Permalänk
Medlem

fel på ljudkort?

Tjenna misstänker att det är fel på mitt ljudkort och undrar om ni kan hjälpa mig.

Det är en bärbar dator med orginal ljudkort så har ingen aning om vad det kan vara för ljudkort.
Problemet är det att när jag lyssnar på musik, film osv. så "hackar" ljudet typ som att det laggar eller vad man ska säga. Det händer vid olika till fällen inte regelbundet, utan ibland kanske det inte händer alls.

Jag har testat med hörlurar osv men det är lika dant då. Men vad tror ni det är för fel?`

om det är så ätt det är sönder, vad ska jag då köpa för ljudkort. Blir i alltså ett externt i så fall för kanske max 400.

tacksam för svar.

Permalänk

Det första man kollar är om man har senaste ljud-drivrutinen från tillverkarens supportsida.
(saknar informationen om datorn)

Därefter så finns en uppsättning Codecs-paket att ladda ner och installera. De innehåller tillägg för ljud och video avkodningar.
K-Lite Codec Pack 6.6.6 FULL

Om man ändå inte löser problemet så finns där smidiga USB-moduler.
https://www.inet.se/artikel/6304680/terratec-aureon-dual-usb
https://www.inet.se/artikel/6303948/steelseries-siberia-usb-s...
https://www.inet.se/artikel/6303361/creative-sound-blaster-x-...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

har dom senaste drivrutinerna och har testat det programmet men det löser ingenting så får nog köpa ett nytt. ljudkortet är ett soundmax integrated digital hd om det säger dig nått. om jag söker på google så hittar jag inte ens några drivrutiner till vista så det är nog kört. men det står att den har den senaste uppdateringen så.

Permalänk
Medlem

bumpar tråden lite...

har nu köpt ett nytt ljudkort och till min besvikelse när jag får igång det så "laggar" ljudet precis som förut.

vad kan det vara för fel? det är extremt jobbigt!
jag upplever att det är mer i spotify än tex wmp eller vlc. nån som han en aning?

Permalänk

Spotify spelar upp ifrån Internet medan de andra är lokala spelare !?
Har du nätverks-lagg ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Spotify spelar upp ifrån Internet medan de andra är lokala spelare !?
Har du nätverks-lagg ?

började ju vara så här för kanske 2-3 månader sen. Det uppstår inte på andra datorer här hemma...
men det uppstår ju på lokala spelare också! men inte lika kraftigt..

Permalänk

Kan du se om disken jobbar hårt, när ljudstörningarna uppstår ?
(Program som startar vid låg aktivitet såsom: defragmentering, indexering, antivirussökning...)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

skulle vara indexering i så fall dock har jag ingen aning om vad det är.

Permalänk

Till att börja räcker det med att du kollar disklampan när ljudfel uppstår.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Till att börja räcker det med att du kollar disklampan när ljudfel uppstår.

Och hur gör jag det?

Permalänk

Din dator har väl en liten lampa som blinkar då den startar upp eller jobbar ?
Snabbt blinkande eller nästan fast sken visar hur ofta disken används.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Din dator har väl en liten lampa som blinkar då den startar upp eller jobbar ?
Snabbt blinkande eller nästan fast sken visar hur ofta disken används.

Aha det är på en laptop men det är en lampa som blinkar kanske 1 gång varannan sekund ungefär.