Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Springa 'barfota' och kroppens skröplighet

Permalänk
Medlem

Springa 'barfota' och kroppens skröplighet

Käre NätDoktorn: Jag vill köpa en ny fot, kan du hjälpa mig?

Bakgrund:
Har joggat / intervallat ett par gånger i veckan, ca 4-5 km, i nåt år eller så. Hade nåt strunt med ett knä ett tag (gjorde speciellt ont att gå i nedförsbacke några dagar efter springtur), så skaffade ett par Vibram fivefingers (helt ovetenskapligt men ändå).
Första gångerna jag sprang med dem gjorde det 1. ont i vaderna, men det gick över och är visst totalt vanligt, men 2. på ovansidan av foten(även det några dagar efteråt). Genom att varva vanliga skor och skor med mjuk sula blev det nemas problemas.

Nu är dock förhållandena ändrade, så sprang på rullband för första gången nånsin i söndags, med femfingrarna. Blev 30 minuter i visst tempo och även om det kändes rejält i vaderna efteråt så blev jag knappt andfådd. Man lär sig väl efter några gånger. Hursomhelst så har jag sedan dess fått gradvis ont i vänster fot, snett framåt till vänster(ner mot ytterkanten av foten) från knölen på vänster sida.

Det blir inte bättre för varje dag som går, snarare tvärtom. Det känns spänt, hårt och gör ont så man linkar fram just där mot ytterkanten av foten (på ovansidan alltså). Ser inget konstigt ut, förutom att där är lite rött. Är bara lite småömt om man trycker. På morronen när man sträcker foten känns det som att sidan av den 'knarrar'. Det här är samma fenomen som när jag började springa med dessa tofflor (2. ont på ovansidan av foten), men nu verkar det möjligtvis lite mer segdraget.

Vad felas?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

över ansträngd eller något, funderat på en läkare kanske? pröva att vila foten ett tag, kanske massera den lite då och då?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Till och börja med tror jag att det finns andra forum med mer barfotalöpare/folk som är kunniga om detta, jag har bara provat det bitvis. (att springa i vibrams är barfotalöpning med visst skydd för huden, 0 skydd för resten av foten, vilket inte verkar vara ett problem för de som lär sig springa i dem)

Det är många som satsar för snabbt med fivefingers/barfotalöpning och tror att om bara vaden tränas upp lite så kan man springa lika fort/långt som vanligt. Det är många små stabiliserande muskler i foten som aldrig har används tidigare (då man gått i vanliga skor) som du bygger upp från 0, muskelfästen och skelett som tar mycket lång tid att bygga upp. tänk det som att du tar av ett gips och måste träna upp saker långsamt.

Att få ont på ovansidan av foten är ett tecken på att man ökat fart/distans för snabbt, och ganska vanligt för barfotalöpare. Jag blev öm runt ankeln trots ganska måttliga ökning.

Ta det lugnt och använd de skor som gör minst ont. Läs på om vad som kan ha hänt, går det inte över så ta dig till en sjukgymnast.

Barefoot Running University Barefoot Running - Finns ett träningsschema för hur man kan vänja fötterna till ett annat sätt att röra sig.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag skrev ett svar till Aka_The_Barf tidigare men det tycks ha gått vilse.
Hursomhelst, tack för råden. Vilade foten i 2v och har försökt massera den lite varje dag och det har långsamt blivit lite bättre. Fortfarande en del öm där men behöver inte linka. Nästa springtur blir om några dagar och i vanliga löpskor. Går det bra blir det femfingrarna gången därefter, på en kort-kort tur.

Heh, just det där om vaden var nog min uppfattning
Ska ta en titt på den där sidan!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)