Asus Eee PC 1015PN - 10":are med PRESTANDA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Har du installerat Super Hybrid Engine Utility? Om inte gör det. Sedan när du vill ändra grafikkort så håller du FN knappen nere och trycker på space. Då har du tre lägen, där du kan välja antingen Intel, Ion eller Auto.

Gäller inte detta bara cpu klockningen?

Har ett annat problem, har win 7 pro 32-bit installerat och har problem med att datorn fryser i mellanåt, t.ex när jag scrollar i webbläsaren så fryser datorn några sek, känns liksom att hdd går ner i sparläge och sedan spinner upp igen, det är väldigt störande blir ca 2-3 sek väntan innan scrollningen kommer igång igen och då har man ju redan scrollat flera gånger så då hamnar man ju i slutet på sidan.

Finns det någon som har något tips?

Annars är jag mycket nöjd med datorn, har även köpt 2 Gb minnet på crucials sida som har länkats tidigare och det funkade fint.

Är det någon som har bytt till ssd än, och hur svårt var det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollo.s:

Gäller inte detta bara cpu klockningen?

Har ett annat problem, har win 7 pro 32-bit installerat och har problem med att datorn fryser i mellanåt, t.ex när jag scrollar i webbläsaren så fryser datorn några sek, känns liksom att hdd går ner i sparläge och sedan spinner upp igen, det är väldigt störande blir ca 2-3 sek väntan innan scrollningen kommer igång igen och då har man ju redan scrollat flera gånger så då hamnar man ju i slutet på sidan.

Finns det någon som har något tips?

Annars är jag mycket nöjd med datorn, har även köpt 2 Gb minnet på crucials sida som har länkats tidigare och det funkade fint.

Är det någon som har bytt till ssd än, och hur svårt var det?

Den påverkar både CPU och GPU.

Permalänk
Medlem

Hej
Är det någon som hittat 2GB minne i sverige till denna? Jag har precis köpt en och skall beställa minne och ssd. Tänkte sätta i en
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evertwes:

Hej
Är det någon som hittat 2GB minne i sverige till denna? Jag har precis köpt en och skall beställa minne och ssd. Tänkte sätta i en
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB.

Crucial har vi testat och fått funka bra bla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Crucial har vi testat och fått funka bra bla

Jag har inte hittat den i sverige eller är jag dålig på att leta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evertwes:

Jag har inte hittat den i sverige eller är jag dålig på att leta?

Overclockers i luleå har flera 2GB från apacer hemma men ej i webbutik:
PC3-10600 CL9 P/N AS02GFA33C9NBGC 390kr.

Nu är det bara skruva i sär o byta minne och hd till ssd.

Mvh
Evert

Permalänk
Medlem
Skrivet av evertwes:

Overclockers i luleå har flera 2GB från apacer hemma men ej i webbutik:
PC3-10600 CL9 P/N AS02GFA33C9NBGC 390kr.

Nu är det bara skruva i sär o byta minne och hd till ssd.

Mvh
Evert

Men dom är väll dual rank? så jag är tveksam om dom kommer att funka.

Permalänk

Ni som har en 1015PN, hur är battertid och värme/fläktljud den när man kör den Intel grafik-läget? Jag står och väger mellan Asus 1015PN, Asus 1015PEM och Samsung NF310,

Funderar starkt på att lägga en beställning på 1015PN hos Komplett.se nu i helgen när de har lite rabatt på den så att man får den för 2995 kr.

Jag vet dock inte hur mycket nytta jag egentligen har av Nvidia-grafiken. Jag har nog egentligen mer nytta av bästa möjliga battertid och en tyst och sval maskin. så 1015PN är kanske fel maskin. Men det lockar förstås en del med Nvidia-grafiken och HDMI-utgång också.

Ni som har 1015PN, vad får ni ut för battertid med Intel-grafik. Är laptopen tyst och sval i detta läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Men dom är väll dual rank? så jag är tveksam om dom kommer att funka.

