The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det håller kvar vid levling scale, ingen gillar ju det.. :/

Permalänk
Medlem

Bara det implementeras bra behöver det inte vara dåligt. Kan ju rentav bli tråkigt att möta massa låglevlade monster om man är hög level som bara stör, alt. möta alldeles för svåra monster hela tiden om man är låg level.

Diablo använde också en form av level scaling men där var det inga klagomål.

Permalänk
Skrivet av Cluny:

Fattar inte varför det håller kvar vid levling scale, ingen gillar ju det.. :/

Håller helt med, det är en av de grejer som får mig att gilla Morrowind bättre än oblivion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Bara det implementeras bra behöver det inte vara dåligt. Kan ju rentav bli tråkigt att möta massa låglevlade monster om man är hög level som bara stör, alt. möta alldeles för svåra monster hela tiden om man är låg level.

Diablo använde också en form av level scaling men där var det inga klagomål.

Man vill ju kunna få motstånd man inte klarar av, så man känner att ens karaktär har begränsningar. Man vill också kunna möta fiender man tidigare haft stora problem med, men nu, tack vare en starkare karaktär tar dom lätt..

Hoppas förövrigt att HP't ändras så man tål mindre och samma för fienderna. I oblivion såg fienderna ut som igelkottar när man var klar med dom med pilbågen..

Permalänk

levelscaling är bra, i lagom dos. Oblivion körde för hårt på det så det blev riktigt svårt på de högre levelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

levelscaling är bra, i lagom dos. Oblivion körde för hårt på det så det blev riktigt svårt på de högre levelarna.

Eller så levlade du "fel" och spelet blev löjligt enkelt, oavsett hur du gjorde blev det inte bra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Level scaling är värdelös feature för att balansera gameplay. Enda gången jag tyckt level scaling är okej var i Sacred 2 då de hade level areor där monstrena kunde bli mellan t.ex lvl 1 och 20 i första staden vilket gjorde att man kunde gå tillbaka och göra några quests där utan att få minimal XP dock scalade inte uppdragen vilket samtidigt jämnade ut lvlande (dock negativt) och är en annan typ av RPG än TES-spelen.

Det blir att vänta på mods, vanilla lär nog inte bli så stadig. Customize ftw!

Permalänk
Skrivet av frankof:

Eller så levlade du "fel" och spelet blev löjligt enkelt, oavsett hur du gjorde blev det inte bra.

Det som är så störigt, man ska ju inte behöva tänka på att levla "rätt" för att få en bra spelupplevelse.
det som störde mig mest var nog vanliga banditer i glass och deadric, that's messed up.

Permalänk
Medlem

Överlag låter det grymt, håller med er att det är synd att man valde behålla level systemet där mobsen levlar med en.

En råtta ska vara lätt att döda, en drake ska vara svår att döra, oavsett level.

Permalänk
Medlem

I forumet säger dom att det blir mer som i Fallout Vegas än Oblivion (vilket är bra!)

http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1156332-is-level-...

Permalänk
Avstängd

Damn, you gamers are certainly a resourceful bunch. Only a few hours after Game Informer’s coded magazine cover for Elder Scrolls V: Skyrim was revealed, the code was cracked by an enterprising (and possibly quite bored) Reddit user.

Reddit user dancrum figured out the puzzle, and his results (with the original text and translation both included) are below:

