The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är lättare när man konstruerar nivåerna som en korridor där du måste klara vissa uppdrag eller ta dig förbi hinder för att nå längre, då behövs inte scaling, men när vi snackar en totalt öppen värld där du är fri att gå var du vill så blir det genast svårare.

ja vet vet jag väll men han sa att det fanns scaling.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej det är raka motsatsen, lvlscaling fungerar på så vis att när du går upp i lvl så blir också alla motståndare svårare. Däremot som det ser ut så får skyrim en mjukare mer blandad version än den som oblivion hade.

Det där är inte den enda formen av level scaling. Alla Bethesdas spel (inkl Daggerfall och Morrowind) har haft någon form av level scaling. Problemet i Oblivion är att skalningen är så löjligt tydlig.

Som tidigare nämndes blev du i Diablo hindrad från att gå ner i katakomber, gå in i gates till låga nivåer etc. om du inte hade tillräcklig level. Vilket ledde till att du inte kunde få de drops som fiender längre ner gav. Smeden tillhandahöll inte lika bra föremål i början. Osv.

Nu har Diablo lite andra förutsättningar eftersom det var så linjärt, man skulle bara neråt våning för våning. Men det är väldigt många spel som nyttjar någon form av level scaling för att det inte ska bli tråkigt eller obalanserat även om Oblivion tog det ett steg för långt (och om jag inte missminner mig fick Oblivion systemet det fick eftersom det fanns massa kritik ang. det från Morrowind - det är hopplöst att göra alla nöjda).

Permalänk
Medlem

"Alla" har ju klagat sedan Oblivion kom på hur illa scalingen där fungerar, klart att de har löst problemet nu. Annars vore de ju idioter om de gör samma misstag igen. Jag tror att det kommer bli mycket bättre nu när major/minor skills försvinner. De har säkert gjort en massa andra tweaks också som gör att det bli bättre balanserat.

Det som stör mig mest är att även monstertypen "skalar". Tycker det är töntigt att skogens alla vargar helt plötsligt försvinner och ersätts av minotaurer och elementals... RPG:s har ofta problemet att de är mysiga och "realistiska" i början för att sedan övergå i sprutande lava och drakar som normalläge. Mytomspunna väsen ska det bara finnas några få av så det vore bättre att behålla samma djurliv på ett ställe och bara skala level.

Permalänk
Medlem

Scaling tycker jag är bra så länge den är uppdaterad eftersom det gör att man kan spela igenom spelet hur man vill. Jag vill inte behöva göra allt i samma ordning hela tiden. Och till er som tycker att det inte blir tillräckligt svårt: öka svårighetsgraden då!!!
Nått som måste fram är en funktion att slippa de eländiga starterna som man tvingas köra om hela tiden.
Håller med Icipher om monsterscalningen som byter ut monstertyperna. Beskydda vargstammen:)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Bethesda studio tour med Todd Howard (Skyrim regissör) och en del små "spoilers" om Skyrim.
http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2011/01/10/video-b...
Edit: Någon har dragit upp kartan som visades.
http://dl.dropbox.com/u/3843352/Skyrim%20Map%20on%20Wall.jpg

Trevlig studio de har faktiskt, skulle inte säga nej till att jobba där.

Permalänk
Medlem

De flesta som spelar TES Morrowind/Oblivion/FA3 MODDAR väl sina spel?

- Därför förstår jag inte varför så många gnäller över level-scalingen öht?
Det tar högst några minuter att mha mods förändra eller helt ta bort denna ju ..?

Permalänk
Skrivet av Hammar:

De flesta som spelar TES Morrowind/Oblivion/FA3 MODDAR väl sina spel?

- Därför förstår jag inte varför så många gnäller över level-scalingen öht?
Det tar högst några minuter att mha mods förändra eller helt ta bort denna ju ..?

Köpa ett spel för 500-700kr som man sett fram emot från sin favoritutvecklare(min iaf) och sen behöva modda det för att få en bra spelupplevelse, tycker du det låter acceptabellt ?

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Köpa ett spel för 500-700kr som man sett fram emot från sin favoritutvecklare(min iaf) och sen behöva modda det för att få en bra spelupplevelse, tycker du det låter acceptabellt ?