Ser ut som det inte går skall bara uppgradera bios o se om det händer något.
Skumt de hade tydligen själva bytt mot detta minne själva.
Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Ni som har en 1015PN, hur är battertid och värme/fläktljud den när man kör den Intel grafik-läget? Jag står och väger mellan Asus 1015PN, Asus 1015PEM och Samsung NF310,

Funderar starkt på att lägga en beställning på 1015PN hos Komplett.se nu i helgen när de har lite rabatt på den så att man får den för 2995 kr.

Jag vet dock inte hur mycket nytta jag egentligen har av Nvidia-grafiken. Jag har nog egentligen mer nytta av bästa möjliga battertid och en tyst och sval maskin. så 1015PN är kanske fel maskin. Men det lockar förstås en del med Nvidia-grafiken och HDMI-utgång också.

Ni som har 1015PN, vad får ni ut för battertid med Intel-grafik. Är laptopen tyst och sval i detta läget?

Jag har bara använt min i auto då jag bytt till W7Ulitmate och då använt den av och till i ca 4 -4,5 timmar, men då har det funnits kräm kvar för någon timme till. Men mer exakt kan jag inte säga. Av dom du har som alternativ, så är 1015PN ett lätt val enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

Jag har bara använt min i auto då jag bytt till W7Ulitmate och då använt den av och till i ca 4 -4,5 timmar, men då har det funnits kräm kvar för någon timme till. Men mer exakt kan jag inte säga. Av dom du har som alternativ, så är 1015PN ett lätt val enligt mig.

Tack för svaret. Är det Nvidia-grafiken som är så viktig att 1015PN blir ett lätt val för dig? Behövs den för annat än HD-film och spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Tack för svaret. Är det Nvidia-grafiken som är så viktig att 1015PN blir ett lätt val för dig? Behövs den för annat än HD-film och spel?

Ja film är en orsak men jag tycker även att vanligt surfande och jobb i tex PowerPoint funkar bättre med Ion aktiverat, men det kanske bara är en illusion. Sedan så kostar den just nu 2995:- på Komplett, så den är den billigaste av dom tre.....så:)

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

Ja film är en orsak men jag tycker även att vanligt surfande och jobb i tex PowerPoint funkar bättre med Ion aktiverat, men det kanske bara är en illusion. Sedan så kostar den just nu 2995:- på Komplett, så den är den billigaste av dom tre.....så:)

Tack för svaret. Jag beställde faktiskt en 1015PN på Komplett strax innan ditt svar.
Återkommer med info när jag fått den och testat den lite grann. Skall nog beställa 2GB minne också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Tack för svaret. Jag beställde faktiskt en 1015PN på Komplett strax innan ditt svar.
Återkommer med info när jag fått den och testat den lite grann. Skall nog beställa 2GB minne också.

Trevligt:) Hoppas du blir nöjd. Angående minne, så är den som du kanske läst lite kinkig på vilken typ. Så mitt tips är att beställa från Crucial typ detta CT1539081. Det hittar du här http://www.crucial.com/eu/search/searchresults.aspx?keywords=... Jag köpte mitt där och det tog 5 arbetsdagar innan det låg i brevlådan och det minnet funkar.

Permalänk
Inaktiv

CT25664BC1067 funkade för mig i en 1018P

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

Trevligt:) Hoppas du blir nöjd. Angående minne, så är den som du kanske läst lite kinkig på vilken typ. Så mitt tips är att beställa från Crucial typ detta CT1539081. Det hittar du här http://www.crucial.com/eu/search/searchresults.aspx?keywords=... Jag köpte mitt där och det tog 5 arbetsdagar innan det låg i brevlådan och det minnet funkar.

jo jag har sett att det bara är några minnen som funkar och har liksom du tänkt att beställa från Crucial. Vad kostade det totalt inkl. moms och ev. frakt? Levererade de med vanlig post eller var man tvungen att vara hemma för att ta emot paket från ett bud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

jo jag har sett att det bara är några minnen som funkar och har liksom du tänkt att beställa från Crucial. Vad kostade det totalt inkl. moms och ev. frakt? Levererade de med vanlig post eller var man tvungen att vara hemma för att ta emot paket från ett bud?

