Förhandstitt på UEFI med Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

En fråga varför får ni inte visa CPU? och annan information?:)

Permalänk
Avstängd

Undrar vilken processor som döljer sig under dimman

Skrivet av f0kke:

En fråga varför får ni inte visa CPU? och annan information?:)

NDA?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Klart positiv till gränssnittet. Skulle även vara trefligt om man kan navigera med hjälp av tangentbordet. Ser bra ut!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ni inte visade uppstarten till ett operativsystem och hur snabbt det är. En fördel är väll att UEFI har snabbara uppstart än BIOS?

Permalänk
Entusiast

Jag tycker att det är intressant att så många kritiserar UEFI för att det skulle vara för lätt att pilla i. Tänk på att de som ni syftar på oftast inte har en aning om hur man tar sig in i BIOS från första början och det lär ju knappast bli lättare för dem att komma in i UEFI. Hur många tror ni egentligen läser att man kan trycka på F8 vid rätt tillfälle? De som ändå ska in och pilla utan att veta vad de håller på med hade gjort det ändå, oavsett hur GUI ser ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

ni har satt myket censurer i videon .

det som jag är mest glad över är uppstarts tiderna

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag tycker det öppnar upp fel möjligheter till folk som inte ska vara där och rota och sen så kommer det troligen många härliga virus till detta när det börjat leta sig in på marknaden..

Vadå som inte ska vara där och rota? Du menar att du inte kommer känna dig lika leet när du ändrar UEFI settings i jämförelse med BIOS?

Skrivet av iNfragiq:

Nu kommer man inte känna sig lika hacker när man överklockar och tekniskt inkompetenta står bredvid.

Permalänk
Medlem

Måste vara ett h-e att spamma DEL för att komma in i UEFI då det startar så snabbt... Eller hur bär man sig åt?
Extra roligt är det när det verkar som ni redan sitter på en fullt fungerande Sandy Bridge rigg, man blir ju nyfiken vad som gömmer sig bakom censuren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stealthbomb:

Måste vara ett h-e att spamma DEL för att komma in i UEFI då det startar så snabbt... Eller hur bär man sig åt?

Det borde ju inte behöva vara svårare än att hålla nere en tangent, t ex Delete, när datorn startar? Fast till och med det kan ju bli svårt om den startar extremt fort!

Permalänk
Medlem

Det ser positivt ut

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Ja, det såg ju lite annorlunda ut kan man väl säga utan att ljuga!
Trevligt minst sagt, blir att vänta till Sandy Bridge och skaffa sig ett moderkort med UEFI!

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte på med nedbantat operativsystem var att det säkert kommer härjas av virus:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det första jag tänkte på med nedbantat operativsystem var att det säkert kommer härjas av virus:P

Det är nog just detta som gör att folk tror att det kommer få ett virus, endast för att det är ett GUI, men bara för att det är ett riktigt GUI betyder inte att det är ett nerbantat operativsystem, inte ens i närheten.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Varför fanns det BIOS-uppdaterings-verktyg (Asus EZ flash utility) i UEFI, när moderkortet använder just UEFI istället för BIOS? Visst, kanske används för att updpatera UEFI istället nu, men det stod till och med "Be used to update BIOS" i klippet.
Säkert bara någon mindre felstavning, men lite roligt tyckte jag det var oavsett.

Permalänk
Medlem

Vackert! Och grattis Sweclockers!
Förresten, dålig FPS i filmen eller är Emil en robot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Varför fanns det BIOS-uppdaterings-verktyg (Asus EZ flash utility) i UEFI, när moderkortet använder just UEFI istället för BIOS? Visst, kanske används för att updpatera UEFI istället nu, men det stod till och med "Be used to update BIOS" i klippet.
Säkert bara någon mindre felstavning, men lite roligt tyckte jag det var oavsett.

Jag reagerade också på att det fanns en funktion för att uppdatera BIOS när moderkortet i fråga inte kör BIOS utan UEFI. Ska väl vara en funktion för att uppdatera UEFI och inget annat, men att man har en så tidig version av UEFI att man helt enkelt missat att översätta vissa strängar.
Bra att man vågar kasta ut BIOS till förmån för något som kommer att ge snabbare uppstart, hoppas bara att man inte introducerar säkerhetshål iom möjligheten att exekvera annan kod i miljön.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av whisky:

Jag reagerade också på att det fanns en funktion för att uppdatera BIOS när moderkortet i fråga inte kör BIOS utan UEFI. Ska väl vara en funktion för att uppdatera UEFI och inget annat, men att man har en så tidig version av UEFI att man helt enkelt missat att översätta vissa strängar.
Bra att man vågar kasta ut BIOS till förmån för något som kommer att ge snabbare uppstart, hoppas bara att man inte introducerar säkerhetshål iom möjligheten att exekvera annan kod i miljön.

