Tar datorn skada av för låg spänning (tex 200v)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kom att tänka på en kanske bättre grej men bara att användas när datorn är på = en liten disel generator?

Fan va smutt!!! Tänk att kunna säga att man har en diseldriven dator...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Allvarligt, det är inte bra att köra så, sluta med det genast.

Säkringar osv lär inte lösa ut på rätt sätt om det blir kortslutning osv med så stort spänningsfall, brinner hela skiten ner så står du där och försäkringsbolaget skrattar åt dig. Tänk då hur det blir om någon individ tar skada dessutom ? Vill du ha någons liv på ditt ansvar ?

Kan tillägga att jag gladeligen kopplar el själv o gör det mesta som krävs som husägare, men först ska man kolla upp vad som gäller, sen dubbelkollar man, sen frågar man någon som vet, sen kan man fundera på om det är värt risken. Sen är det bara o köra på

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag fixar även jag gärna själv, men precis som Karaff är jag noga med att kolla upp vad som gäller och ser till att inte underdimensionera.

Men hur är det med elektriska motorer och underspänning. Vad jag förstått så sänker man effekten genom att sänka spänningen. Så tar min mixer någon skada av låg spänning?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt 100% säker på detta, men i en växleströmsmotor så sänker du hastigheten genom att ändra frekvensen m h a av en frekvensomriktare, detta iofs beroende på motortyp.

Om motorn inte får den spänning som behövs för att utföra det arbete den vill kan det kanske bli så att strömmen ökar istället ?? Detta kan nog leda till konstiga värmeproblem etc.

EDIT: kom ihåg en 3fas motor på en maskin som saknade kraft och överhettade, det visade sig att den blivit y-kopplad istället för d-kopplad vid motorbyte.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.