Uppgradera sig från Z5500, ideér och tipps tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Det är klart att man får vad man betalar för, men så är det ju med allt. Jag personligen skulle hellre köpa hifi för 50 000 än 5 000, men oftast har man en begränsad budget och denna tråd handlar om att utnyttja den till fullo.
Att bygga sina egna högtalare var det väl aldrig tal om här We4sZ? Sen tror jag långt ifrån alla uppskattar PA-ljud hemma och vill kanske inte släpa in högtalare som väger 100 pannor och är 2m^3 stora.

Och varför skulle man inte uppskatta en fullskalig PA anläggning hemma? Det är det ultimata levnadssättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Och varför skulle man inte uppskatta en fullskalig PA anläggning hemma? Det är det ultimata levnadssättet.

För att det kanske är totalt onödigt med PA-system hemma i sin bostad om man inte är bosatt i Globen förstås.

Permalänk
Medlem

Har precis börjat spela och det verkar vara ett riktigt bra köp. Undrar om man kan få så mycket bättre ljud för 5000kr. Återkommer (om jag kommer ihåg) med lite mer åskiter

EDIT: Bjuder på en åsikt som jag snabbt hade glömt bort. Men lacken på högtalarna är ganska kass. Nu när jag har det ganska mörkt i rummet så syns det inte. Men pianolacken är inte slät och fin. Så när ljuset ligger på så ser man hur knottriga dem är överallt. För priset så får man ha förbiseende med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

För att det kanske är totalt onödigt med PA-system hemma i sin bostad om man inte är bosatt i Globen förstås.

Då är man en tönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Och varför skulle man inte uppskatta en fullskalig PA anläggning hemma? Det är det ultimata levnadssättet.

Skrivet av Maximo:

Då är man en tönt

Du verkar vara rätt så okunnig i detta ämne. Det GÅR att ha en PA-rigg hemma och det går faktiskt bra om man vill spela deathmetal på koncertvolymer med kass ljudkvalitet. Dock så lär man behöva ett rum som är aningen större än ett normalt vardagsrum samt att det inte är så vackert. Man kommer kunna spela högt och med bra tryck i mellanbasen men djupbasen saknas ju som vanligt i ett PA-system och ljudet rent allmänt kommer låta skit till allt annat än deathmetal, trashmetal och sådant.
Det går att komma upp i samma ljudnivåer med "vanliga" saker. Kanske inte lika billigt men å andra sidan kan man spela annat än bara den hemskaste och hårdaste metal.

Skrivet av Polomononen:

Har precis börjat spela och det verkar vara ett riktigt bra köp. Undrar om man kan få så mycket bättre ljud för 5000kr. Återkommer (om jag kommer ihåg) med lite mer åskiter

EDIT: Bjuder på en åsikt som jag snabbt hade glömt bort. Men lacken på högtalarna är ganska kass. Nu när jag har det ganska mörkt i rummet så syns det inte. Men pianolacken är inte slät och fin. Så när ljuset ligger på så ser man hur knottriga dem är överallt. För priset så får man ha förbiseende med det.

Trevligt, vad blev det för grejor egentligen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Trevligt, vad blev det för grejor egentligen?

Det blev en ONKYO TX-SR508 och Dynavoice Magic F-6 EX 5.0-paket. Svart med inåtlutande bakhögtalare.
Länk: http://www.fynda.se/index.php?prodid=4367

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Det blev en ONKYO TX-SR508 och Dynavoice Magic F-6 EX 5.0-paket. Svart med inåtlutande bakhögtalare.
Länk: http://www.fynda.se/index.php?prodid=4367

Ah, okej

Men du får tänka på att det inte är billigt med pianolack, därför kvaliteten på den kanske inte är så bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ah, okej

Men du får tänka på att det inte är billigt med pianolack, därför kvaliteten på den kanske inte är så bra.

Försökte fota hur det ser ut. Fast blixten på kameran döljer felen på något vis. Ska bli intressant att se hur det ser ut i morgon. Får in väldigt mycket ljus i vardagsrummet nämligen. Hoppas att det inte ser helt förskräckligt ut.

Det är liksom inte fläckvis utan överallt på alla ytor. Som någon underliggande textur.

Permalänk
Medlem

Systemet är självklart inte inspelat ännu. Men det låter helt okej. Hur bra är ju svårt att säga, men helt klart bättre än Z-5500. Trots att jag är ganska petig så störde jag mig inte jättemycket på lacken, trotts att ljuset låg på i förmiddags.

Sammanfattning:
För pengarna så är jag mycket nöjd.

Receuver:
Mycket funktioner och uttag.
Klarar att leverera bra till högtalarna.

Högtalarna:
En mycket kraftfullare surroundkänsla än tidigare
Tydligt och klart ljud

-Grannarna kommer nog snart börja klaga...

Permalänk
Medlem

Roligt att du blev nöjd, bara att grinda ihop till en vettig sub. Jag skulle rekommendera en av XTZ 10-tummare.

Lycka till

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Väldigt bra val, införskaffade själv samma paket, fast med en Yamaha förstärkare istället i höstas.

Väldigt prisvärda!

Finns ju såklart alltid bättre, men i 5000kr klassen är det det bästa som går att få tag på.

Permalänk
Medlem

Tänkte utnyttja den här tråden för att slippa starta en ny. Blev precis tokig på funktionen zone2 på Onkyon. Jag klarar inte av att stänga av funktionen. Därmed så kommer jag heller inte åt det "vanliga" läget så jag kan avnända skiten.

Manualen säger:
"To turn of Zone 2, press ZONE2 followed by ON/StANDBY"

... och inte ett skit händer eller jo den släcker zone2-lampan. Men inget annat.

EDIT:

Om jag startar Onkyon på spelaren så kommer den i rätt läge men då lyssnar den inte på fjärren.