DOVAHKIIN DOVAHKIIN / NAAL OK ZIN LOS VAHRIIN / WAH DEIN VOKUL MAHFAERAAK AHST VAAL / AHRK FIN NOROK PAAL GRAAN / FOD NUST HON ZINDRO ZAAN / DOVAHKIIN FAH HIN KOGAAN MU DRAAL / AHRK FIN KEL LOST PRODAH / DO VED VIING KO FIN KRAH / TOL FOD ZEYMAH WIN KEIN MEYZ FUNDEIN / ALDUIN FEYN DO JUN / KRUZIIK VOKUN STAADNAU / VOTH AAN BAHLOK WAH DIIVON FIN LEIN
________________________________________
DRAGONBORN DRAGONBORN / BY HIS HONOR IS SWORN / TO KEEP EVIL FOREVER AT BAY / AND THE FIERCEST FOES ROUT / WHEN THEY HEAR TRIUMPH’S SHOUT / DRAGONBORN FOR YOUR BLESSING WE PRAY AND THE SCROLLS HAVE FORTOLD / OF BLACK WINGS IN THE COLD / THAT WHEN BROTHERS WAGE WAR COME UNFURLED / ALDUIN BANE OF KINGS / ANCIENT SHADOW UNBOUND / WITH A HUNGER TO SWALLOW THE WORLD

While translating the message into plain English does little to make it less cryptic, it’s still a pretty cool piece of lore for fans of Bethesda’s hot upcoming title. Agreed?

http://www.destructoid.com/game-informer-s-skyrim-cover-tease...

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Bara det implementeras bra behöver det inte vara dåligt. Kan ju rentav bli tråkigt att möta massa låglevlade monster om man är hög level som bara stör, alt. möta alldeles för svåra monster hela tiden om man är låg level.

Diablo använde också en form av level scaling men där var det inga klagomål.

diablo 1 eller 2? minns ingen scaling alls... :S

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

I forumet säger dom att det blir mer som i Fallout Vegas än Oblivion (vilket är bra!)

http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1156332-is-level-...

Tycker inte jag om jag ska vara helt ärlig, men det är nog smaksak antar jag. Allt Bethseda har gjort efter Morrowind har varit en besvikelse för mig på ett eller annat sätt, det perfekta TES för mig vore Morrowind med modern grafik och oblivions combat system..... man kan väl drömma......

Permalänk

Fan ge oss Morrowind tillbaka med 200 timmars speltid. Det var tider. Önskar man kunde glömma allt och spela allt från grunden igen.....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Fan ge oss Morrowind tillbaka med 200 timmars speltid. Det var tider. Önskar man kunde glömma allt och spela allt från grunden igen.....

Många som har över 1000h speltid i Oblivion.

Så vad dillar du om?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Tycker inte jag om jag ska vara helt ärlig, men det är nog smaksak antar jag. Allt Bethseda har gjort efter Morrowind har varit en besvikelse för mig på ett eller annat sätt, det perfekta TES för mig vore Morrowind med modern grafik och oblivions combat system..... man kan väl drömma......

Det är fiendens levelling system man tar från Vegas, inget annat (ja förrutom perksen)

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Det är fiendens levelling system man tar från Vegas, inget annat (ja förrutom perksen)

Har inte märkt av nån leveling i vegas, men perksen känns också som nåt som inte passar in i TES.

Permalänk
Medlem

Alla bakåtsträvare kan väl sätta sig med Morrowind istället då så får vi andra se fram mot lite nyheter.
Jag som är tillräckligt gammal datorspelare tycker att Daggerfall (1996, ah det var tider det osv.) hade överlägsen känsla över alla ES-spel som har släppts efter det. Men inte ser ni mig gnälla.

Det brukar ske en del förbättringar mellan spelen och så lär det garanterat bli nu med, får hoppas känslan finns där också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Alla bakåtsträvare kan väl sätta sig med Morrowind istället då så får vi andra se fram mot lite nyheter.
Jag som är tillräckligt gammal datorspelare tycker att Daggerfall (1996, ah det var tider det osv.) hade överlägsen känsla över alla ES-spel som har släppts efter det. Men inte ser ni mig gnälla.

Det brukar ske en del förbättringar mellan spelen och så lär det garanterat bli nu med, får hoppas känslan finns där också.

Ja, varför gör dom inte det? Dom har ju
http://morrowind2011.wordpress.com/
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=417622

Sunrays och grejjer juh.

http://9NX-MvnYUEs&fmt=18

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Har inte märkt av nån leveling i vegas, men perksen känns också som nåt som inte passar in i TES.

