Uppgradera sig från Z5500, ideér och tipps tack

Permalänk
Medlem

Uppgradera sig från Z5500, ideér och tipps tack

Har haft Z5500-systemet i många år nu och jag har varit nöjd. Men jag funderar på att göra en uppgradering då jag vet att man kan få betydligt bättre ljud. Budgeten är begränsad så frågan är om det är värt det och i så fall vad man ska satsa på för 5.1-system. Behöver inte vara det värsta, men bättre än Z5500 vore ju bra

Vad jag utgår från:
Datorn är min musikkälla så det är optisk anslutning som gäller.
(Gör ett ljudkort någon större skillnad i de lägre prisklasserna?)

Jag har ett par trevliga stativhögtalare som skulle kunna fungera som antingen frontar eller bakhögtalare. Till dem har jag ett Advance Acoustic MAP103 (2 kanals förstärkare). Men det är inget krav att få med dessa.

Budget 5000kr, men gärna mindre. Jag har inget emot att köpa begagnat. Säg bara vad jag ska hålla ögonen på

Permalänk
Medlem

utgående färg, dvs ca 1300:- billigare.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=4188 eller http://www.fynda.se/index.php?prodid=4190 (finns två färger till som utgår) 1990:-

förstärkare som passar bra för högtalarna.
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4091 2990:-

sedan får man dock lägga till högtalar kablar samt subwoofer kabel som kostar ca 300-400 och kommer över din budget. Tycker dock det är värt det då 308:an inte kan skicka ljud via HDMi samt är lite klenare (ifall du ska köpa nya högtalare längre fram).

[edit] hittade detta högst intressanta paketet då det håller budget även med kablar, http://www.fynda.se/index.php?prodid=4324 3990:-

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Okej, men det är helt okej högtalare? När jag höll på med billjud så fick pioneer pisk av det mesta. Men dessa kanske spelar bra?

EDIT: Läste uppenbart fel. Läste Pioneer istället för Proson.

Permalänk

Kör du optiskt behövs inte nåt nytt ljudkort eftersom förstärkaren sköter ljudomvandlingsdelen.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Kör du optiskt behövs inte nåt nytt ljudkort eftersom förstärkaren sköter ljudomvandlingsdelen.

Okej, det visste jag inte. Tack för tippset.

Permalänk
Medlem

Finns det inga fler tipps? Brukar ju finnas massor av ljudnördar som har massor att tycka till om :). Vart är ni när man behöver er!

Om man skulle köpa en reciver och sedan försöka använda de högtalare jag redan har. Så saknar jag en center, en sub och 2 högtalare (fram eller bak). Tror ni det kan gå eller blir det fruktansvärt dyrt att köpa löst?

Permalänk
Medlem

Vad är det för frontar du har nu? En av de viktigast högtalarna i ett hemmabiosystem är ju faktiskt centerhögtalaren.. en del som ofta är redigt underdimensionerade i de flesta 5.1-system. Så jag hade nog satsat på antingen en matchande center till de frontar du har med en lämplig förstärkare eller satsa på ett nytt 5.0-system och köpa till en bra bas när budgeten tillåter.

Om du håller ett öga på blocket dyker det ofta upp kompletta paket för ungefär 5000:-
http://www.blocket.se/alvsborg/Hemmabio_31742225.htm?ca=14&w=...

Där har du ju ett paket med riktigt bra prestanda för det priset. Problemet med blocket är ju dock att allt man vill ha dyker upp i andra sidan landet..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Vad är det för frontar du har nu? En av de viktigast högtalarna i ett hemmabiosystem är ju faktiskt centerhögtalaren.. en del som ofta är redigt underdimensionerade i de flesta 5.1-system. Så jag hade nog satsat på antingen en matchande center till de frontar du har med en lämplig förstärkare eller satsa på ett nytt 5.0-system och köpa till en bra bas när budgeten tillåter.

