Permalänk
Medlem

DDR2-minne passar ej i slot...

Har ett väldigt märkligt problem, vore strålande om någon kunde sprida lite ljus i frågan.

Har ett ASUS P5N-D som det idag sitter 2x1GB Corsair DDR2-minnen i. Nu försöker jag stoppa in två minnesmoduler till (också DDR2) men av någon outgrundlig anledning passar ingen av dom i slottarna på moderkortet.

Se bild nedan: Corsair-minnet längst ner är det som passar. De två andra modulerna går ej i trots att dom också (så vitt jag förstår) också är DDR2. "Hacket" sitter på fel ställe, men det ser ni ju tydligt.

Tog en bild på moderkortet också om det är till någon hjälp.

Vad är det jag missar? Tack på förhand!

Permalänk

Vänt dem på rätt håll ;)?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Hehe, jo det hoppas jag. Vänder jag på den undre modulen på min bild hamnar ju hacket ännu längre ifrån jämfört med de två andra.

Permalänk
Medlem

Stickora är inte heller av samma hastighet/latens vilket påverkar prestandan och eventuellt stabiliteten. (Funkar allt så spelar iof inte hastigheten så stor roll)

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Stickora är inte heller av samma hastighet/latens vilket påverkar prestandan och eventuellt stabiliteten. (Funkar allt så spelar iof inte hastigheten så stor roll)

Sant, planen var att ta ut Corsair-stickorna och ersätta dom med två andra av samma modell men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Anledningen är förmodligen att RAM-stickorna är av typen FB-DIMM (dvs. server-minne) och inte DDR2, så förmodligen så passar de inte i vanliga DDR2-slottar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Anledningen är förmodligen att RAM-stickorna är av typen FB-DIMM (dvs. server-minne) och inte DDR2, så förmodligen så passar de inte i vanliga DDR2-slottar.

Du är nog på helt rätt spår.. Serverminnena sitter "styrhålet" lite på sidan mot dom vanliga

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Där har vi nog det. Dom passar i jobbets Precision-maskiner (490, T5400) men jag kan mycket väl tänka mig att dom slottarna är av annan typ än de jag har hemma.

FB-DIMM var nytt för mig. Tackar så mycket och tar och läser på.

Permalänk
Medlem

edit
HYMP525F72BP4N3-Y5 DELL Refurbished
2GB 5300F 667MHZ 2RX4 ECC FB MEMORY

HYNIX HYMP525F72BP4N3-Y5 DDR2 667 2GB FBDIMM 2RX4

Oj står t.o.m med gigantisk text på heatspreadern på det översta minnet, googla i onödan

Permalänk
Medlem

kan det inte vara DDR3 minnen?? då sitter väl hacket lite förskjutet?

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

kan det inte vara DDR3 minnen?? då sitter väl hacket lite förskjutet?

Nope, problemet var mycket riktigt att det var FB-DIMM.