saknas drivrutin.

Permalänk
Medlem

På så vis. Fasen vad surt... Jag backade min installation till en återställningspunkt eftersom Windows update hade skapat en sån. Kan du försöka med det? Men det är inte så jag vill ha det i förlängningen med en i onödan nedsölad installation. Dock klassade windows update drivrutinen som frivillig för mig så för mig var det ett aktivt val att ta med den. Men du tycktes inte få det på det viset? Jag vill minnas att under windows-installationen frågar datorn hur den ska hantera uppdateringar. Där satte jag, som alltid, att den får meddela att uppdateringar finns, men att jag bestämmer vilka som ska installeras och när.

Jag tänkte i nästa läge precis som du här. I min planerade ominstallation som förhoppningsvis är den som kommer gälla drar jag ned alla drivrutiner kritiska för att maskinen ska funka till ett usb och installerar därifrån.
Jag experimenterade lite mer igår i mitt nuvarande testskott och allt verkar funka bra. Så för att sammanfatta det som fungerar bra:
1. Windows update får ta allt utom nvidia-bomben.
2. Installerat ALLA drivisar från ASUS, tangentbordsmappningen, grafikswitch, super hybrid apparna.
3. Installerat om med näst senaste från nvidia.
4. Kört WLAN SoftAP (Connectify)

Ska dra in xbmc och se hur det funkar och prova lite tyngre HD-material. Jag vill gärna ha en liten och optimal konfiguration för det jag använder datorn till, vilket ju ändå är begränsat jämfört med en ordinär laptop.

Vilka versioner av drivisarna är det du fått fram?
Hoppas du får en bättre dag idag.
Hälsningar

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk

Jag började om min installation idag. Jag försökte att installera Intels version av Intel-grafikdrivrutinen men det gick inte så bra. Datorn blåskärmade och även när jag fixat det, blev det allmänt rörigt med drivrutiner för grafik, HDMI Audio-enheter vill installera sig vid varje omstart etc.

Jag letade då lite på nätet och hittade följande tråd där användaren ykot skrivit en väldigt bra instruktion hur han installerade sin 1015PN:
http://forum.eeeuser.com/index.php?/topic/88893-1015pn-optimu...
(kolla under "The installation order for Windows Ultimate 32-bit that worked successfully for me was the following:")

Jag har provat att installera på det viset efter att ha rensat upp min halvtrasiga blåskärmande installation så gott jag kunde och det verkar fungera utmärkt! Jag behövde inte köra Windows Update innan jag installerade grafikdrivrutinerna som ykot verkar ha behövt göra, men det var kanske för att jag redan installerat Windows 7 SP1 från en nedladdad fil. Jag installerade dock inte Nvidia 275.33 utan Nvidia 296.10.

Jag får värdena 2.9/4.6 och 2.9/3.3 (olika vid olika tillfällen) för Grafik/Spelgrafik i Windows Prestandaklassificering i Optimus-läge och 3.5/4.8 i ION-läge.

I Optimus-läge är det en av de två "High Definition Audio Device"-enheterna som alltid är inaktiverad och inte gör att aktivera. Så har det alltid varit förut också så det är nog ok.

Permalänk

Jag har installerat följande drivrutiner/uppdateringar/program i den ordning de står här:

  1. Intel Rapid Storage Technology v. 10.8.0.1003. Senaste version från Intel.
    Drivrutin inläst redan under installationen av Windows 7.

  2. Windows 7 SP1

  3. Intel® NM10 Express Chipset (v 9.3.0.1019). Senaste version från Intel.

  4. Intel Rapid Storage Technology. Senaste version från Intel (v. 10.8.0.1003)

  5. Atheros AR8132 LAN-. Senaste version från Asus (v. 1.0.0.36)

  6. Realtek ALC269 Audio device. Senaste version av HD audio codecs från Realtek (v. R2.70)

  7. Elantech TouchPad Driver. Senaste version från Asus (v. 8.0.5.3 2011.05.31)

  8. Broadcom WLAN. AW-NB047 Wireless Network Adapter. Senaste version från Asus (v. 5.100.82.34)

  9. AW-NB047 Bluetooth Driver. Senaste version från Asus (v. 6.3.0.5500)

  10. Asus KB Filter Driver. Senaste version från Asus (v. 1.0.0.3)

  11. Asus Super Hybrid Engine. Senaste version från Asus (v. 2.19).

  12. GraphicsSwitch. Senaste version från Asus.

  13. Intel VGA Pineview Driver. Senaste version från Asus (8.14.10.2364)

  14. Nvidia Graphics ION2. Version 296.10 av drivrutin från Nvidia

  15. SD-kortsläsare. Verkar inte finnas någon separat drivrutin för detta.

  16. Webbkamera-drivrutin. Drivrutin installeras automatiskt/kommer med Windows 7

  17. Webbkamera-program E-Cam Utility. Installation av E-cam Utility är valfritt

  18. Asus LiveUpdate. Senaste version från Asus (v. 1.29)

Uppdatering: Se Asus Eee PC 1015PN - Installation av Windows 7, drivrutiner, uppdateringar och program för detaljerad installationsinstruktion.

Permalänk
Medlem

Tack! Det är nästan som jag gjorde, med följande diff:
1. Windows update kördes direkt efter grundinstallation.
2. Grafikrutiner tog jag som första sak efter windows update. Först Intel, sen iON. Sedermera efter grafikswitchen fick jag installera om Intel. Sen funkade det och Optimus. Problemet jag beskrev innan att den slog om till iON-läge av okynne har inte hänt igen.
3. Chipset, SATA, audio plockade jag från ASUS, dvs äldre versioner än de du har där.

I din lista där, så har du samma på punkt 1 som punkt 4?? När körde du igång windows update i den här processen? Sant att vi troligen har olika basversioner av Windows 7 som grundinstallation. Jag ska kolla om jag får SP1 redan där.

Jag lekte med möjligheten att undvika ta in drivisar jag inte trodde mig behöva... men jag tror jag håller mig med en full konfiguration där med allt up to date, faktiskt. Man vet ju inte vad som händer i framtiden. Och inte vill man tvingas installera en drivis över mobilnätet utomlands...
Ska uppdatera rutinerna för SATA, chipset och audio.

Du hittade ingen nyare Pineview hos Intel?

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk

Nu har jag för sista gången (?) installerat Windows 7, drivrutiner och uppdateringar på min 1015PN. Puh!

Jag skrev ner hur jag gjorde i följande instruktion:
Asus Eee PC 1015PN - Installation av Windows 7, drivrutiner, uppdateringar och program

Hoppas att instruktionen kan vara till nytta för andra som skall installera om Windows 7 på sin 1015PN.

Optimus fungerar numera riktigt bra på min 1015PN och jag känner inte längre något behov alls av att starta datorn i ION-läge.

  • Optimus fungerar med nästan alla program

  • Efter en BIOS-uppdateringar får jag samma höga ljusstyrka på skärmen i Optimus-läge som i ION-läge.

  • Det går att ansluta en extern skärm via HDMI-anslutningen även i Optimus-läge. Jag trodde inte det var möjligt men det fungerade utmärkt när jag provade det idag. Så fort en skärm ansluts med HDMI aktiverades ION-grafiken för inte bara för video och 3D-visning enskilda program utan för hela Windows. Snyggt!

Permalänk

Hej på er!

Jag var nära att ge upp innan jag hittade denna tråd! Så jag tänkte bara böra med att tacka alla för bra information hur man ska gå till väga för att installera drivrutinerna rätt

Anledningen till att jag installerade om var att jag ville stänga av ion grafikkortet för att få den lite svalare, tystare och få bättre batteritid. Och det har jag nu faktiskt fått!

För mig krävdes det sju ominstalleringar av Windows innan det funkade. Jag har via en kurs jag läste fått flera Windows 7 Professional MSDNAA licenser och jag har försökt installera med den imagefilen som jag fick därifrån. Fick dock blåskärmar hela tiden när jag installerade olika drivrutiner. Fick blåskärmar av SP1. Blåskärmar av sata drivrutinen m.m. Det var hopplöst ett tag men till slut kom jag på mig själv och laddade hem en 32 bit win 7 proffessional sp1 image istället och körde med min cd nyckel på den istället (från länk i Sweclockers guide hur man istallerar Windows från usb minne)! Och då började allt fungera igen! Jag installerade nvidia drivrutinerna först av allt, sen följde jag guiderna ovanför. Jag fick blåskärmar om jag la in Intel drivrutinerna först.