Om du håller ett öga på blocket dyker det ofta upp kompletta paket för ungefär 5000:-
http://www.blocket.se/alvsborg/Hemmabio_31742225.htm?ca=14&w=...

Där har du ju ett paket med riktigt bra prestanda för det priset. Problemet med blocket är ju dock att allt man vill ha dyker upp i andra sidan landet..

Högtalarna jag har nu är ett par gamla Mission-högtalare av okänd modell. Spelar väldigt trevligt dock.

Det här med att "matcha" centerhögtalaren har jag hört tidigare. Men vad är det man menar med det.

Permalänk
Medlem

Mission är ett rätt så okej märke, så vitt jag vet.

Du kan ju alltid ta dom som bakhögtalare och sedan köpa matchande frontar/center för att få rätt klangmatchning där fram.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det man menar med att matcha högtalare är att välja från samma tillverkare och allra helst samma serie. Detta är viktigt då i ett 5.1-system spelar ofta fronthögtalare och center ljud som är mixat för att ligga nära varandra och då hör man rätt tydligt om det låter olika från just de högtalaran.

Mission är ju som sagt en helt okej tillverkare som dock försvunnit mer eller mindre från den svenska marknaden. Jag skulle göra samma Ala_95 säger och behålla de du har som bakhögtalare och köpa center och två fronthögtalare.

Vad du ska köpa är rätt svårt att säga då ljudbedömning är väldigt subjektivt och personligt. Nästa gång jag ska köpa nytt hade jag tänkt titta närmre på XTZ högtalare. De har nyligen släppt en ny 89-serie som verkar riktigt prisvärd.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Mission är ett rätt så okej märke, så vitt jag vet.

Du kan ju alltid ta dom som bakhögtalare och sedan köpa matchande frontar/center för att få rätt klangmatchning där fram.

Jo, får nog bli bakhögtalare i så fall. Då jag aldrig lär kunna matcha dem bra mot en center.

Skrivet av Schluug:

Det man menar med att matcha högtalare är att välja från samma tillverkare och allra helst samma serie. Detta är viktigt då i ett 5.1-system spelar ofta fronthögtalare och center ljud som är mixat för att ligga nära varandra och då hör man rätt tydligt om det låter olika från just de högtalaran.

Mission är ju som sagt en helt okej tillverkare som dock försvunnit mer eller mindre från den svenska marknaden. Jag skulle göra samma Ala_95 säger och behålla de du har som bakhögtalare och köpa center och två fronthögtalare.

Vad du ska köpa är rätt svårt att säga då ljudbedömning är väldigt subjektivt och personligt. Nästa gång jag ska köpa nytt hade jag tänkt titta närmre på XTZ högtalare. De har nyligen släppt en ny 89-serie som verkar riktigt prisvärd.

Okej, jo det verkar svårt att matcha. Speciellt då jag inte har några specifikationer på mission-högtalarna.

Vad ska man köpa för receiver då? Har kollat lite på denna som länkades i början. Det mesta är väll bättre än vad jag haft med Z5500 eller?

Permalänk
Medlem

Tjo nu lägger jag mig i lite.

z5500 är verkligen inte dålig. För 5000kr får du knappast något bättre än det paketet.

Vad jag hade gjort (och har gjort) är och nyttja det du har. Det som kan förbättras är frontarna och centern. Själva baslådan är såpass bra att du får upp i en del pengar för det ska bli bättre. Sen funkar slutsteget som sitter i baslådan utmärkt till att driva andra frontar.

Ett tipps är att prova dina mission som frontar till z5500 och säg vad du tycker sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Tjo nu lägger jag mig i lite.

z5500 är verkligen inte dålig. För 5000kr får du knappast något bättre än det paketet.

Vad jag hade gjort (och har gjort) är och nyttja det du har. Det som kan förbättras är frontarna och centern. Själva baslådan är såpass bra att du får upp i en del pengar för det ska bli bättre. Sen funkar slutsteget som sitter i baslådan utmärkt till att driva andra frontar.

Ett tipps är att prova dina mission som frontar till z5500 och säg vad du tycker sen.