För mig drog dom runt 280:- inkl allt, men det är billigare nu. Det kom som ett litet paket i postlådan:)

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

För mig drog dom runt 280:- inkl allt, men det är billigare nu. Det kom som ett litet paket i postlådan:)

Låter bra, tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evertwes:

Ser ut som det inte går skall bara uppgradera bios o se om det händer något.
Skumt de hade tydligen själva bytt mot detta minne själva.
Återkommer.

Nej det funkade inte och ej heller de övriga två andra minnena vi provade bla samsung, så jag har krypit till korset och beställt från crusial i den länk som finns ovan.

Permalänk
Medlem

Jag har nästa plocket isär datorn för byte av ssd. Jag har kört fast vid den del där man lossar sista delen av stödet för handflatorna där musplattan sitter. På bägge sidorna från sd-cardfacket på höger sida är det omöjligt att få loss locket utan att skada plasten. Har ni nåt tips för att få klackarna att släppa greppet?

Vilken sjuk hjärna har konstruerat detta pussel......

Permalänk
Medlem
Skrivet av evertwes:

Jag har nästa plocket isär datorn för byte av ssd. Jag har kört fast vid den del där man lossar sista delen av stödet för handflatorna där musplattan sitter. På bägge sidorna från sd-cardfacket på höger sida är det omöjligt att få loss locket utan att skada plasten. Har ni nåt tips för att få klackarna att släppa greppet?

Vilken sjuk hjärna har konstruerat detta pussel......

He he. Ja det kan man undra. Mitt enda tips är att sök på Youtube. Där finns det en video på hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

He he. Ja det kan man undra. Mitt enda tips är att sök på Youtube. Där finns det en video på hur man gör.

Jag löste det och nu sitter första ssd i på en av två eee. Man får utgå från motsatta sidan till Sd-cardet och sen
med sd-card skyddsbiten (plastbiten som ser ut som sd) bända bottenplattan utåt samtidigt som man skjuter den längs efter för att få det att släppa. Allt funkar men om ni ser en video på youtube som säger att ni skall lossa hela stycket istället för kablarna över hd så gör inte det lossa kablarna försiktigt genom att först öppna spännanordningarna. Inga problem där ialla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evertwes:

Jag löste det och nu sitter första ssd i på en av två eee. Man får utgå från motsatta sidan till Sd-cardet och sen
med sd-card skyddsbiten (plastbiten som ser ut som sd) bända bottenplattan utåt samtidigt som man skjuter den längs efter för att få det att släppa. Allt funkar men om ni ser en video på youtube som säger att ni skall lossa hela stycket istället för kablarna över hd så gör inte det lossa kablarna försiktigt genom att först öppna spännanordningarna. Inga problem där ialla fall.

Trevligt att det löste sig utan sprucken plast. Dom har verkligen inte gjort det lätt att byta disk.

Permalänk

Fick hem min 1015PN idag och har testat den lite grann. Så här långt verkar den helt ok.

Det är en sak angående systemåterställning som jag inte blir riktigt klok på dock:
Går det verkligen inte att göra backup på systemåterställningsfilerna till en separat partition på en USB-hårddisk? Vad jag kan se hittills skrivs all information på alla partitioner över och det verkar ju helknasigt. Jag vill ju inte behöva förbruka en hel disk på 500 GB bara för att spara 16 GB data på den. Jag kan förstås köpa ett 16 GB USB-minne men det kostar trots allt 200 kr och kan inte användas till något annat.

Sen har jag noterat att skärmen har mycket sämre maximal ljusstyrka i Intel-grafik-läget. Verkar också lite fånigt. Men det kanske försvinner om man kör Optimus?

Batteritiden som den uppskattas av Windows verkar helt ok. I Intel-grafik-läget anser Windows att jag har 8-9 timmar batteritid när datorn idlar. I Nvidia-läget bara 3-4 timmar.

Återkommer när jag testat mer.

Permalänk

Har nu haft min 1015PN i ett par dagar och är väldigt nöjd! Jag kan verkligen rekommendera denna dator om du är på jakt efter en netbook med lite bättre prestanda än snittet. Den börjar redan bli "my precious".

Jag har uppgraderat till Windows 7 Home Premium genom Windows Anytime Upgrade med en av de tre licenserna från min Windows 7 Family Pack-uppgradering. Det tog ca 10 minuter att göra och krävde ingen ominstallation av Windows 7.

Innan köpet var jag lite orolig att det inte skulle gå att stänga av Nvidia ION-grafiken helt och hållet så att batteritiden skulle bli lidande. Men det går så bra så, och i Intel- eller Optimusläge drar datorn väldigt lite ström och håller sig sval och tyst. Om jag låter datorn stå och idla ett litet tag går fläkten ner till ett långsamt läge eller stänger av sig helt och Windows uppskattar återstående batteritid till 7-9 timmar, lite beroende på vad man kört tidigare. I ION-läget blir datorn betydligt varmare än i Intel/Optimus-läget även vid idle och fläkten går hela tiden. Windows uppskattar återstående batteritid till betydligt kortare tid i ION-läget än i Intel/Optimus-läget även vid idle, ca 5-5.5 timmar om man drar ner ljusstyrkan på skärmen så den motsvarar ljusstyrkan i Intel/Optimus-läget.

Skärmen är fantastiskt ljusstark och fin i ION-läget. I Intel/Optimus-läget är maximal ljusstyrka betydligt sämre. Även om det räcker bra till för inomhusbruk så hade det varit väldigt trevligt om man kunnat ha samma ljusstyrka som i ION-läget. Vet inte varför det är denna skillnad men det är nog inget egentligt fel utan det har noterats även i recensioner.

Vad gäller Optimus så är det väldigt smidigt när det fungerar, men det fungerar ännu inte helt tillfredställande. Jag provade först ett antal drivrutiner inkl. den senaste från Asus, den senaste officiella från nVidia och en variant från laptopvideo2go, men inte med någon av dessa drivrutiner kunde jag få Optimus att starta igång ION för uppspelning av HD-materiel eller för OpenGL-grafik. Intel-grafiken användes hela tiden. Det enda program som drog nytta Optimus och startade ION var Nvidias kontrollpanel som snurrar runt Nvidias logotyp.

Jag fick till slut igång Optimus med den senaste beta-drivrutinen från Nvidia (v. 267.24). Med denna drivrutin startar Optimus igång ION i t.ex. Windows Media Player och ett program för benchmark av OpenGL-grafikprestanda. Flash fungerar dock fortfarande inte med ION utan resulterar i att IE kraschar. Detta är en känd bugg med Flash 10.2 som Adobe/Nvidia jobbar på att lösa. Se mer info här: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=191020

Edit: Jag nedgraderade Flash till 10.1 (länk: http://www.oldapps.com/flash_player.php?old_flash_player=20) och nu "fungerar" Optimus/ION även i YouTube men det hackar en hel vid uppspelning av HD-klipp som spelar hackfritt på min vanliga laptop med Intel 4500MHD-grafik så problemfritt är det inte.

I de program Optimus fungerar med är det helt klockrent! Jag laddade ner trailers i 1080p HD-format för några filmer och så fort jag startar dem i Windows Media Player aktiveras ION och uppspelningen flyter på utan några som helst hack. Med enbart Intel-grafik hackar dessa filmer rejält.

En lite lurig sak är att vissa program kan göra att Optimus slår på ION och låter ION gå i idle-läge vilket även detta är väldigt energikrävande. Det jag märkt det för är program som läser av temperaturen på grafikchippet. Har man ett sådant program igång i bakgrunden blir batteritiden kraftigt lidande. Tyvärr ser man inte detta med Nvidia:s ikon för GPU-aktivitet utan man måste ladda ner "NVIDIA Optimus GPU State Viewer" för att kunna se detta. Fast man märker det på att datorn blir varm...

