Permalänk
Medlem

Hur installerar jag en fläkt?

Har ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604766.
Tror datorn kan bli lite snabbare om jag skaffar en takfläkt. Men problemet är att jag inte har någon anning om hur man ska göra. Jag har inte överklockat eller något sådant vad nu det är.....
Jag har helt vanliga spelkomponenter.
Hur ska man göra och vad ska man koppla?

Permalänk
Medlem

+

Din dator blir inte snabbare med hjälp av en fläkt.

Fast om du verkligen menade en takfläkt så kan du titta på videon.
http://www.5min.com/Video/How-to-Install-a-Ceiling-Fan-161352935

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Varför skulle den bli snabbare om jag får fråga?
Men visst antar att ditt hus blir snabbare om du ökar ventilationen.

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk

Om fläktkontakten är liten med tre/fyra kablar ansluter du den så som kojohan beskrev. Om den ser ut som den här ansluter du den direkt till nätagget.

Permalänk
Proffsmoddare

De han menar är väl att den blir stabilare.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Vad behöver man göra för att lossa chassie och sedan komma åt taket på chassie så jag kan sätta fläkten där?
Man behöver väl inte plocka bort några komponenter?

Räcker väl att bara skruva bort ena sidan och sedan kan man montera fläkten?

Permalänk
Skrivet av colan92:

Räcker väl att bara skruva bort ena sidan och sedan kan man montera fläkten?

Ja.

Glöm inte att kolla så att fläkten placeras åt rätt håll(den ska dra varm luft ut ur chassit).

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

och glöm inte att dra ut sladden till nätagregatet.

Permalänk
Medlem

?

Måste man ta ut nätaggeratet för att sätta in en fläkt ?

Permalänk
Medlem

Dra ur sladden till nätagregatet.

:fp:

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Vad behöver man göra för att lossa chassie och sedan komma åt taket på chassie så jag kan sätta fläkten där?
Man behöver väl inte plocka bort några komponenter?

Räcker väl att bara skruva bort ena sidan och sedan kan man montera fläkten?

I regel räcker det ja, dock kan du råka på patrull med stora kylare i små chassin.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds