Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tips på en Svenssonprocessor

Hej.

Jag skall göra ett arbete om processorer och jag ska presentera en Svenssonprocessor, budgetprocessor och en prestandaprocessor. Jag skulle vilja ha lite tips på en specifik budget och Svenssonprocessor.
Tack på förhand.

Visa signatur

P5Q- E, E8400 @ 3.0 Ghz, XFX HD5850 1GB, Corsair 550W, OCZ 2x2048MB PC2-8000.

Permalänk
Medlem

Red först ut vad en svensson använder sin dator till. Sedan försöker du hitta en processor som klarar kraven utan problem, där efter undersök om det finns billigare alternativ utan nämnvärd prestandaförlust. Väg även mot andra komponenter, eventuella flaskhalsar?

Inte tanken att vi ska göra dina uppgifter...

Permalänk
Medlem

Svensson: Någon i3 i laptops eller i typ HP stationärt skräp.
Budget: AMD Sempron/ Celereon (den sistnämnda skall dock utgå eller hur är det?)
Prestanda: i7

Tog mig 30 sek

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Svenson: Macbook med Core 2 duo
Budget: Nån billig HP-laptop med core i3 eller athlon 2
Prestanda: Hemmabygge med Core i7 eller Sony Vaio.

Svensson kan inget om datorer så han går på div marknadsföring och köper den svagaste hårdvaran till det högsta priset.
De andra köper adekvata datorer till den budget de har.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för svaren! Jag har tänkt lite på vad en Svensson processor skulle kunna vara, men det finns ju så oändligt många processorer och jag vet inte riktigt om flest använder sig utav Intel eller AMD.

Visa signatur

P5Q- E, E8400 @ 3.0 Ghz, XFX HD5850 1GB, Corsair 550W, OCZ 2x2048MB PC2-8000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Svenson: Macbook med Core 2 duo
Budget: Nån billig HP-laptop med core i3 eller athlon 2
Prestanda: Hemmabygge med Core i7 eller Sony Vaio.

Svensson kan inget om datorer så han går på div marknadsföring och köper den svagaste hårdvaran till det högsta priset.
De andra köper adekvata datorer till den budget de har.

Prestanda= Sony Vaio !? Skojar du ?
Sony Vaio är precis som andra märkesdatorer=överprisad skräp.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Gissar att du kan gå in på typ Dell`s sida å kolla lite. Då får du ju ett hum om budget å medelsvensson. Värsting e ju ganska så lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSork:

Gissar att du kan gå in på typ Dell`s sida å kolla lite. Då får du ju ett hum om budget å medelsvensson. Värsting e ju ganska så lätt.

Okej tack för tips. Jo värsting är ju något lättare.

Visa signatur

P5Q- E, E8400 @ 3.0 Ghz, XFX HD5850 1GB, Corsair 550W, OCZ 2x2048MB PC2-8000.

Permalänk
Medlem

alienware.co.uk : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Prestanda= Sony Vaio !? Skojar du ?
Sony Vaio är precis som andra märkesdatorer=överprisad skräp.

billigare och bättre än både alienware och apple. Du får svårslagen bärbar prestanda för 20k.

Jämfört med en stationär är det dyrt skit.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Svensson processor = Över-prissatt fyrkärnig Intel I3
"Svensson som kan lite" processor = tre/fyrkärnig Amd athlon 2/phenom II
Budget= tvåkärnig I3, tvåkärnig athlon II
Prestanda. fyrkärnig I5, dyrare phenom II x4, phenom II x6.
"Extrem" prestanda = intel I7

För oss på sweclockers är phneom II x4 och I5 x4 medel i princip, men i OEM-datorer är de verkligen prestanda.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Svensson-processor ser jag som en prisvärd processor som funkar bra till det mesta. Som sådan skulle jag ange i3 540 eller Athlon II x4 640.

Budget blir Athlon II x2 250 (eller möjligtvis någon Intel Pentium E5XXX/E6XXX, men de är ju på en i det närmaste död socket)

Prestandaprocessorer blir Intel i5 760, AMD 1090T

Extrem prestanda blir Intel i7 950 och uppåt.

Devrer <= Det finns inga fyrkäniga i3. Du måste tänka på de överprissatta tvåkäniga i5:orna.

Visa signatur

~Pelle~