Förhandstitt på UEFI med Intel Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på UEFI med Intel Sandy Bridge

SweClockers kan som första hårdvarusajt i världen visa upp BIOS-ersättaren UEFI på film med rykande färskt kisel från Intel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skoj med film. Dock är jag fortfarande skeptisk mot detta.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser sjukt simpelt ut, speciellt det där med drag & drop. Är nog bra för nybörjare men till och med Advanced mode ser simpelt ut

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Skoj med film. Dock är jag fortfarande skeptisk mot detta.

Filmen är 1 minut längre än vad det tog för dig att göra ett inlägg. Viktigt att vara först antar jag.

Skeptiskt mot vad? Skeptiskt mot att använda något som är bra mycket bättre än BIOS?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

kul, det får allt bli UEFI på min nästa dator

Permalänk
Medlem

Äntligen, på tiden att BIOS fasas ut!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Snabbare uppstart, yay. Resten bryr jag mig inte om.

Permalänk

säkerheten med virus och sånt då?
kan tänka mig det blir en mardröm...

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut... men personligen blir jag mest nyfiken på vad det är för information som är så hemlig att ni behöver "dimma" bilden...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

SweClockers kan som första hårdvarusajt i världen visa upp BIOS-ersättaren UEFI på film med rykande färskt kisel från Intel.

Läs artikeln

Det var minsann inte dåligt, grattis SweClockers!

Permalänk
Medlem

Jag gillar det! Det "Avancerade läget" såg väldigt lätt ut!
Någon som vet hur gammalt BIOS är??

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

När kommer Amd moderkort få UEFI ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av duck_the_hitman:

säkerheten med virus och sånt då?
kan tänka mig det blir en mardröm...

Vad är det som gör att UEFI har lättare för att dra på sig virus jämfört med BIOS. Har läst andra inlägg med samma resonemang men ingen som riktigt förklarar VARFÖR.

Är bara nyfiken

Permalänk
Medlem

Både bra och dåliga nyheter

De bra nyheterna är ju att UEFI ser ut att vara hur grymt som helst och de dåliga är att just nu kommer de i början av årskiftet och för LGA 1155 och det betyder att jag får vänta ytterligare för att köpa en ny burk :((

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

Vad är det som gör att UEFI har lättare för att dra på sig virus jämfört med BIOS. Har läst andra inlägg med samma resonemang men ingen som riktigt förklarar VARFÖR.

Är bara nyfiken

Var det inte typ att UEFI skulle kunna komma åt internet?

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm man kommer nog sakna BIOS lite, desto mindre grafiskt desto säkrare känns det
Det enda som man är duktigt intresserad över är den mkt snabbare uppstartstiden.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Ser lovande ut... men personligen blir jag mest nyfiken på vad det är för information som är så hemlig att ni behöver "dimma" bilden...

Samma här. Dimmade bilder kittlar ens nyfikenhet. He!

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

ASUS Rampage IV Extreme?

Nästa uppgradering blir smaskigt, UEFI, USB3.0, PCIE 2.0, Intel X68?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Skönt med lite förnyelse, jag kommer personligen absolut inte sakna BIOS.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Nu kommer man inte känna sig lika hacker när man överklockar och tekniskt inkompetenta står bredvid.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iNfragiq:

Nu kommer man inte känna sig lika hacker när man överklockar och tekniskt inkompetenta står bredvid.

Men det är ju najs

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

jag undrar också över säkerheten. inte roligt att få ett virus i bios eller UEFI som det kommer heta i framtiden. tänk om ev virus får för sig att klocka sönder din nya cpu :/ eller överhetta ditt grafikkort.

att man pilla in alla möjliga program och funktioner gör det lättare att missbruka det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sven slaggare:

Var det inte typ att UEFI skulle kunna komma åt internet?

Det verkar ju bara dumt i så fall. Vad ska man göra med internet inne i "bios". Kanske för att lättare komma åt senaste bios (UEFI) versionen?

Vi får väll hoppas att de inte prioriterat användarvänlighet framför säkerhet. Som sagt, det vore dumt om så är fallet.

Permalänk
Medlem

Är ju självfallet en helt ogrundad tanke, men känns som att detta kan leda till fler som ej orkar lära sig ordentligt ändå vill testa överklocka med grafiska funktioner. Kan bli katastrof för återförsäljarna detta.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Filmen är 1 minut längre än vad det tog för dig att göra ett inlägg. Viktigt att vara först antar jag.

Skeptiskt mot vad? Skeptiskt mot att använda något som är bra mycket bättre än BIOS?

Ja du? Eftersom filmen vart grymt segladdad så tittade jag igenom hälften och sen skrev mitt inlägg.

Jag tycker det öppnar upp fel möjligheter till folk som inte ska vara där och rota och sen så kommer det troligen många härliga virus till detta när det börjat leta sig in på marknaden..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Detta har man väntat på. Då ska man inte uppgradera på några år till då DE händer så mycket nu. USB 3 och Sata 3 har redan kommit men inte helt utbrett än. Så de dröjer säkert ett par år innan de här slår igenom. Men mitt nästa system ska ha dessa tre bra saker och några till om de har kommit ut då:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Mäh, BIOS med flash. Jag kommer trolla dem kommande åren och kalla detta BIOS, sen så kan man ju undra vem som kommer gå in i detta och bara använda "simple mode".

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jg tycker det öppnar upp fel möjligheter till folk som inte ska vara där och rota och sen så kommer det troligen många härliga virus till detta när det börjat leta sig in på marknaden..

Tror du förväxlar UEFI och Windows

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem

Det imponerar mig mest med den här artikeln är att ni är först i världen!

Permalänk
Medlem

De jag gillar med detta är uppstartstiderna som äntligen blir snabbare. Annars gillar jag BIOS som de är

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||