Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk

En fråga, har letat lite varstans utan att hitta. Jag använder en chrombox med OpenELEC. Jag vill stänga av och på med fjärr, då hamnar den under suspen/sleep mode, när jag sen väcker den vill jag att biblioteket ska uppdateras som det gör när jag stänger av på riktigt. Det heter nog update library on start up eller något.

Finns det inställning för detta eller en addon?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har du några serier den läst in?

För den måste läsa minst en för att den ska dyka upp ikonen (har varit så för mig).

Skrivet av MatteN:

Kodi måste läsa in åtminstone 1 serie korrekt, annars dyker det inte upp på hemskärmen.

Magiskt! Hade lagt till "TV-Serie" mappen men inte uppdaterat biblioteket.

Tack så mycket för hjälpen, höll på att bli galen

Har ni tips på en bra RSS hemsida för serier tar jag gärna emot tips!

Permalänk

I standardutförande så listas alla valda film mappar som en enda lista, när man ska se omslag och sådär.

Men går det att lyckas sära på två mappars innehåll?

Säg att ena mappen innehåller filmer med svenskt tal, att jag vill kunna informationsbläddra bland bara dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

I standardutförande så listas alla valda film mappar som en enda lista, när man ska se omslag och sådär.

Men går det att lyckas sära på två mappars innehåll?

Säg att ena mappen innehåller filmer med svenskt tal, att jag vill kunna informationsbläddra bland bara dessa.

Du bör kunna sätta de två mapparna som favoriter och sen göra genvägar till dom från huvudmenyn.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Du bör kunna sätta de två mapparna som favoriter och sen göra genvägar till dom från huvudmenyn.

Fast kan jag bild&informationsbläddra då eller ser jag bara filnamnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Fast kan jag bild&informationsbläddra då eller ser jag bara filnamnen?

Det antar jag att du ser om du provar. Beror kanske på vilket skin du använder också.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att få svensk LIVE-tv i Kodi? Har letat runt lite men inte hittat något. Har tröttnat på Canal Digital, och letar efter att få Svt(1) och 4an(alltså frikanalerna) genom Kodi istället

Permalänk
Avstängd

Vad är fördelarna med Kodi mot Plex. Tycker själv att de är ganska lika förutom att i Plex synkas allt utan att man själv behöver skapa en databas och att materialet går att komma åt från en webbläsare.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hejsan. Snabb fråga till expertpanelen:

Kör sedan länge XBMC och är väldigt nöjd. Dock skulle jag vilja prova på Kodi och se om det är någon egentlig skillnad. Jag har förstått att Kodi läser av databas och inställningar från xbmc under installationen, för att allt ska gå så smidigt som möjligt vid bytet.

Något som jag dock inte funnit svar på är följande. Går det installera Kodi och köra det jämsides Xbmc utan att allt kraschar? Vill som sagt bara prova på Kodi utan att förstöra min Xbmc installation.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Hejsan. Snabb fråga till expertpanelen:

Kör sedan länge XBMC och är väldigt nöjd. Dock skulle jag vilja prova på Kodi och se om det är någon egentlig skillnad. Jag har förstått att Kodi läser av databas och inställningar från xbmc under installationen, för att allt ska gå så smidigt som möjligt vid bytet.

Något som jag dock inte funnit svar på är följande. Går det installera Kodi och köra det jämsides Xbmc utan att allt kraschar? Vill som sagt bara prova på Kodi utan att förstöra min Xbmc installation.

Mvh

Kodi är XBMC. XBMC har bytt namn till Kodi så alla nya versioner kommer att heta Kodi. Vet inte om det går att köra parallellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lajning:

Hejsan. Snabb fråga till expertpanelen:

Kör sedan länge XBMC och är väldigt nöjd. Dock skulle jag vilja prova på Kodi och se om det är någon egentlig skillnad. Jag har förstått att Kodi läser av databas och inställningar från xbmc under installationen, för att allt ska gå så smidigt som möjligt vid bytet.

Något som jag dock inte funnit svar på är följande. Går det installera Kodi och köra det jämsides Xbmc utan att allt kraschar? Vill som sagt bara prova på Kodi utan att förstöra min Xbmc installation.

Mvh

Kodi och xbmc är samma sak, dom har bara bytt namn på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Vad är fördelarna med Kodi mot Plex. Tycker själv att de är ganska lika förutom att i Plex synkas allt utan att man själv behöver skapa en databas och att materialet går att komma åt från en webbläsare.

Tja är lite olika program, med olika uppgifter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zed':

Någon som vet om det går att få svensk LIVE-tv i Kodi? Har letat runt lite men inte hittat något. Har tröttnat på Canal Digital, och letar efter att få Svt(1) och 4an(alltså frikanalerna) genom Kodi istället

Testa Retrospect. Fungerar fint för mig

http://www.rieter.net/content/xot/downloads/

Edit: läste för snabbt, detta var inte det du sökte efter

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Testa Retrospect. Fungerar fint för mig

http://www.rieter.net/content/xot/downloads/

Edit: läste för snabbt, detta var inte det du sökte efter

Haha tack ändå, har lärt mig att läsa igenom trådar så man inte ställer frågor som redan har blivit besvarade

Hittade detta på Pheonix:

Någon som vet om man kan "låsa upp" dom?

Antar att dessa addons inte får diskuteras här, men jag är bara intresserad att se på gratiskanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Kodi och xbmc är samma sak, dom har bara bytt namn på det.