Jag tror det kan göra leveling lite mer intressant faktiskt, då man får möjlighet att få färdigheter och ytterligare specialisering på grejer som inte skills täcker. Tycker dock att det blir lite väl mycket perks om man får en för varje level. En för varje femte eller tionde level hade kännts mer lagom och balanserat, så man får tänka efter lite när man väljer och inte blir lika övermäktig i slutändan med 50+ (!!) Perks (Om man nu får välja). Men framförallt så lär det iaf ge spelet ännu bättre replay-värde då karaktärer med olika inriktningar lär skilja sig åt betydligt mer än i de tidigare spelen

Sen har vi ju dessa Dragon Shouts som lär bli något liknande, men som man faktiskt får kämpa lite för att få tillgång till. Det låter som att det kommer bli en del pussel runt det hela för att faktiskt kunna använda dom. Återstår väl att se hur pass mäktiga dom sen är, men jag tycker det låter som en jävligt frän grej strids-mässigt. Känner verkligen att det kommer bli ett betydligt rikare och mer varierande stridssystem

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av frankof:

Eller så levlade du "fel" och spelet blev löjligt enkelt, oavsett hur du gjorde blev det inte bra.

Man ska inte behöva levla "rätt", det ska flyta på automatiskt. Sen så antar jag du inte lirade speciellt långt annat än klara ut huvudkedjan? Oblivion blir ganska mycket svårare på högre level.

Skrivet av Zyriak:

I forumet säger dom att det blir mer som i Fallout Vegas än Oblivion (vilket är bra!)

http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1156332-is-level-...

Nu har jag inte spelat Vegas än utan endast FA3 men det låter som bra nyheter om systemet liknar fallout.

Skrivet av E_maN:

diablo 1 eller 2? minns ingen scaling alls... :S

Det är lättare när man konstruerar nivåerna som en korridor där du måste klara vissa uppdrag eller ta dig förbi hinder för att nå längre, då behövs inte scaling, men när vi snackar en totalt öppen värld där du är fri att gå var du vill så blir det genast svårare.

Skrivet av Ninotramp:

Fan ge oss Morrowind tillbaka med 200 timmars speltid. Det var tider. Önskar man kunde glömma allt och spela allt från grunden igen.....

Med patchar, moddar, DLC och annat extra content så kommer man lätt upp i så mycket speltid på Oblivion, själv låg jag på runt 50 timmar när jag lirat igenom det strax efter första release utan några av förenämnda content.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är lättare när man konstruerar nivåerna som en korridor där du måste klara vissa uppdrag eller ta dig förbi hinder för att nå längre, då behövs inte scaling, men när vi snackar en totalt öppen värld där du är fri att gå var du vill så blir det genast svårare.

Nu har ju ingen sagt att det ska är enklare att konstruera svårighetsgraden i en öppen värld heller..
Det ända vi vill (jag iaf) är att de gör ett bättre jobb än de gjorde i oblivion. Man vill ju gärna känna att man gör framsteg när man har lvlat o letat igenom grottor o ruiner i x antal timmar bara för att komma tillbaks till de första fiendena man stötte på och inser att dessa små banditer har fan bättre utrustning än du. som någon sa, drakar ska vara svåra, råttor lätta.. inte föja med hjältens utveckling.

Men de har ju iaf tagit bort major/minor skills nu, tyckte det var ganska störigt jag. valde alltid major skills utefter vad man vill vara bra på sen insåg man att man lvlade skitfort istället om man använde dessa skills som man valde(och med mig alla andra jäkla varelser på kartan).

Permalänk

Själv hoppas jag att de tar bort "soul gems" eller förbättrar systemet än att man ska behöva köpa dessa för att ladda upp sina proc-vapen hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Själv hoppas jag att de tar bort "soul gems" eller förbättrar systemet än att man ska behöva köpa dessa för att ladda upp sina proc-vapen hela tiden.