Datorn är bra men inte perfekt utan det finns några saker som hade kunnat göras bättre:

  • Skärmen går inte att fälla upp/bakåt så mycket som jag hade önskat.

  • Skärmen är inte så ljusstark i Intel/Optimus-läget som i ION-läget

  • Batteriet som följer med är på 48 Wh, dvs en bra bit från de 56/63 Wh som Asus skickade med sina premium-modeller för något år sedan.

  • Den blanka plasten runt skärmen repas lätt

  • Man kan endast spara återställningspartitionen till en dedicerad disk/USB-minne. Det kostade mig 200 kr att köpa ett USB-minne för detta och det kan jag inte använda för något annat.

Att skärmen inte har högre upplösning än 1024x600 tycker jag är helt ok. Jag tror att jag hade fått ont i ögonen/huvudet efter ett tags användning om skärmen hade haft upplösningen 1366x768 istället med tanke på att fonterna i Windows hade blivit små i sådana fall.

Jag har precis beställt 2GB minne från Crucial (CT1539081) och köpt ett fodral. Skall köpa en 12V-laddare senare och möjligtvis även ett extra batteri.

Sammanfattning:

  • Den kanske allra bästa 10"-netbooken på marknaden just nu!

  • Optimus kräver Windows 7 Home Premium och fungerar ännu inte helt bra, men har stor potential

  • Några småproblem men förmodligen inte mer än för andra netbooks.

Permalänk
Medlem

Fin beskrivning av grafikdelen nu sparar jag en massa tid vid nyinstallation av win 7 32bit efter att ha blåst en hel del på win 7 64bit som nu är borta ur eee tillsvidare.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra netbook dock är jag fortfarande lite tveksam till grafikdelen..

Va inne och spanade på prisjakt och hittade denna netbook: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831066

Vad tror ni om denna kan den konkurrera med 1015pn?

länkar till en recension om Aspire 522: http://techreport.com/articles.x/20415/1

Permalänk
Medlem

Om jag jämför den datorn jag satt SSD i och installerat om med windows 7 utlimate 32, med den som är i originalskick där ION funkar, så får jag inte igång ION med .mkv filer och mediaplayer. Jag kör codecpack shark 7 i båda maskinerna. Ominstallerade maskinen har senaste betadrivis från Nvidia och Intel grafikkort.
Det jag ser skiljer är:
Orörd eee: ett grafikkort i enhetshanteraren. Två syns i switchen.
--text i switchen--
* High performance mode (Nvidia ION Grafic (Current)
*Nvidia Optimus Mode
switch to nvidia ION graphic card for the best visiual expirence
Ominstallerad eee: två grafikkort syns i enhetshanteraren. Ett syns i switchen.
--text i switchen--
*High performance mode (Nvidia ION Grafic (Current)
*Power saving mode (integrated graphic)
switch to nvidia ION graphic card for the best visiual expirence

Vad kan problemet vara?

Permalänk

Har du installerat grafikdrivrutinen för Intel-grafiken?

Har du förresten inte blandat ihop vilka enheter som syns i enhetshanteraren i de två fallen? Antar att du ser ett grafikkort i den ominstallerade och två i den ursprungliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Har du installerat grafikdrivrutinen för Intel-grafiken?

Har du förresten inte blandat ihop vilka enheter som syns i enhetshanteraren i de två fallen? Antar att du ser ett grafikkort i den ominstallerade och två i den ursprungliga?

Japp allt är rätt installerat och enheterna kommer och går ser jag beroende på hur switchen är ställd.
Därav det lilla skumma som du ser.
Nu rev jag ner allt och tog drivisar från asus eee sida så får vi se. Försesten fungerade aldrig switchen jag var tvungen att starta om.