Det krävs ingen dyr sub för att slå den i z5500.
Den basen är bara bröl bröl bröl. Skitsegt transientsvar, lång grupplöptid vilke gör att basen saknar helt definition.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det dwain säger är faktiskt en rätt bra ide, z5500 är ett riktigt bra ljudpaket. Elementen i surround-högtalarna är från tillverkaren Tangband och har varit riktigt poppis hos DIYare i högtalarvärlden.
Baslådan i det paketet är ju riktigt bra, medan frontar och center underdimensionerade enligt mitt tycke. Det problem jag kan se med att koppla in andra högtalare än de små som medföljer är om den inbyggda förstärkaren har ett filter som skickar de lågfrekventa signalerna till basen och därmed kan inte fronthögtalarna utnyttjas till fullo. Vet dock inte om så är fallet, men skulle säga att det är ganska troligt.

Att köpa en bra reciever är ett stort steg på vägen mot en bra anläggning då de inte bara hanterar ljudet på ett bra sätt, utan nu mer även bilden med hdmi-växel med mera. Onkyon du länkade är bra, men finns faktiskt billigare hos andra handlare; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=578624

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Nejnej. Högtalarelementen är från Tangband men det är troligen deras sämsta. Tangband gör mycket bra grejor och jag har själv kollat på deras full-range element många många gånger.
Basen är inte bra. Den är brölig och spelar relativt högt. Dock så saknar den definition och är alldeles för långsam.
Vart ligger delningsfrekvenserna i Z-5500? Troligen rätt så högt, kanske 200Hz?

Som förstärkare så tror jag att Onkyo 508 blir bra. Prisvärd.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på detta förr och har inte riktigt trott på det. Om jag skulle koppla in mina mission-högtalare som frontar till Z5500. Skulle Z5500 verkligen orka driva dem högtalarna. Original är ju max en 3,5" och mission har ju en 6,5" (kanske 8") samt en diskant som ska drivas.

Då är nog Onkyo-förstärkaren bestämd. Blev intresserad av det här högtalarpaketet. Skrivs mycket gott om dem på prisjakts omdömmen.

Permalänk
Medlem

Kolla i Dustins fyndhörna de hade massa Onkyo förstärkare till reducerat pris

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Tjo nu lägger jag mig i lite.

z5500 är verkligen inte dålig. För 5000kr får du knappast något bättre än det paketet.

Vad jag hade gjort (och har gjort) är och nyttja det du har. Det som kan förbättras är frontarna och centern. Själva baslådan är såpass bra att du får upp i en del pengar för det ska bli bättre. Sen funkar slutsteget som sitter i baslådan utmärkt till att driva andra frontar.

Ett tipps är att prova dina mission som frontar till z5500 och säg vad du tycker sen.

För 5000kr får du rätt GRYMT mycket bättre ljud än z5500..
Har du reciver redan så räcker 2000kr att spöa skiten ur dom...

Till TS proson är ett bra märke.. Jag ska själv byta ut mitt z5500 mot samma proson paket fasst Proson Reality Sub 10 ist för rumble 8.. Samt så skulle jag hellre föredra en annan reciver.. Har själv haft onkyo 508 och var storm nöjd! Men dom blir fruktansvärt varma tyvär..

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det vi kommit fram till hittills i denna tråd är ett redigt prisvärt paket; Onkyo 508 + F-6 EX paketet spelar nog skiten ut det mesta för de pengarna.

Jag har inte lyssnat på högtalarna personligen, men de har ju fått god kritik om man läser runt lite. Dock så finns det fler paket i den prisklassen. http://www.fynda.se/index.php?prodid=3339 ser ju trevligt ut.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Kolla i Dustins fyndhörna de hade massa Onkyo förstärkare till reducerat pris

Tack för tippset. Frågan är dock om det är värt att lägga till 900kr för att få ONKYO TX-SR607 istället för Onkyo 508. Jag försöker komma billigt undan, men vill inte vara dumsnål.

