Låg budget spel dator till min brors son. ca 3500kr utan diskret grafik.

Permalänk
Medlem

Låg budget spel dator till min brors son. ca 3500kr utan diskret grafik.

Har suttit och knåpat in på inet.se för att se hur billigt man kan komma undan med att sätta ihop en ny dator då min brors son velat ha en ny på ett tag och min bror vill nu ge honom en. Dock är han ingen rik person och har väldigt snålt med pengar och måste då försöka komma undan så billigt som möjligt.

Det är så att jag ska sätta ihop den åt honom. (har byggt datorer innan självklart)

Datorn är också tänkt att vara en speldator. Men pengar finns just nu inte över ca 3500kr och grafikkortet tex ett HD5670 i prisklass eller liknande får köpas lite senare.
Hans son spelar counter strike 1&2 i alla fall. Vet att det inte behöver mycket och tänkte han får klara sig med integrerad grafik i moderkortet att börja med. Om det visar sig att han klarar sig på det kanske diskret inte behövs köpas.
Blir AMD system då det blir billigare så.

hans nuvarande system var P4 2.4-2.6Ghz och ... grafik 512mb... (tack brorsan för den informationen >_>; ) kostade ca 2000kr ett par-tre år sedan begagnat.

Komponenter(allt finns i lager):
AMD Athlon II X3 445 3.1Ghz 639kr
Gigabyte GA-880GM-UD2H med HD4350 778kr
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 632kr
Samsung Spinpoint F3 1Tb 506kr

Cooler Master Elite 341, svart 385kr
Samsung SH-S233C 22x DL 191kr

Nätdelen hade jag först tänkt mig med ett FSP 400-60APN för 336kr
Men såg att kablaget inte var den bästa och tittade sedan på nästa alternativ ett Fractal Design Integra 400W. Är ju faktiskt internt samma nätdel såg jag från sweclockers nätaggs recensioner fast har bättre kablage. kostnad 399kr.
Dock såg jag sedan att antal andra alternativ för nätagg på 400kr som Corsair CX 430W 406kr.

Ska man välja Corsair CX 430W eller Fractal Design Integra 400W? Såg ingen direkt jämförelse mellan de två och de ligger ju i samma prisklass. Namnet Corsair är ju bättre men läste lite hur CX430W är sämre än CX400 som den har ersatt. Men frågan är ändå. Vilket är bättre CX 430W eller Fractal Integra 400W?

Sedan vet jag att det fanns billigare minnen med Corsair 2x2Gb 1333Mhz för ca 100kr billigare. Tyvärr har de dem inte just nu på webblager.

Tycker ni det hela blir bra alls?
Blir Windows XP. Har inte råd att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna satsa på 500gb f3 hdd istället, då får du lite mer pengar och kan köpa en PhenomII X2 processor, alltså en dubbel kärning Phenom II.
Den processorn presterar bättre i de spel han ska spela
Kan han inte använda dvd brännare från förra datorn?

Permalänk
Medlem

Men hans förra dator, är chassiet bra på den? då kan du ju spara pengar på att inte köpa Cooler Master Elite 341 (även om den bara ligger på 380kr) eller?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en Phenom II X2, WD Blue/Black (snabba) och valfria minnen.
Nätagg hade jag tagit Corsair CX400/430.
Har ett CX400 som driver 3 diskar, Athlon X3 @ 3.2Ghz, 8Gb minne och ett 8800GTS problemfritt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tror det bara var en cd brännare i den gamla datorn. Min bror nämnde något med att skivor inte kunde läsas etc. Jag har själv inte access eller syn på vad för dator hans son har då han bor ganska långt borta med sin mor.
Kan eventuellt ta dvd-brännaren från min gamla dator(används inte mycket). Den ska fungera. Dock hade jag lite små problem med bränningar som misslyckades och varför man köpte en ny till ens egna nyare dator.

Men saken är att man snarare ska gå ner i pris så mycket som möjligt om det är rimligt.

