Permalänk
Medlem

köpråd 11 000 kr

tja!
har en kompis som vill ha ny dator och han hänger inte direkt här..
men ni har en budget på 11 k MEN!
det ska ligga ett HAF 922 i som chassi.
https://www.inet.se/artikel/6900652/cooler-master-haf-922-min...

EDIT: inget os, ingen skärm och HAN ska spela!
EDIT2: helst intel och nvidia

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zakiras:

tja!
har en kompis som vill ha ny dator och han hänger inte direkt här..
men ni har en budget på 11 k MEN!
det ska ligga ett HAF 922 i som chassi.
https://www.inet.se/artikel/6900652/cooler-master-haf-922-min...

vad ska han göra med datorn? spela, rendera?

Permalänk
Medlem

han ska nog spela

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk

Ska skärm ingå i budgeten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ska skärm ingå i budgeten?

nope.

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

Mitt förslag Bra moderkort med lagom mellanrum mellan PCI-E portarna för att klara köra de korten i SLI utan överhettning.

Bra processor, bland de snabbaste hårddiskarna som inte är en SSD (De krånglar faktiskt fortfarande, kan ej rekommendera dom helhjärtat ännu) samt GTX 460 OC i SLI vilket i stort sätt nästan är som 470 i SLI, kan bli lika bra som 470 om klockning tilllåts.

Ända grejjen som eventuellt saknas i det paket är en bra CPU kylare för att klocka i7'n till 3.5+GHz men det är inget måste, kan göras för en boost i prestanda dock

Kan också installeras ett ljudkort i den 3dje PCI platsen ifall din kompis känner behöv/har högtalare som ger markant bättre ljud med ett kvalitetsljudkort.

Skulle själv köpt något liknande det där med en budget på 11k, dock annan låda (för min del iaf, inte för att den är dålig).

Glöm inte att lägga till fraktfritt.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Shinjeds förslag ser ju rätt ok men tänk på att man gärna ska ha 3 minnes stickor då denan i7:a nyttjar trippel channel. Så t.ex dessa skulle göra sig bättre Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

Shinjeds förslag ser ju rätt ok men tänk på att man gärna ska ha 3 minnes stickor då denan i7:a nyttjar trippel channel. Så t.ex dessa skulle göra sig bättre Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se

Så sant så, de minnena blir över budget dock, tackar för att du påpekade detta Zer0Z

Här är ett uppdaterat packet, minskade hårddisken till 500gb för att inte gå över budget men har din kompis råd att lägga till ~120kr så ta gärna 1TB versionen av hårddisken istället, lätt värt priset iaf.

Lägg till fraktfritt i paketet så är det några få kronor över 11k, enjoy

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd

Både bättre och framtidsäkrare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Hur är det framtidssäkrare om jag får fråga? Grafikkorten har väldigt lik prestanda förutom att ATI inte klarare tesselering lika bra utan en extrem minskning i FPS'en, samtidigt kan jag ej rekommendera ATI av personliga skäl.

Men som sagt, upp till OP och hans kompis vilket han vill köra på, jag har haft tillräckligt med problem med ATI för att veta att hålla mig undan dom men vissa har inga problem alls.

Samtidigt så måste jag ytterligare igen fråga, hur är det framtidssäkrare? Ditt kort stödjer bara CF, mitt stödjer CF och SLI?

Processorn må ha 2 fysiska kärnor mer men allt som kan använda 6 kärnor stödjer HT också, så i7 950 presterar minst lika bra, i de flesta fall t.om bättre?

Själv gillar jag också AMD men i datorer över 9000:- är Intels helt klart bättre, iaf om man inte ska ha skärm eller dylikt.

PS. Du glömde hårddisken

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Shinjed's paket(det andra) och denna https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi... tycker jag låter bra, hade plockat ihop nåt men jag har fullt upp med annat sry

Permalänk
Medlem

Alle22 var ska han installera sitt os och lagra sin data ? Sen kan du omöjligt veta att det är framtidsäkrare även om trenden visar att fler kärnor är framtiden så tycker jag det är bättre att hålla sig till fakta. Vad det gäller prestanda så tror jag Shinjeds system o ditt system presterar rätt likvärdigt helt beroende på vilket spel man tittar på.

Permalänk
Medlem

han säger tack och vill inte ha mer info
Shinjed, han vill ha ditt paket.
kan tackar och bugar.

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakiras:

han säger tack och vill inte ha mer info
Shinjed, han vill ha ditt paket.
kan tackar och bugar.

Inga problem, han kommer nog bli väldigt nöjd med prestandan

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Inga problem, han kommer nog bli väldigt nöjd med prestandan

fast du glömde en sak... kylare till processor.

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Skrivet av Zakiras:

fast du glömde en sak... kylare till processor.

Men det kan han införskaffa senare om han vill/behöver klocka.