Ansluta minneskortläsare till moderkortet, hjälp.

Permalänk
Medlem

Ansluta minneskortläsare till moderkortet, hjälp.

Sitter här med en några år gammal fujitsu siemens dator. Den har usb, vad jag tror är firewire, samt ljud och en kortläsare i fronten. Var man ansluter ljudet och usb'n verkar vara rätt klart, men när jag läser här i manualen så står det att man inte ska ansluta 1394 cable to the usb connectors för då kan det bli skador på moderkortet. Kan inte finna nån 1394 connector på detta moderkort så vi struntar i den för den har man väl ingen större nytta av i vilket fall. Men nu till det jag funderar över, kontakten till kortläsarn ser likadan ut som 1394 kontakten, vågar man connecta den till en usb connector eller lär det bli samma problem där som med en 1394? Om man kollar på hur usb'n connectorn ser ut jämfört med kortläsarsladden så ser det ju inte ut som att den ska passa. usb connectorn är ju sammanlagt 9 pins, med 5 på övre raden och 4 på undre. På sladden så är det 10 pin(hål?) 6 på övre raden, 4 på undre.

Som ni ser så har jag inge större koll på detta eftersom att jag aldrig har använt mig av diverse frontpanelprylar. Använder förmodligen inte rätt termer osv men jag hoppas ni förstår och kan hjälpa mig ;).

Permalänk
Medlem

Så anslutningen på sladden är 2x6 pins? Med två igenpluggade på ena raden?
Har aldrig sett en sådan iaf. Är det kablar till samtliga öppna hål?
Är du säker på att det bara är USB på den kabeln och inte något annat?
Du kan ju prova att koppla om den så den överensstämmer med http://attachments.techguy.org/attachments/103260d1176642862/...

Permalänk
Medlem

Aa precis det är 2x6 pins med 2 igenpluggade på ena raden. (1 i vardera hörn) Man skulle ju kunna koppla så att en pin och ena igenpluggade pinen hamnar utanför om du förstår? Måste varit så den satt på förra moderkortet för finns inga connectors som exakt passar där heller, utan alla ser ju ut som på usb connectorn, 9pin, kallar man det så? Det är 9 pins och ett litet hål i änden på ena raden.

Även 1394 connectorn på förra moderkortet ser likadan ut, så måste ha suttit som jag försökte förklara där Fanns även en connector, återigen likadan, fast där det stod något med panel, kanske var där kortläsarn satt. Frågan är bara om man vågar sätta den i någon av de 3 usb connectors som finns på det nuvarande kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerden:

Aa precis det är 2x6 pins med 2 igenpluggade på ena raden. (1 i vardera hörn) Man skulle ju kunna koppla så att en pin och ena igenpluggade pinen hamnar utanför om du förstår? Måste varit så den satt på förra moderkortet för finns inga connectors som exakt passar där heller, utan alla ser ju ut som på usb connectorn, 9pin, kallar man det så? Det är 9 pins och ett litet hål i änden på ena raden.

Förstår hur du menar, den pinen som "hamnar utanför" så att säga, sitter det ingen kabel på den så borde det vara så det är tänkt med tanke på att den fungerade i den förra datorn.
Så går det att sätta den på ett sådant sätt att ena pluggen passar mot den platsen utan stift på moderkortet och den andra pluggen + en öppen utan kabel hamnar utanför så skulle jag provat det.

Permalänk
Medlem

Japp man tycker ju det, är lite nojig ändå eftersom 1394 kontakten som inte ska sitta i en usb connector, ser exakt likadan ut som kortläsarsladden, färgerna på de 4 små kablar som går in i själva pingrejen tillochmed. Så tror jag avstår faktist Men tack så mycket för hjälpen. Får hoppas att jag får lite uppenbarare sladdar i framtiden.