500Gb hdd för ca 400kr istället för 1TB för 500kr... 1TB är rimligare.

Permalänk
Medlem

Detta är mina förslag. Först ett paket för 3500 där jag har valt att skippa DVD-Läsaren, installera win7 via usbminne är ju jätteenkelt samt att alla spel går ju att köpa billigast på download/steam numera, alt kan du ju ge han din gamla!

Sedan ett alt med lite bättre processor samt en dvd-brännare.

Alt 1

Alt 2

Annars är ju ett alternativ att leta lite begagnat på tradera...

\\spinxen

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Jag får nog styrka föregående talar med att köpa begagnat då du kan komma undan med så pass bra saker för ett billigt pris!

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Ska man välja Corsair CX 430W eller Fractal Design Integra 400W? Såg ingen direkt jämförelse mellan de två och de ligger ju i samma prisklass. Namnet Corsair är ju bättre men läste lite hur CX430W är sämre än CX400 som den har ersatt. Men frågan är ändå. Vilket är bättre CX 430W eller Fractal Integra 400W?

Kör på Fractal Design, de har tre års garanti medan Corsair bara vågar ge 2 år för skräpagget CX430. Kör på ditt originalpaket annars.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Blev lite sista minuten ändringar då vi valde att beställa från Dustinhome istället. Dvd-brännare var tvunget att bli nytt. Ville inte ha den gamla.
Samt var inte möjligt att gå mot 4000kr med diskret grafik direkt.

Blir så att grafikkort beställs månaden efteråt eller två.

Beställda Komponenter:
AMD Athlon X3 450 3.2Ghz (lite dyrare)
Asus M4A785T-M 785G (lite billigare)
Kingston 2x2Gb 1333Mhz CL9 (lite billigare)
Samsung F3 1Tb
Corsair CX430W
Ace Microtower ECCO 220
Samsung dvd brännare

Blev slutpris på 3547kr med frakt,postförskott och moms.
Blev några tior billigare än vad det skulle blivit med Inet och den första listan jag gjorde. Största anledningen till bytet var att få det där Ace chassit istället.

Hade satt ihop ett lite billigare alternativ på dustin för ca 3300kr men det gillades inte.

Permalänk
Medlem

Sorry för dubbelpost men vill uppdatera tråden då man fick hem delarna idag.

Blev visst endast 3473Kr. räknade lite fel på frakt/postförskottet.

Har byggt ihop datorn och har suttit med den ett tag och fixat med Windows installation och uppdateringar etc.

Verkade som den Win XP Pro jag hade fungerade mot min förvåning. Hade inte fungerat vid ett annat tillfälle. En gammal compaq oem win XP pro med cd-key från botten av gamla bärbara.
Var inte ens SP1 på det men den blev aktiverad och accepterad. Fin fint.

Datorn verkar fungera fint hittills. Ett tillfälle gav den en svart skärm när den var igång och fick starta om den som resultat.

Enda jag kan tycka illa om den just nu är ett lågt "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii"
Ibland blir det mer högljud "iiiuuuuuuuuuuuuiiiiiiiiu uuuuuuuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii uuuuuuuu"
Det där Corsair CX430 verkar ge av sig en del missljud att börja med nytt. Kanske det lugnar ner sig efter lite användning.
12v linan verkar också vilja ge så mycket som 12.61volt ibland enligt speedfan.

Ace Ecco 220 var ett helt ok chassi. Faktiskt väldigt bra för pengarna. Hade bara lite problem med att få nättaget in lätt då jag fick fila lite på en utstickande metall del som var i vägen och böja lite på andra detaljer räta. Bättre än vad jag trodde.

Ska nog snart uppdatera BIOS då det verkar som cpu:n Athlon X3 450 stöds fullt först med en bios som kom efter den som kom med moderkortet.
Drar lite mycket kräm på 1.39v...
Mera än min egna dators Phenom X4 9750!