Japansk teknik öppnar för 24 TB lagring

Permalänk
Melding Plague

Japansk teknik öppnar för 24 TB lagring

Elektronikjätten Hitachi jobbar tillsammans med japanska organisationer och universitet på en ny teknik för magnetisk lagring. Framstegen öppnar upp för rekordrymliga hårddiskar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8-24 TB i lagring, ja tack, det behövs också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Komiskt med tanke på TPB nyheten under

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Holy!!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Nice! Undra när detta släpps? 2-4 år?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Mycket bra, vill aldrig känna mig begränsad av data vare sig jag köper ett spel där dom inte kunnat ha med allt dom tänkt eller lagring för privat bruk.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

så skönt de hade varit med 1 SSD och ändast 1 lagrings disk.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av Orici:

Nice! Undra när detta släpps? 2-4 år?

Undrar om det räcker. Skulle gissa på 4-8 år.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

SKoj skoj. Dock har det ju varit många nyheter med att de kan pressa ihop datan så att mer får plats. frågan är om inte medium'et snart är problemet istället för tekniken?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet med stora hårddiskar är att man egentligen behöver lika stor backup (självklart beroende på vad man ska lagra)...

Permalänk
Medlem

Jobbigt om man precis fyllt den och den krashar, och tänk på rebuildtiden i en RAID-setup.
Men trevlig med mer plats, finns ju bara två sorters diskar; nya och fulla.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Inte förvånad över att det är Japan.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Jobbigt om man precis fyllt den och den krashar, och tänk på rebuildtiden i en RAID-setup.
Men trevlig med mer plats, finns ju bara två sorters diskar; nya och fulla.

Blir det inte så att hastigheten också ökar en aning mer?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rba:

Jobbigt om man precis fyllt den och den krashar, och tänk på rebuildtiden i en RAID-setup.

Redan nu tar rebuildtiden nästan en vecka om du har en stor disk och om raidet används samtidigt du försöker rebuilda. Med de nya 3TB diskarna tar det nog en vecka. Med 24TB diskar lär det ta 2 månader eller så. Under den tiden kan en annan disk krascha.

Problemet är att diskar blir större och större, men knappast snabbare. En 24TB disk är större, än vad den är snabb.

Mao, kör man stora diskar i raid, så bör man satsa på raid-6 eller två st raid-6 eller nåt sånt som tillåter många diskar att krascha.

Permalänk
Medlem

Om man ändå hade en sån stor hårddisk och alla utrymmesproblem skulle vara ett minne blott.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Redan nu tar rebuildtiden nästan en vecka om du har en stor disk och om raidet används samtidigt du försöker rebuilda. Med de nya 3TB diskarna tar det nog en vecka. Med 24TB diskar lär det ta 2 månader eller så. Under den tiden kan en annan disk krascha.

Problemet är att diskar blir större och större, men knappast snabbare. En 24TB disk är större, än vad den är snabb.

Mao, kör man stora diskar i raid, så bör man satsa på raid-6 eller två st raid-6 eller nåt sånt som tillåter många diskar att krascha.

Så en disk som är 40GB är lika snabb som en 1TB?? knappast tror inte de....Då datan lagringen blir tätare behöver ju armen inte flytta sig lika långt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Redan nu tar rebuildtiden nästan en vecka om du har en stor disk och om raidet används samtidigt du försöker rebuilda. Med de nya 3TB diskarna tar det nog en vecka. Med 24TB diskar lär det ta 2 månader eller så. Under den tiden kan en annan disk krascha.

Problemet är att diskar blir större och större, men knappast snabbare. En 24TB disk är större, än vad den är snabb.

Mao, kör man stora diskar i raid, så bör man satsa på raid-6 eller två st raid-6 eller nåt sånt som tillåter många diskar att krascha.

Nu yrar du i nattmössan, 1 vecka för rebuild, har du en hårddisk från tidigt 80tal på 2 MB som läser i 0.0001kb eller?

Jag har snittat runt 14timmar för rebuild hos mig, jag kör 8st 1.5TB i raid 5, och ja den används samtidigt som den rebuild

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RoleX:

Nu yrar du i nattmössan, 1 vecka för rebuild, har du en hårddisk från tidigt 80tal på 2 MB som läser i 0.0001kb eller?