Finns ju ett gäng smidigare alternetiva sätt att ladda upp sina vapen på än att jaga sould gems. Betala en magiker, skaffa Azuras Star, använd Varla Stones, eller Welkynd Stones som finns i typ alla Ayleid ruiner. Tyckte det funkade ganska bra faktiskt. Får väl se i Skyrim om man kanske kan utveckla dessa färdigheter mer som magiker, om man tex kan ha det som yrke. Eller om det finns perks som underlättar det på något sätt. I vilket fall så lär karaktärer som inte är särskillt specialiserade på magi få det lika bökigt i Skyrim som i Oblivion, vilket vore helt logiskt.

På tal om Azuras Star så ska det bli intressant att se om artifakten dyker upp även i Skyrim Den har ju förekommit nära gränserna till Skyrim i både Oblivion och Morrowind.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Finns ju ett gäng smidigare alternetiva sätt att ladda upp sina vapen på än att jaga sould gems. Betala en magiker, skaffa Azuras Star, använd Varla Stones, eller Welkynd Stones som finns i typ alla Ayleid ruiner. Tyckte det funkade ganska bra faktiskt. Får väl se i Skyrim om man kanske kan utveckla dessa färdigheter mer som magiker, om man tex kan ha det som yrke. Eller om det finns perks som underlättar det på något sätt. I vilket fall så lär karaktärer som inte är särskillt specialiserade på magi få det lika bökigt i Skyrim som i Oblivion, vilket vore helt logiskt.

På tal om Azuras Star så ska det bli intressant att se om artifakten dyker upp även i Skyrim Den har ju förekommit nära gränserna till Skyrim i både Oblivion och Morrowind.

Hade glömt dessa, det är dock närmare 5 år sen jag spelade det.

Permalänk

SÅ som jag förstått det så kommer lvl scaling fungera så att vissa områden har en viss lvl till sig, alltså ungefär som i wow. Så om du rör dig till ett område (med t.ex. drakar) på level 1 så lär du nog dö ganska snabbt. I alla fall så jag förstod det efter att ha läst på om FA3V's lvl scaling. Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av Jooh4n:

SÅ som jag förstått det så kommer lvl scaling fungera så att vissa områden har en viss lvl till sig, alltså ungefär som i wow. Så om du rör dig till ett område (med t.ex. drakar) på level 1 så lär du nog dö ganska snabbt. I alla fall så jag förstod det efter att ha läst på om FA3V's lvl scaling. Rätta mig om jag har fel

Nej det är raka motsatsen, lvlscaling fungerar på så vis att när du går upp i lvl så blir också alla motståndare svårare. Däremot som det ser ut så får skyrim en mjukare mer blandad version än den som oblivion hade.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej det är raka motsatsen, lvlscaling fungerar på så vis att när du går upp i lvl så blir också alla motståndare svårare. Däremot som det ser ut så får skyrim en mjukare mer blandad version än den som oblivion hade.

Vet hur det var med Oblivion men dom har ju sagt att det inte kommer vara som i Oblivion utan som i Fallout 3 New Vegas. Hur fungerade det då?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av Jooh4n:

Vet hur det var med Oblivion men dom har ju sagt att det inte kommer vara som i Oblivion utan som i Fallout 3 New Vegas. Hur fungerade det då?

Mer hybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Man ska inte behöva levla "rätt", det ska flyta på automatiskt. Sen så antar jag du inte lirade speciellt långt annat än klara ut huvudkedjan? Oblivion blir ganska mycket svårare på högre level.

Nja, jag har spelat genom det flera gånger, har väl ca. 3000 timmar sammanlagt på spelet, det var bara sista gången som jag medvete levlade "fel", 100 i blunt gör dig rätt oslagbar i strid vid level 12

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds