Permalänk
Medlem

Tyst dvd sökes

Är nu trött på att dvd-spelaren låter en massa när man tex spelar spel från skiva, installerar program mm.
Nu när tekniken är så gammal så måste det ju finnas lite tystare alternativ, kanske blu-ray spelare är tystare för dvd?
Tips mottages tacksamt.

Permalänk
Keeper of the Bamse

ASUS Quiettrack drive,
Plextors läsare kan bli tystare med Plextools Pro utility.

Annars kan du montera din DVD-läsare i lite gummi för att minska vibrationer i den mån det går.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag använde en app som låste dvd-spelaren vid en viss hastighet t.ex. 2x eller 4x, när jag kollade på film, den blev helt tyst då. Kommer dock inte ihåg vad programmet heter. =/

Permalänk
Medlem

Lägg allt på HDDn,som filmer,musik,program,spel mm så slipper du massa oljud.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
någon länk till Asus brännaren? hittade inte den på prisjakt.

Att lägga in allting på hdd funkar dock inte, typ nyare spel mm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Använd Nero Tools DriveSpeed och sätt ned hastigheten med det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Enklare/tystare är att image-kopiera CD/DVD till disk, montera imagen med DaemonTools och köra därifrån

Funkar dock inte med alla spel så det går bort.

En del bra tips i tråden men jag är ute efter en ny spelare, inte någon mjukvarulösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB76:

Funkar dock inte med alla spel så det går bort.

En del bra tips i tråden men jag är ute efter en ny spelare, inte någon mjukvarulösning.

Det går tyvärr inte då alla läsare går upp i maxhastighet så fort de ska läsa, och det är bra många RPM.

Är lite som att fråga vart man kan köpa en tyst 5000rpm:s fläkt. Svaret ligger i att du sänker hastigheten själv i efterhand istället för att leta dig galen efter något som inte finns ^^

Nero Drive Speed är det bästa programmet jag vet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

nja, dvdläsare låter olika högt och det finns även fläktar som låter olika högt vid samma varvtal så det stämmer inte.
Har sett quiet drives förr men det var längesen och hittade ingen nu därav min fråga.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen fullständig lösning på ditt problem, för alla spelare låter mer eller mindre men antagligen ändå för mycket för din smak, så skall du lyckas, använd det jag skrev i första inlägget

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)