Inte för att få en bra spelupplevelse, utan för att få en ännu bättre spelupplevelse. Bethesda kan ju omöjligt uppfylla allas krav och önskningar, så att dom ger oss möjligheten att kunna modda och forma spelet hur vi vill är ju helt jävla underbart, vilket alla spelutvecklare borde göra. Även om Skyrim nu kommer ha någon form av levelscaling så tror jag att spelet kommer bli riktigt bra ändå, men det kommer så klart alltid finnas plats för förbättringar. Dom lär vara väl medvetna om att inte göra systemet lika extremt som i Oblivion. Så länge vi får möjligheten att ändra på saker och ting så får dom göra nästan vad fan dom vill med orginalspelet.

Sen är det ju många som tycker det är kul att modda. Jag har absolut inget emot att hålla på med sådant, och sitter redan och skissar upp en rad möjliga projekt

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Inte för att få en bra spelupplevelse, utan för att få en ännu bättre spelupplevelse. Bethesda kan ju omöjligt uppfylla allas krav och önskningar, så att dom ger oss möjligheten att kunna modda och forma spelet hur vi vill är ju helt jävla underbart, vilket alla spelutvecklare borde göra. Även om Skyrim nu kommer ha någon form av levelscaling så tror jag att spelet kommer bli riktigt bra ändå, men det kommer så klart alltid finnas plats för förbättringar. Dom lär vara väl medvetna om att inte göra systemet lika extremt som i Oblivion. Så länge vi får möjligheten att ändra på saker och ting så får dom göra nästan vad fan dom vill med orginalspelet.

Sen är det ju många som tycker det är kul att modda. Jag har absolut inget emot att hålla på med sådant, och sitter redan och skissar upp en rad möjliga projekt

Javisst, det har vart kul med TES consturction set sen TES III men det var inte det jag syftade på. Menade mer att spelutvecklare kan släppa spel halvogjorda bara för att folk gillar att göra mods, visst väldigt osannolikt och inget som Bethseda skulle göra för då skulle jag iaf bli mer än enormt frustrerad då dem är den ända studion jag bryr mig om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Köpa ett spel för 500-700kr som man sett fram emot från sin favoritutvecklare(min iaf) och sen behöva modda det för att få en bra spelupplevelse, tycker du det låter acceptabellt ?

Både ja & nej.

Tycker inte att Oblivion var direkt "dåligt" första gången jag spelade genom det. (2005)
Min första char hade över 300h speltid & efter honom har jag nog spelat det 30ggr till.

Nu kom Oblivion 2005 & moddar som ändrar helt/delvis på levelingtables senast 2006.
(Jag menar givetvis Oscuros Overhaul i första hand)
Jag är iaf säker på att OOO var ute FÖRE släppet av Shivering Isles.
(Som för övrigt var behäftad med en kraftig bugg som kraschar spelet om det inte patchas.)
Oblivion har alltså "släppts" till sin nuvarande form över en flera år lång period,
under vilken även moddar släppts som möjliggör att man kan skräddarsy "sitt" Oblivion helt.

TES4 har ju hursomhelst karaktären att det ÄNDÅ behöver patchas hit & dit,
samt att det numera finns scriptextenders, godrays & annat lullull som man ÄNDÅ måste
ägna en del tid åt under installationen (om man vill) för att få en bättre spelupplevelse.
Att då hänga upp sig på leveling-detaljen som man löser väldigt fort & smidigt är bara dumt imo.

Jag tycker att "Vanilla-Oblivion" från 2005 var ett bra spel 2005, idag "måste" man
imo modda det för att det inte ska kännas fullständigt utdaterat.

Permalänk
Medlem

Jag tycker då inte att man behöver modda Elder scrolls spelen, både Morrowind från 2002 och Oblivion från 2006 går alldeles utmärkt att lira än idag.

Moddade Morrowind kraftigt efter att ha spelat sönder det totalt, men det blev bara mindre och mindre Morrowind och mera... lapptäcke. Så inget mer moddande för min del.

Tänker INTE modda Skyrim heller, jag föredrar att spela spelen som det var tänkt... Såvida det inte kommer en Superduper mod som bländar mig fullständigt... men det känns inte så troligt, det mesta handlar om snyggare polygoner och texturer till kvinnliga karaktärer och mindre och mindre kläder åt stackarna

MEN, jag tycker det är jättebra att möjligheten finns för dom som vill.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

äsch, dom felsta moddar man använder är ju mest småsaker som utvecklarna förmodligen valde bort då det är just smådetaljer som medtagbar sovmadrass, bättre ambienta ljus, smidigare valutasystem, etc.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

jaaaaaaaaaaaaa, feeeen va underbart! äntligen ett nytt elderscrolls! shena, detta ser ja verklifgen fram imot.
det kommer alltså om 10 mån?

