Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Liten/Mellanstor bärbar för spel 13-15k?

Permalänk
Avstängd

Hej alla,

Det verkar ha blivit en del missförstånd i denna tråd.

Jag vill börja med att påpeka att mobila varianter av grafikkrot ej är desamma som desktop varianten. Ofta baserar sig mobila toppmodeller på stationära modeller i mellanklassen. Utöver detta så kan samma mobila modell komma med olika sorters minne. Detta gäller inte alla kort men när så är fallet är det ofta en stor prestandaskillnad.

De kort som nämns frekvent i tråden är mobila varianter av GTX 460, 5870 och 5850. De presterar alla ungefär i klass med ett stationärt 5750. Av dessa tre modeller är det endast 5850 som kan komma med flera olika sorters minnen, GDDR3 och GDDR5. 5850 kan även i extremt sällsynta fall levereras med 2 gb minne men då endast i GDDR3 variant. Totalt utgör detta alltså tre olika 5850 som alla har olika prestanda. Eftersom 2 gb varianten är så sällsynt är det endast två modeller som är aktuella för er.

Vad gäller GTX 460m så är det för tillfället Nvidias tredje starkaste mobila modell efter GTX 470m och GTX 480m.

Om vi går vidare till processorsidan så har ni säkert märkt att vissa modeller använder sig av s.k. Turbo Boost. Ex. är i7 720QM som har en grundfrekvens om 1.6 GHz. det är frekvensen som används vid full load/4 kärnor eller vila. Om processerna i datorn endast kräver två kärner klockar processorn upp sig själv med ett visst värde. Om man endast använder 1 kärna ökar frekvenserna ytterligare. Det är maxfrekvensen dvs. frekvensen för 1 kärna som anges i beskrivningen. I fallet i7 720Qm är det 2.8 GHz därav 1.6-2,8 GHz.

Slutligen kan jag kommentera frågan om vilka mobila kort som finns vid jul. Detta är oerhört svårt att förutse men personligen gissar jag på att det dröjer till åtminstone andra kvartalet 2011 tills ATI släpper sin nya generation mobila grafikprocessorer.

Hoppas det var till hjälp!

Mvh
Ton

Permalänk
Medlem

Jah har också kollat runt lite och den datorn som jag hade tänkt att köpa är denna Asus G73JH

ASUS G73JH-BST7 i7-740QM 640GB HDD 6GB RAM G73 WiMAX - eBay (item 300483914157 end time Nov-20-10 08:58:00 PST)

Kostar 9,5 k jämfört med 20 k här i Sverige!!
Hela kallaset inklusive skatt och frakt 13,6 k
Jag rekomenderar denna dator starkt!!

Här är lite info om den:
Specifications:
• Operating System: Windows ® 7 Home Premium 64 bit
• Processor & Cache Memory: Intel® Core™ i7 Processor 740QM 1.73-2.93GHz
• Chipset: Intel PM55 Express chipset
• Main Memory (RAM): 6GB DDR3 1333Mhz
• Display: 17.3" 1600x900 HD Color-Shine (Glare-type)
• Video Graphics & Memory: ATI HD5870 1GB GDDR5, DirectX 11
• Hard Drive: 640GB 5400RPM SATAII hard drive
• Optical Drive: 8X DVDRW Super Multi Combo
• Card Reader: 8 in 1 card reader: SD,MMC,MS,MS-Pro,mini SD w/ adapter,MS-Duo,MS-Pro Duo via adapter
• Video Camera: 2.0 Mega Pixel web camera