Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Överklockningsproblem q9450, Striker II Formula

Permalänk
Medlem

Överklockningsproblem q9450, Striker II Formula

Hej Sweclockers!
Först vill jag säga att jag är nybörjare på det här och har nu börjat känna att jag vill snabba upp min gamla processor lite. Jag har googlat i timmar och läst FAQ:en och förstått mig på metodologin bakom överklockning, men tyvärr gick det inte lika smidigt i teorin som i praktiken. Jag lyckas nämligen inte få mitt system stabilt (datorn fryser, bootar ej upp eller blåskärm) i mer än ca 350 FSB, oavsett om jag kör minnen i linked eller unlinked och det spelar ingen roll vad jag har Vcore (har testat upp till 1.35) eller VDIMM på (har testat upp till 2.1). Jag har prövat att låsa fast diverse olika spänningar utan resultat. Det känns som att det måsta vara något enkelt som jag missar, men jag förstår inte vad.
Jag är inte ute efter någon monsterclock utan bara lite lätt till kanske 3.2 GHz. Nu undrar jag om någon vänlig själ kan förklara vad jag ska ändra på för att nå detta innan jag själv har förstört mitt system.

Mitt system:
Bios: Phoenix-Award, Revision 1101
Asus Striker II Formula
Intel Q9450 (8*333)
Kingston DDR2 2*2gb 800MHz minnen, 5-5-5-18
2*Geforce 9600GT

Dessa spännningar kan ändras på i bios:
CPU Voltage.....................Har provat upp till 1.35
CPU PLL Voltage...............Auto
CPU VTT Voltage..............Auto
Memory Voltage................Provat upp till 2.1
NB Core Voltage................Provat låsa på 1.35
SB Core Voltage................Provat låsa på 1.5
1.2V HT Voltage...............Auto
Bridge Vore Voltage...........Auto

CPU GTL_REF Ratio............Auto
NB GTL-REF Ratio...............Provat låsa på +20
DDRII Controller Ref Voltage.......Auto
DDRII Channel A Ref Voltage.......Auto
DDRII Channel B Ref Voltage.......Auto

System Clocks:
PCIEX16 3 Frequency: Normalt på 100MHz
PCIEx16_1 Z Frequency: Normalt på 100MHZ
SPP<->MCP Ref Clock: Auto

CPU Level Up: Auto, har provat använda standard clockning för q9550 utan att lyckas boota.
FSB-Memory Clock mode: Provat både linked, unlinked och Auto
FSB-Memory Ratio: Provat både Auto, 1:1 och 3:2
FSB (QDR), MHZ: Har enbart kunnat boota upp utan låsning eller blåskärm i 1400MHZ (FSB 350)
MEM (DDR), MHz: Har som sagt provat unlinked men även att låsa fast i 800MHZ (Standard)

Någon som har ett bra recept?

Vänliga hälsningar!
//Petter

Permalänk
Medlem

testa att höja spänningen till nordbryggan.

Visa signatur

i5 3570 - asrock 4 exteme - corsair hx750 - asus 7970 DCII - lian li pc 1200 - ocz agility 3 240 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacob901:

testa att höja spänningen till nordbryggan.

Har nu provat och något konstigt hände: Jag satte Vcore på 1.3V, Körde minnena i Linked 1:1 och på auto VDIMM och skruvade upp FSB i 375=3GHz samtidigt som jag höjde NB till 1.4 (enligt everest så körs den 1.25 normalt). Jag bootade upp och tänkte: "wow, det var inte svårare än så" Men tyvärr så gick fortfarande cpun i 2.66Ghz, Vcore stod som 1.23, men NB hade det värde jag satt den på dvs 1.4. Jag återställde inställningarna snabbt då jag såg att VDIMM helt plötsligt hade fått 2.4v enligt everest.

Alltså, varför gick inte klocken som jag ställt in?
Någon idé på vad jag bör ha för värden på alla spänningar? Jag vet att auto ej är att föredra.

Edit: (Jag har avaktiverat speedstep och c1e eller vad tusan det heter så inget sådant som är problemet)

Permalänk
Medlem

Ja men bättre kolla den .

SpitZen som skriv den .

FSB & Memory config menyn

FSB - Memory Clock Mode väljer du "Linked"
FSB - Memory Ratio väljer du "Sync Mode" om du inte gjort det redan.
Då går dom inte över 666 MHz när din FSB är 1333 MHz, och lär då inte stå i vägen för dig förrän du är uppe över 1600+ FSB

Angående volten i ram-minnena, dom ökar du genom att höja Memory Voltage,
men du behöver inte pilla på det afaik när du kör Sync Mode

fungerar där även .

men du kan kikar på film

YouTube - Striker II Formula Q6600 @3,6Ghz

men inte samma processorer utan kolla moderkort på bios .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

kör en sak i taget då, sänk minnena till botten och börja med cpu.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

kör en sak i taget då, sänk minnena till botten och börja med cpu.

Men minnena bör väl inte sätta stopp för mig då jag både provat unlinked och även linked mode utan att gå över 800MHz på dem?

Jag testade följa dessa tal för volt: YouTube - Asus Striker II Formula 780i
Jag är väl medventen om att jag troligtvis inte behöver så mycket spänning på diverse delar, men det borde ju fungera om man tar i lite mer än vad som behövs?

Hur som helst så blev det blåskärm innan datorn hade bootat upp klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pttr:

Men minnena bör väl inte sätta stopp för mig då jag både provat unlinked och även linked mode utan att gå över 800MHz på dem?

Jag testade följa dessa tal för volt: YouTube - Asus Striker II Formula 780i
Jag är väl medventen om att jag troligtvis inte behöver så mycket spänning på diverse delar, men det borde ju fungera om man tar i lite mer än vad som behövs?

Hur som helst så blev det blåskärm innan datorn hade bootat upp klart!

Ja men har du annan ram minne eller ?

din ram är value eller hyper-x ?

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Ja men har du annan ram minne eller ?

din ram är value eller hyper-x ?

Vet tyvärr ej vad jag har, men jag gissar att det är Value. Kan man se det i Everest?

Jag vet att Hyper-X är att föredra vid överklockning, men skulle Value-minnen påverka så mycket att jag inte kan dra upp processorn i 350-360 FSB stabilt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pttr:

Vet tyvärr ej vad jag har, men jag gissar att det är Value. Kan man se det i Everest?

Jag vet att Hyper-X är att föredra vid överklockning, men skulle Value-minnen påverka så mycket att jag inte kan dra upp processorn i 350-360 FSB stabilt?

Har nu tagit reda på mina minnen och de är som jag befarade, value-minnen. Är det dessa som påverkar klockningen även om jag kör unlinked eller i 800MHz på dem?