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Javisst, det har vart kul med TES consturction set sen TES III men det var inte det jag syftade på. Menade mer att spelutvecklare kan släppa spel halvogjorda bara för att folk gillar att göra mods, visst väldigt osannolikt och inget som Bethseda skulle göra för då skulle jag iaf bli mer än enormt frustrerad då dem är den ända studion jag bryr mig om

Men nu glider du ju ifrån ämnet. Bethesda gör verkligen inte "halvogjorda" spel, och det gör inte många andra utvecklare heller som ger möjligheten till modifiering. Visst att det finns en viss trend i att moddbara spel ofta är ganska buggiga från start, men det ju kan bero på en mängd mer troliga grejer än att dom är lata, som tex tidspress från högre makter och låg budget. Att i slutändan göra det hyfsat enkelt för folk att komma åt diverse filer och configs för att kunna modifiera spelet kan vara ett sätt att öka livslängden på spelet, vilket uppenbarligen drar in mer pengar åt utvecklarna och förlänger nöjet för oss, oberoende av vilket skick spelet är i från början.

Men för att återgå till ämnet så tror jag helt enkelt att Bethesda går efter sin vision av spelet, baserat både på vad dom vill ha och vad vi vill ha. Någon form av levelscaling är uppenbarligen mer eller mindre nödvändigt i ett sånt här spel. Sen om vi i slutändan inte är nöjda med det så finns det alltid möjligheten för oss att ändra på det, till skillnad från många andra spel där man inte kan göra något åt saken. Det kan väl inte bli mycket bättre än så här?

Jag lirade iaf också igenom Oblivion utan moddar första gången, och tyckte ändå det var ett väldigt bra spel. Att man sen formade om spelet mer och mer med tiden handlade mer om replay-värdet än att spelet i sig var dåligt. Lär bli precis samma sak med Skyrim.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2011/01/14/the-sou...

Ljudet bakom Skyrim, imponerande som vanligt.

The Elder Scrolls serien är perfekt. Morrowind ger mig gåshud än idag. Oblivion var också ett fantastiskt spel. Till er som klagar på Bethesda kan ta i er i baken. De lägger ner tid och själ i spelet. Sedan om det är något man vill ändra på så har de faktiskt gjort ett fantastiskt verktyg så att man kan modda. Så sluta klaga, om ni nu inte gillar spelet så sluta spela det.

Själv tycker jag att Morrowind är bättre än Oblivion då det har mer varierat landskap och roligare story.

PS. Det är Jeremy Soule som gör soundtracket igen, riktigt duktig den snubben. Både Oblivion och Morrowind soundtracket med Soule är grymma, samt Guild Wars soundtracket.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Avstängd

Vet vi något om den faktiska spelytan? Tycker att speciellt Morrowind, men även Oblivion, var för litet till ytan. Speciellt när man bockade bort gränserna och springer in i Elseweyr eller andra områden och allting ändå fanns där. En lokal fauna hade räckt tror jag, speciellt ned mot Leyawiin där det blev så smalt.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Vet vi något om den faktiska spelytan? Tycker att speciellt Morrowind, men även Oblivion, var för litet till ytan. Speciellt när man bockade bort gränserna och springer in i Elseweyr eller andra områden och allting ändå fanns där. En lokal fauna hade räckt tror jag, speciellt ned mot Leyawiin där det blev så smalt.

Jag (gissar) att om dom vill hålla sig till den redan satta skalan om satts i och med sedan länge existerande kartor så blir det nog aningen mindre än cyrodiil.

Permalänk
Avstängd

Surt. Man kanske inte ska räkna med Daggerfall- storlek, men det hade varit skoj om man inte kunde springa från väst till öst på under tio minuter...

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Surt. Man kanske inte ska räkna med Daggerfall- storlek, men det hade varit skoj om man inte kunde springa från väst till öst på under tio minuter...

Daggerfall är väl fortfarande det spel med en av de största kartorna förutom guildwars och kanske Just Cause.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Daggerfall är väl fortfarande det spel med en av de största kartorna förutom guildwars och kanske Just Cause.