Men batteritiden blev mycket bättre, prestandan likaså. Jag hade Avast Antivirus och Mozilla Firefox innan. Nu har jag ersatt båda dessa med Internet Explorer 9 och Security Essentials och det verkar göra massor för prestandan.

På min lite större bärbara dator har jag en liten ikon nere i aktivitetsfältet som är grå eller färgglad om det kraftfullare kortet är aktiverat eller inte. Lyckas ni få fram en sådan även på 1015PN? Det är ju inte hela världen men ett smidigt sätt att se vad som/om något använder grafikkortet.

Men optimus verkar ju vara lite buggigt. Min andra större dator har ett 610M och intel hd3000 och den har jag snarare svårt att slå på 610M kortet, den datorn kör allt på hd3000 kortet

Får ni någon prestandaförbättring av att ha ett snabbt SD kort inkopplat och med readyboost? Jag funderar på att köpa och sätta i ett sådant men vet inte om det ger någon skillnad? (Jag har 2gb ram)

MVH
Mårten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Netflix HD

Hej,
Bumpar denna tråd lite. Jag har problem köra Netflix i HD-läge på maskinen, då bilden hackar. Den spelar upp vanliga mkv-filer i 1080p med en bitrate många gånger högre än netflix utan problem.

Jag har googlat runt och sett folk som haft lite problem tidigare, och för dem har CPU-loaden gått upp mot 100%i samband med att det hackar. Kompatibilitetsproblem Silverlight och iON har nämnts som en tänkbar orsak där Silverlight inte nyttjas GPU acceleratorn utan förlägger jobbet på CPU istället.

För mig är det inte så utan den ligger på 50-60%.

Jag kör med bara iON (inte Optimus) och max på Hybrid Engine.
Något råd eller tips på något verktyg jag kan köra för att se om jag har någon flaskhals i min konfiguration?
Hälsningar

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk

Jag har också problem med Netflix i HD. Antingen hackar det eller så kommer ljudet ur synk med bilden efter ett kort tag. Har även lite problem med Netflix utan HD. Kollar jag på en film så kan ljudet komma ur synk med bilden efter ett tag. Men först efter en timme eller så och då är det bara att starta om filmen så fixar det sig.

Tyvärr verkar hårdvaruaccelerering av Netflix i Silverlight inte funka något vidare. Troligen på grund av att Silverlight endast klarar av H.264 och inte VC-1 enligt vad jag läst på nätet. Och eftersom Silverlight inte utvecklas så aktivt så kan man nog inte räkna med någon fix heller.

Alternativen är väl att hitta något program som kan spela upp Netflix men det verkar lite mörkt på den fronten. Det finns nog eller har åtminstone funnits plugins till XBMC och Mediaportal men inget som funkar helt bra. I Windows 8 finns en Netflix-app som tydligen funkar bra men då måste man uppgradera till Windows 8 samt göra ett hack för att få Windows 8 Metro/Modern UI-appar att acceptera upplösningen 1024x600 som 1015PN har.

Jag tror jag nöjer mig med icke-HD i Netflix tills jag skaffar en surfplatta eller ultrabook där det nog funkar out-of-the-box.

För övrigt har min 1015PN funkat bra sedan jag satte i en SSD och installerade om Windows 7. Den är lite seg ibland strax efter uppstart men oftast så flyter det på bra. Och det är riktigt fint att jag äntligen fått bort begränsningen på maximal ljusstyrka på skärmen i Optimus-läge.

Permalänk

Hi guys using english translator to read ur posts very handy ... just need to know current date if optimus mode gpu nvidia mode when goes on via browser ..youtube clips flash 11 watching 720p 1080p work fine for yous ? im using chrome and explorer but struggles to watch like its on the intel graphics card high cpu when full screen its much worse ... I have no problems at all when Im on ION mode ... low cpu 720p etc is great ...

need to know is just me with my system or something I must change in optimus ..

Permalänk

hello anyone?