Varför finns det så lite filmer med 7.1 kodning?

Permalänk

Varför finns det så lite filmer med 7.1 kodning?

vad är meningen med att köpa dom sista 2 högtalare så det blir ett 7.1 system om man inte kan spela upp dom sista 2 i systemet?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Hedersmedlem

Många receivers brukar mixa upp till "fakeat" 7.1, men som du säger så finns det försvinnande få filmer som har riktigt 7.1-ljud. Det är nog helt enkelt för att 5.1 har varit standard väldigt länge, och för att 5.1 räcker för att få en väldigt bra surroundupplevelse (enligt mig), med rätt utrustning och framförallt rätt rum och ett bra ljudspår.

Permalänk
Skrivet av widL:

Många receivers brukar mixa upp till "fakeat" 7.1, men som du säger så finns det försvinnande få filmer som har riktigt 7.1-ljud. Det är nog helt enkelt för att 5.1 har varit standard väldigt länge, och för att 5.1 räcker för att få en väldigt bra surroundupplevelse (enligt mig), med rätt utrustning och framförallt rätt rum och ett bra ljudspår.

jag förstår hur du menar, jag har ett bra 7.1 system B&W och Denon för ett antal tusen, då vill man ju få ut riktig 7.1 ljud. borde ju kunna välja tycker jag på filmen antingen mellan 5.1 eller 7.1

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Antielefant

Har också att göra med att 7.1-kodning tar 33% mer plats än 5.1, vilket inte alltid finns.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Har också att göra med att 7.1-kodning tar 33% mer plats än 5.1, vilket inte alltid finns.

men om man ser på nya blu-ray filmer så har väldigt få 7.1 ljud, där finns ju plats för expandering, nån som vet hur mycket kanaler en riktig bio film har? när man går på bio?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Håller med att det finns förvånande få filmer med native 7.1 ljud. Trodde det skulle bli vanligare med Blu-ray men har inte sett någon film med 7.1 än. Enda gången jag märkt av 7.1 till fullo är i spelet Kill Zone 2 till PS3, ett för övrigt välgjort spel och 7.1 funkar förvånansvärt bra! Det är en speciell upplevelse när fienden skjuter på dig och du hör ljudet vandra från centern/frontarna till sidohögtalarna istället för att bara spelas i främre delen av rummet. Rekommenderar alla med 7.1 att testa Kill Zone 2 för att motivera köpet av de extra två högtalarna

Permalänk
Hedersmedlem

Toy Story 3 på Blu-Ray har 7.1 native. Finns nog en del att läsa om den på Minhembio om någon är intresserad. På DVD:er har Zcenicx helt rätt i att det var svårt att klämma in ett 7.1-spår, men det är tråkigt att inte fler Blu-Rays kommer med 7.1.

Permalänk
Medlem

Är lite tråkigt. Man får hoppas att alla Blu-Ray filmer som släpps med plats kvar att tillgå lägger in ett extra ljudspår. Sen att det kanske inte alltid får plats pga mycket lång video är en annan sak.

Permalänk
Medlem

pratar ni alla bluray släpp (även amerikanska)? eller enbart svenska/europeiska (dvs rätt region)

för när det kommer till europa så är det en ekonomisk fråga, så var det iaf på dvd när det kommer till skillnader på amerikanska och europeiska (då speciellt rent nordiska/svenska släpp av utländska filmer)

/Daniel