Det råder en viss begreppsförvirring, UEFI vs. EFI vs. BIOS.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jag reagerade också på att det fanns en funktion för att uppdatera BIOS när moderkortet i fråga inte kör BIOS utan UEFI. Ska väl vara en funktion för att uppdatera UEFI och inget annat, men att man har en så tidig version av UEFI att man helt enkelt missat att översätta vissa strängar.
Bra att man vågar kasta ut BIOS till förmån för något som kommer att ge snabbare uppstart, hoppas bara att man inte introducerar säkerhetshål iom möjligheten att exekvera annan kod i miljön.

Nja dom lär ju köra ett BIOS lager också då systemet måste klara av att snacka med grafikkort osv som kanske inte stödjer UEFI. Det är ju just av den anledningen man inte kan sätta in vilket graffe som helst i en Mac då dom kör EFI.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

Vad är det som gör att UEFI har lättare för att dra på sig virus jämfört med BIOS. Har läst andra inlägg med samma resonemang men ingen som riktigt förklarar VARFÖR.

Är bara nyfiken

Jo, jag är lite nyfiken också, jag menar, man kan ju flasha om BIOS från windows redan. Vad är det då som hindrar en virusmakare från att modda flash-verktyget, fixa en egen elakartad BIOS image och låta det moddade verktyget laddas ned av en trojan, som sedan exekverar en nedladdning av det elaka BIOS:et (gjort för att vara omöjligt att starta med, eller något annat "roligt")?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli mycket intressant:D

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Skrivet av Doctor Pepper:

Vadå som inte ska vara där och rota? Du menar att du inte kommer känna dig lika leet när du ändrar UEFI settings i jämförelse med BIOS?

Så känner jag i alla fall, och dessutom tycker jag att BIOS borde bli K-märkt

Kanske lite bakåtsträvare, men just BIOS tycker jag kan få vara som det är.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Musikälskare

Tycker med BIOS är bra som det är... Brukar inte vara bakåtsträvare men men

Undrar när de första viruset kommer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Pepper:

Vadå som inte ska vara där och rota? Du menar att du inte kommer känna dig lika leet när du ändrar UEFI settings i jämförelse med BIOS?

Tror han menar att okunninga kommer att ha lättare att ta sig in och ändra inställningar och inte veta vad det innebär. Te.x. överclocka.

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, Mac har hafft det länge nu. Hoppas det kommer till AMD moderkort också. De kortare uppstartstiderna är av mest intresse för mig, mitt operativ system startar på 7s, men bios tar mer än 10s..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Virus och liknade bör väl inte vara enkelt, menar UEFI kommer väl fortfarande vara i Flash/ROM minne, så ska man ha virus är väl om man själv råkar uppdatera UEFI med nån virus kod.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Äntligen snabb uppstart. Tar ju nästan lika lång tid att ladda BIOS som Win7 tar att ladda på en SSD

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoDeD:

Tror han menar att okunninga kommer att ha lättare att ta sig in och ändra inställningar och inte veta vad det innebär. Te.x. överclocka.

Sweclockers är fullt av trådar där folk tar sig in i BIOS redan, och inte vet hur dom ska göra eller alternativt inte hittar vanliga funktioner, eller ändrar hejdlöst utan att veta vad dom ändrar, eller hur man ska ändra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Äntligen! Mitt BIOS tar 30 sekunder att starta och gå igenom sitt innan Windows börjar laddas

Permalänk

Kommer nog inte byta riktigt ännu, det kanske bara blir en modefluga som lika snabbt glöms bort. Min rigg får lov att duga 2011 ut.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Kommer nog inte byta riktigt ännu, det kanske bara blir en modefluga som lika snabbt glöms bort. Min rigg får lov att duga 2011 ut.

Japp det är klart det är en modefluga när bara små bolag som Intel, Asus, Dell, HP osv säger att det är nästa grej som kommer ta över.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?