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Jag vill prova Kodi och se om de förbättrad funktionerna jämfört med min gamla Xbmc Frodo installation. Eftersom det som ni säger är samma program så misstänker jag att det blir trubbel att köra två olika versioner, därav min fråga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Jag vill prova Kodi och se om de förbättrad funktionerna jämfört med min gamla Xbmc Frodo installation. Eftersom det som ni säger är samma program så misstänker jag att det blir trubbel att köra två olika versioner, därav min fråga..

Ta en totalkopia på din installation med tex Acronis True Image.

Gör installation/uppgradering. Prova det du vill. Är du inte nöjd rulla tillbaka till backupen ovan.

Så gör jag alltid vid test av ny mjukvara/versioner. Har man VMware så kan man alltid klona sin dator till en virtuell för att prova fram och tillbaka innan man bestämmer sig för var man skall göra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack Lazy, mer omständligt än jag hoppades men ändock ett bra svar på frågan.
Over and Out.

Permalänk

Det tar mig 2 minuter att avlsuta kodi (helix) 14

kör en win7 64 bit. i7 processor.

Finns det något man kan göra? helt sjukt ju?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig fattat varför jag skulle använda xbmc/kodi istället för vlc, mpc-hc eller mpv/mplayer. mpc-hc med madvr eller evr har ganska bra bild skalning och mpv kan uppnå i princip lika goda resultat. I vlcs fall vet jag inte om det är en inställning som är möjlig. Jag har hört att kodi har en "high quality scaling" inställning men hur bra är den?

Jag gillar kodi, gränsnittet passar väldigt bra på htpc och tv men vad gör den bättre
än exempelvis mpc-hc?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

Sitter ju hellre med en fjärr och kodi än ett tangentbord+mus och pillar mig genom windows när vi ska se media...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har nog aldrig fattat varför jag skulle använda xbmc/kodi istället för vlc, mpc-hc eller mpv/mplayer. mpc-hc med madvr eller evr har ganska bra bild skalning och mpv kan uppnå i princip lika goda resultat. I vlcs fall vet jag inte om det är en inställning som är möjlig. Jag har hört att kodi har en "high quality scaling" inställning men hur bra är den?

Jag gillar kodi, gränsnittet passar väldigt bra på htpc och tv men vad gör den bättre
än exempelvis mpc-hc?

Tja, en front end eller inte en front end är ju frågan och svaret här.
Vill man ha ett snyggt och kompetent gränssnitt med extra information som t.ex. handling till filmer mm. så kan det vara fint att köra Kodi eller annan variant. Är ju även en bonus i mina ögon att kunna räcka över en fjärr till gäster/sambo/annan som kan bläddra själv bland filmer och annat, istället för att söka bland mappar och fönster med tangentbord och mus.

Vill man bara komma åt filerna och köra utan att det ser snyggt ut, och utan enkel navigering med fjärr - då kan man lika gärna köra mpc-hc.

Kodi har numera madVR implementerat i den avgreningen som heter DSPlayer om man vill köra det. Själv kör jag DSPlayer med SVP för att få interpolering till 60Hz och är supernöjd.

Permalänk
Medlem

Aja, jag tar väl och avinstallerar Phoenix, såg inte att man kunde få rättighetsskyddat material först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Det tar mig 2 minuter att avlsuta kodi (helix) 14

kör en win7 64 bit. i7 processor.

Finns det något man kan göra? helt sjukt ju?

Har hänt så för en polare och det var ett tillägg som var boven.

Testa köra med debugg på och kolla loggen om det står något error.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med Airplay på min Pi 2 med Kodi (OSMC). Har försökt med både min iPad och iPhone (båda med senaste programvaran) men får inte fram varken ljud eller bild. Någon som har en aning?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Hej! Någon som kan hjälpa mig, jag letar efter en intel nuc till min tv för ca 3500 för allt.

vilken tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Hejsan. Snabb fråga till expertpanelen:

Kör sedan länge XBMC och är väldigt nöjd. Dock skulle jag vilja prova på Kodi och se om det är någon egentlig skillnad. Jag har förstått att Kodi läser av databas och inställningar från xbmc under installationen, för att allt ska gå så smidigt som möjligt vid bytet.

Något som jag dock inte funnit svar på är följande. Går det installera Kodi och köra det jämsides Xbmc utan att allt kraschar? Vill som sagt bara prova på Kodi utan att förstöra min Xbmc installation.

Mvh

Ta en backup på hela din xbmc mapp och släng in kodi sen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av sabelström:

En fråga, har letat lite varstans utan att hitta. Jag använder en chrombox med OpenELEC. Jag vill stänga av och på med fjärr, då hamnar den under suspen/sleep mode, när jag sen väcker den vill jag att biblioteket ska uppdateras som det gör när jag stänger av på riktigt. Det heter nog update library on start up eller något.

Finns det inställning för detta eller en addon?

Ingen som vet?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att kunna öppna ett terminal-fönster? Har försökt ssh:a in men vet inte om jag har rätt uppgifter. Jag försöker använda port 22 men jag kommer inte in? Har nån nåt tips på hur jag ska göra. Har Kodi installerat på Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Hur gör jag för att kunna öppna ett terminal-fönster? Har försökt ssh:a in men vet inte om jag har rätt uppgifter. Jag försöker använda port 22 men jag kommer inte in? Har nån nåt tips på hur jag ska göra. Har Kodi installerat på Windows 7

Ssh:a in kan du bara göra om du har linux, har du Kodi installerat under Windows så behöver du bara avsluta Kodi för att komma ut i windows-miljön.

Vad är det du tänker göra i terminalen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag får inte upp nån cpu/gpu-temp. Så jag tänkte försöka installera sensorerna i terminen. Alla forum säger att man ska skriva in en anda saker i terminalen. Det är därför