Jag har snittat runt 14timmar för rebuild hos mig, jag kör 8st 1.5TB i raid 5, och ja den används samtidigt som den rebuild

Beror på diskar, kontroller (säkerligen till viss del av vilken firmware också) och inställningar. Själv så har jag ca 2 dygns rebuild på min 6:a, tror den står på 40% rebuild rate atm.

Permalänk
Medlem

Härligt att det verkar vara stora diskar på gång Känner dock lite redan nu med 1-2 TB diskar att man skulle förlora ofantliga mängder data om den kraschar. Mer och mer att backupa, är nästan så man behöver dubbel uppsättning hårddiskar

Permalänk
Medlem

Som vanligt spelar det ingen roll om denna teknik hade funnits tillgänglig billigt idag. De hade ändå gjort mindre ökningar, 3 --> 4 TB osv. För att mjölka konsumenter på pengar. Så är väl inte så mycket att hetsa upp sig för. Hårddiskarna kommer troligen inte öka mer procentuellt per år iaf.
Samma som på grafikkort och processor sidan där de oftast bara gör mindre hopp inom en arkitektur då det ger större intäkter.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Om man ändå hade en sån stor hårddisk och alla utrymmesproblem skulle vara ett minne blott.

Det spelar ingen roll hur mycket lagringsutrymme man har... det blir alltid fyllt.

Fördelen är ju såklart att man får plats med så mycket mer. Men man kan aldrig få tillräckligt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Som vanligt spelar det ingen roll om denna teknik hade funnits tillgänglig billigt idag. De hade ändå gjort mindre ökningar, 3 --> 4 TB osv. För att mjölka konsumenter på pengar. Så är väl inte så mycket att hetsa upp sig för. Hårddiskarna kommer troligen inte öka mer procentuellt per år iaf.
Samma som på grafikkort och processor sidan där de oftast bara gör mindre hopp inom en arkitektur då det ger större intäkter.

Precis... Det följer du bara Moores lag, ungefär.
24 TB borde dyka upp 2014-2016 isf, med tanke på att det finns 3 TB nu. Runt 3000 kronorsstrecker som vanligt.

Permalänk
Medlem

en hårddisk e antingen ny eller full heter det väl ! med så stora hårddiskar skulle man väl bara bli lat o inte hålla ordning på grejerna!!

Permalänk
Medlem
Permalänk

"National University Corporation Tokyo Institute of Technology"

Måste jag säga att det var ett märkligt namn på ett företag.

Permalänk

Mycket trevlig nyhet, men samtidigt oroas jag för att ju mindre skalan blir (som här med 10 nanometer) desto mer finkänsligare måste allt bli. Ökar det inte risken för fel?

Alldeles onödigt utanför ämnet:

Skrivet av cat_fish_1:

så skönt de hade varit med 1 SSD och ändast 1 lagrings disk.

Du menar endast. Ordet utgår från räknetalet en.

Permalänk
Medlem

Låter riktigt intressant! Frågan är om även hastigheterna påverkas positivt iom detta? Och den stora frågan är ju också såklart när det kommer finnas i handeln samt om priserna kommer att vara rimliga. Skulle kunna tänka mig typ 5st 5TB diskar och köra i raid, skulle vara mysigt att ha som lagringsdisk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så en disk som är 40GB är lika snabb som en 1TB?? knappast tror inte de....Då datan lagringen blir tätare behöver ju armen inte flytta sig lika långt

Jag tror poängen mer var att 1TB-disken är 25ggr så stor som 40GB-disken, men knappast 25ggr så snabb.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Jag tror poängen mer var att 1TB-disken är 25ggr så stor som 40GB-disken, men knappast 25ggr så snabb.

Jag sa aldrig att 1TB disken skulle vara 25ggr så snabb...den är väl snarare 2-4ggr snabb...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag sa aldrig att 1TB disken skulle vara 25ggr så snabb...den är väl snarare 2-4ggr snabb...

Precis som att saddam aldrig sa att en 40GB-disk är lika snabb som en 1TB-disk.

Visa signatur