Daggerfall är spelet med störst karta, ungerfär 487.000 kvadratkilometer.

Ontopic: Ska bli grymt med nytt elder scrolls spel, har längtat efter det länge nu.

Permalänk
Skrivet av 51eYez:

http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2011/01/14/the-sou...

Ljudet bakom Skyrim, imponerande som vanligt.

The Elder Scrolls serien är perfekt. Morrowind ger mig gåshud än idag. Oblivion var också ett fantastiskt spel. Till er som klagar på Bethesda kan ta i er i baken. De lägger ner tid och själ i spelet. Sedan om det är något man vill ändra på så har de faktiskt gjort ett fantastiskt verktyg så att man kan modda. Så sluta klaga, om ni nu inte gillar spelet så sluta spela det.

Själv tycker jag att Morrowind är bättre än Oblivion då det har mer varierat landskap och roligare story.

PS. Det är Jeremy Soule som gör soundtracket igen, riktigt duktig den snubben. Både Oblivion och Morrowind soundtracket med Soule är grymma, samt Guild Wars soundtracket.

Haha, den där sista filmen. Pausa på 0:34 och kolla in bilden i mitten till vänster.

En riktig viking!

Permalänk
Skrivet av Umarrion:

Daggerfall är spelet med störst karta, ungerfär 487.000 kvadratkilometer.

Ontopic: Ska bli grymt med nytt elder scrolls spel, har längtat efter det länge nu.

1. Svensk matematik använder sig inte av punkter så när du skriver det så blir det mycket förvirrande.
2. Du har gjort fel omvandling, det rör sig faktiskt om smått gigantiska 106069,9 km^2.

EDIT: Denna areal är f.ö. nästan lika stor som hela Lappland, så jag själv ställer mig kritiskt till detta, kan någon bekräfta uppgifterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Svensk mattematik använder sig inte av punkter så när du skriver det så blir det mycket förvirrande.

Svensk matematik stavas inte med två "t" hur bra man än är på att räkna.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Svensk matematik stavas inte med två "t" hur bra man än är på att räkna.

Touché, stavning var aldrig min starka sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Svensk matematik använder sig inte av punkter så när du skriver det så blir det mycket förvirrande.

Angående första punkten där, vad grundar du de på? det är väl ändå rätt ofta man ser stora tal separerade med punkter för att enklare kunna läsa dem. Nu var det ju ett tag sedan jag hade en matematik lektion men jag har för mig att de påträffades där också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Touché, stavning var aldrig min starka sida.

F´låt, jag kunde inte motstå bara. Själv räknar jag f.ö. uselt men stavar nästan aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Scalingen var den stora nakdelen i Oblivion, även att du kan spara innan du tar gate stenarna för att på så sätt välja enchant.

Fanns även ett par tråkiga buggar speciellt vid Umbra och i arenan. (De kunde slå dig upp på ställen där dom senare inte kunde slå dig.)

Hoppas lite sådant är fixat i Skyrim.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Hörde någonstans att dualwielding av vapen skall finnas i spelet, samt cooking,woodcutting skills m.m.. Vet ej hur mycket man kan lita på detta rykte.
Så är det någon som har hört eller läst samma påstående?

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Svensk matematik använder sig inte av punkter så när du skriver det så blir det mycket förvirrande.
2. Du har gjort fel omvandling, det rör sig faktiskt om smått gigantiska 106069,9 km^2.

EDIT: Denna areal är f.ö. nästan lika stor som hela Lappland, så jag själv ställer mig kritiskt till detta, kan någon bekräfta uppgifterna?

Jag vet inte vart du fick 10606.9 km^2 men det är väldigt fel.
Daggerfall är ungefär 2 gånger så stort som Storbritannien och det är 240000x2=480000km^2

"Starting off in Daggerfall can overwhelm the senses. No other game has such a huge world to explore. Travel around a land mass twice the size of Great Britain, exploring dungeons, castles, tombs, and even alternative dimensions. Just to walk from one end of the world to the other will take over 2 full weeks in real-time (we actually tested this!) Converse with over 750,000 characters that inhabit this world. Daggerfall is a game that sets new boundaries with over 200 hours of gameplay. It's no wonder that it took almost 3 years to develop this epic game."

http://www.bethsoft.com/eng/games/games_daggerfall.html