Skrivet av of-doom:

För 5000kr får du rätt GRYMT mycket bättre ljud än z5500..
Har du reciver redan så räcker 2000kr att spöa skiten ur dom...

Till TS proson är ett bra märke.. Jag ska själv byta ut mitt z5500 mot samma proson paket fasst Proson Reality Sub 10 ist för rumble 8.. Samt så skulle jag hellre föredra en annan reciver.. Har själv haft onkyo 508 och var storm nöjd! Men dom blir fruktansvärt varma tyvär..

Okej, men om den får stå "luftigt" så är det väl inga problem? Eller är det något jag bör tänka på?

Skrivet av Schluug:

Jag tycker det vi kommit fram till hittills i denna tråd är ett redigt prisvärt paket; Onkyo 508 + F-6 EX paketet spelar nog skiten ut det mesta för de pengarna.

Jag har inte lyssnat på högtalarna personligen, men de har ju fått god kritik om man läser runt lite. Dock så finns det fler paket i den prisklassen. http://www.fynda.se/index.php?prodid=3339 ser ju trevligt ut.

Du länkade till samma högtalare som jag. Var det med flit? För sidan är lite lurig att länka till då sökvägen inte alltid ändras i webbläsaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Tack för tippset. Frågan är dock om det är värt att lägga till 900kr för att få ONKYO TX-SR607 istället för Onkyo 508. Jag försöker komma billigt undan, men vill inte vara dumsnål.

Ja det tycker jag.. Du kan ju alltid spara lite extra å vänta 1 månad extra? Det tycker jag är värt en fetare reciver..

Skrivet av Polomononen:

Okej, men om den får stå "luftigt" så är det väl inga problem? Eller är det något jag bör tänka på?

Nope då är det inga problem alls Riktigt rolig förstärkare att pilla på! Lätt att navigera och ändra!
Skulle jag inte bygga in min elektronik hade jag köpt onkyo igen^^ Men vill ha du ha mest ljud för pengarna så köper du 607 och dynavoice m65ex!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu är ONKYO TX-SR508 och Dynavoice Magic F-6 EX paketet beställt. Svart med inåtlutande bakhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Nu är ONKYO TX-SR508 och Dynavoice Magic F-6 EX paketet beställt. Svart med inåtlutande bakhögtalare.

Köp till en subba

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Köp till en subba

Jag tycker att han ska testa utan till en början.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag tycker att han ska testa utan till en början.

Jo det har du väldigt rätt i

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag tycker att han ska testa utan till en början.

Och eventuellt köpa till en när han får råd eller känner att det behövs, kolla gärna på Proson för billig lösning eller XTZ ifall du vill ha värre grejer för en större peng. XTZ W10.16 eller W12.16 är båda grymt prisvärda.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag tycker att han ska testa utan till en början.

Var precis så jag tänkte. Kanske blir nöjd som det är.

Permalänk
Medlem

Det borde nästan finnas en klistrad topic om detta, Någon som testar olika system och billiga subbor och gömför med z5500 för så många funderar på det..

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Man kan inte klistra en tråd som saknar vetenskap.
beauty is in the eye of the beholder, samma sak gäller för ljud.
Själv skulle jag nog aldrig köpa ljud för 5000 eftersom jag bara skulle bli besviken.
Läs på lite om ljud, ljudteknik och hitta någon ljudtekniker som har gjort ritningar och börja bygga.
http://billfitzmaurice.com/ kan jag tipsa om.

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem

Det är klart att man får vad man betalar för, men så är det ju med allt. Jag personligen skulle hellre köpa hifi för 50 000 än 5 000, men oftast har man en begränsad budget och denna tråd handlar om att utnyttja den till fullo.
Att bygga sina egna högtalare var det väl aldrig tal om här We4sZ? Sen tror jag långt ifrån alla uppskattar PA-ljud hemma och vill kanske inte släpa in högtalare som väger 100 pannor och är 2m^3 stora.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -