HiFi Tråden, posta biler på era anläggningar här..

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en ny förstärkare nu. Efter att först ha drömt om en Denon avr-3802, därefter en 3803 och därefter en yamaha rxv-630 landade det på en denon 1602. Inte det värsta men för 2500:- känns den som ett fynd.
Min stereo består således inom kort av en denon avr-1602 och ett par proton hp-400(jag undrar fortfarande vad det är för några.)

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C_K
Längtar efter att det ska bli lördag
så jag får leka med två stycken LAB 4000 steg igen.
Finns inget bättre än att stampa bland massa
folk kl 5 på en söndags morgon.
Hoppas att det kommer lika mycket folk denna gången.

LAB 4000

2 x 1300 W into 8 ohms
2 x 2100 W into 4 ohms
2 x 2400 W into 2 ohms

34,000:-/st.

http://www.labgruppen.se/pix/lab4000.jpg

Älska LAB! *dregla*

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk

heh, Jag sitter på En NAD 319 amp som driver mina små gulliga Cerwin Vega Ls-15

Visa signatur

-"MaelStr0m"

Permalänk
Hedersmedlem

När det ändå är en massa HiFi-nissar i denna tråd kan jag be om hjälp =).

Jag har tänkt att lägga ut ca 5000:- på ny stereo, ska köpa rubbet, Förstärkare, CD-spelare samt högtalare. Alltså det ska bli ca 5000-6000:-.

Om man får mycket bättre saker för liten summa extra kommer den summan att läggas till på 5000:- :).

Permalänk
Medlem

Yamaha pianocraft 200. Kostar 5500 och ska tydligen låta väldigt bra.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
När det ändå är en massa HiFi-nissar i denna tråd kan jag be om hjälp =).

Jag har tänkt att lägga ut ca 5000:- på ny stereo, ska köpa rubbet, Förstärkare, CD-spelare samt högtalare. Alltså det ska bli ca 5000-6000:-.

Om man får mycket bättre saker för liten summa extra kommer den summan att läggas till på 5000:- :).

sista raden fattar nada? Men försök köpa lite begagnat ifall du har möjligheten.
5000 rubbet lutar mer åt paket lösning siba stuket
5000 till H-talare amp cd +ev kablar är tight.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
5000 rubbet lutar mer åt paket lösning siba stuket
5000 till H-talare amp cd +ev kablar är tight.

Förstärkaren och CD:n kan vara OK i en anläggning till det priset. När jag hade den budgeten för några år sedan fick jag svaret (det här var på FidoNet-tiden) att "högtalarna kunde man lika gärna lämna kvar i affären".

Vill man lägga lite mer pengar:

Förstärkare: Någon NAD 2-kanalig?
CD: Denon/NAD är väldigt prisvärda. Jag har en NAD C521 som låter underbart.
Högtalare: AudioPro Ego515 finns på Power för ~3000 spänn paret. Min erfarenhet av AudioPro är att de är mycket prisvärda = bra ljud utan att behöva leva på nudlar och vatten några månader.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

Förstärkaren och CD:n kan vara OK i en anläggning till det priset. När jag hade den budgeten för några år sedan fick jag svaret (det här var på FidoNet-tiden) att "högtalarna kunde man lika gärna lämna kvar i affären".

Vill man lägga lite mer pengar:

Förstärkare: Någon NAD 2-kanalig?
CD: Denon/NAD är väldigt prisvärda. Jag har en NAD C521 som låter underbart.
Högtalare: AudioPro Ego515 finns på Power för ~3000 spänn paret. Min erfarenhet av AudioPro är att de är mycket prisvärda = bra ljud utan att behöva leva på nudlar och vatten några månader.

Låt säga

Förstärkare ~ ??
CD-spelare ~2000
Högtalare ~ 3000

NAD C320BEE ~ 3700
Denon-CD ~ 2000
AudioPro Ego515 ~ 3000

~ 8700

Hur stor skillnad är det ljudmässigt i en t ex Sony CD-spelare för 1000:- från siba och en denon för 2000:-?

Ökade min budget lite När man ända ska köpa kan man lika gärna köpa riktiga saker och ha dem ett tag.

Permalänk
Medlem

För den summan tycker jag du ska köpa allt begagnat då du kan få en riktigt bra budgetanläggning.

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

Förstärkaren och CD:n kan vara OK i en anläggning till det priset. När jag hade den budgeten för några år sedan fick jag svaret (det här var på FidoNet-tiden) att "högtalarna kunde man lika gärna lämna kvar i affären".

Vill man lägga lite mer pengar:

Förstärkare: Någon NAD 2-kanalig?
CD: Denon/NAD är väldigt prisvärda. Jag har en NAD C521 som låter underbart.
Högtalare: AudioPro Ego515 finns på Power för ~3000 spänn paret. Min erfarenhet av AudioPro är att de är mycket prisvärda = bra ljud utan att behöva leva på nudlar och vatten några månader.

audiopro högtalarna får man för 1990 kr på www.fyndborsen.se

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

ett tips:
proson reality 666.....får man säga så här utan att bli lynchad?
allvarligt talat så låtet dom ruskigt bra i förhållande till vad dom kostar....och då snackar vi inte bastryck och hur högt dom kan lira, utan välljud (lyssna själva och döm sedan)

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber

audiopro högtalarna får man för 1990 kr på www.fyndborsen.se

Där ser man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
ett tips:
proson reality 666.....får man säga så här utan att bli lynchad?
allvarligt talat så låtet dom ruskigt bra i förhållande till vad dom kostar....och då snackar vi inte bastryck och hur högt dom kan lira, utan välljud (lyssna själva och döm sedan)

Nej, jag är rädd att vi får lyncha dig

Skämt åsido så håller jag inte med, de är imho inte värda materialet de är gjorda av. Likadant har jag mycket svårt att förstå varför folk rekommenderar Audio Pro. Jag har sällan hört en vassare diskant för det priset, det blir riktigt jobbigt att lyssna efter ett tag när alla ljud skär sig.

Mitt tips är att du köper ett par begagnade stavtivhögtalare och en begagnad förstärkare, se om du kan hitta något litet Klass-A steg, de brukar låta extremt bra för sitt pris. En cd av hög kvallitet kan dock vara lönt att satsa på, mitt stående tips är Arcam Alpha 7SE som såldes till grovt underpris för ett par år sedan. Nu säljs den i det närmaste identiska uppföljaren för 8kkr. Hittar du en begagnad sådan för 3-4kkr så köp den.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk

Leta efter begagnade B&W DM 602 så får du otroligt mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem

Om du har tid tycker jag du ska bygga själv, lönar sig verkligen när man vill ha billiga högtalare. Fast det gäller att va lite händig också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

Mitt tips är att du köper ett par begagnade stavtivhögtalare och en begagnad förstärkare, se om du kan hitta något litet Klass-A steg, de brukar låta extremt bra för sitt pris. En cd av hög kvallitet kan dock vara lönt att satsa på, mitt stående tips är Arcam Alpha 7SE som såldes till grovt underpris för ett par år sedan. Nu säljs den i det närmaste identiska uppföljaren för 8kkr. Hittar du en begagnad sådan för 3-4kkr så köp den.

Jag kan bara hålla med, alpha 7se är otroligt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM
Likadant har jag mycket svårt att förstå varför folk rekommenderar Audio Pro. Jag har sällan hört en vassare diskant för det priset, det blir riktigt jobbigt att lyssna efter ett tag när alla ljud skär sig.

Jag tycker inte diskanten är vass på mina, men smaken är ju som bekant som baken.

Är man händig och tycker man har för mycket diskant kan man ju gå in och dämpa ner diskanten några dB, precis som man brukar få göra med bilsystem ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

Jag tycker inte diskanten är vass på mina, men smaken är ju som bekant som baken.

Är man händig och tycker man har för mycket diskant kan man ju gå in och dämpa ner diskanten några dB, precis som man brukar få göra med bilsystem ibland.

Ibland känns det som om det är universallösningen på dåliga diskanter, dämpa oljudet.

Jag har iofs knappast lyssnat igenom hela AudioPro sortimentet så det är mycket möjligt att dina låter bra. De som jag har mest (värst) erfarenhet av är Black Diamond som rosades i tidningarna (annonsintäkter någon?) men lät riktigt dåligt i mina öron.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

SantaClaus:

På Hifimagasinet finns visst ett par Dynaudio Audience 42 för 3500 kr.
En H/K 690 säljs för 3500 kr på Hififorum och på samma sida finns också en Denon DCD-1450 AR för 2200 kr.

Denna trio kanske kan ge dig ett ljud som du tycker om.

NeM:

Du tänker antagligen på svenska HiFi-magasinet?
De brukar köra vissa "kampanjer" då och då...
Andra produkter som höjts till skyarna är Pioneer PDS-06 och Canton Ergo RC-L. Det "roliga" är att många som köpte någon av dessa två "mirakelprodukter" snabbt sålde dem till ganska låga priser. Det finns ganska gott om begagnade S-06 och Ergo RC-L ute på marknaden.

Som av en händelse brukar det finnas en annons på just den produkten precis bredvid eller efter recensionen i tidningen...

"Buy another day"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zrbit

NeM:

Du tänker antagligen på svenska HiFi-magasinet?

Hifi och Musik var den jag tänkte på mest... men det stämmer på de flesta tidningar.
Finns ingen objektiv tidning som använder blindtest istället för recensioner. En sådan skulle iofs inte överleva, inga annonsitäkter.

Hifi och Musik körde också ett test av olika digitalkablar en gång. Först trodde jag att de hade lite humor och gjorde en parodi på sig själva och branschen, men sen insåg jag att de var allvarliga. De påstod att: "Det är en liten men tydlig och distinkt skillnad" ...

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

Placeboeffekt åt folket!

Permalänk
Medlem

Test av kablar är alltid lika kul att läsa, skulle man inte veta vad artiklarna handlade om innan skulle man gissa på att de recenserar exklusiva viner eller belgiska chokladaskar. Den som tar en digitalkabel i ett blindtest är duktig…

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Test av kablar är alltid lika kul att läsa, skulle man inte veta vad artiklarna handlade om innan skulle man gissa på att de recenserar exklusiva viner eller belgiska chokladaskar. Den som tar en digitalkabel i ett blindtest är duktig…

"Denna signalkabel förmedlar ett härligt sprudlande ljud med skir diskantlyster och med en övernaturlig baskontroll. Vi serveras ett illusoriskt ljud och någon i testgruppen tyckte sig nästan känna tyngden av att ha Elvis Presley sittandes i knäet, sjungandes "Reconsider Baby".
Den enda anmärkningen kom från Fröken Linn i panelen som upplevde ett litet, litet glapp i diskantområdet 20 till 25 KHz. Detta kunde dock bero på att våra testhögtalare, som var utrustade med TP diamantdiskanter á 32000 kr styck, inte var riktigt inspelade.

Slutsats: Trots priset på 49500 kr för detta set om 0.75 m anser vi denna kabel vara mycket prisvärd! Vi vågar knappt tänka på hur bra ljudet skulle kunna bli om vi fick para den med japanska Audio Note "Gaku On" rörförstärkare i silver för blygsamma 1,5 miljoner. Dags att sälja villan... "

Nå... kan jag få en anställning på någon HiFi-tidning?

Permalänk
Medlem

Hehe, klockrent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zrbit

"Denna signalkabel förmedlar ett härligt sprudlande ljud med skir diskantlyster och med en övernaturlig baskontroll. Vi serveras ett illusoriskt ljud och någon i testgruppen tyckte sig nästan känna tyngden av att ha Elvis Presley sittandes i knäet, sjungandes "Reconsider Baby".
Den enda anmärkningen kom från Fröken Linn i panelen som upplevde ett litet, litet glapp i diskantområdet 20 till 25 KHz. Detta kunde dock bero på att våra testhögtalare, som var utrustade med TP diamantdiskanter á 32000 kr styck, inte var riktigt inspelade.

Slutsats: Trots priset på 49500 kr för detta set om 0.75 m anser vi denna kabel vara mycket prisvärd! Vi vågar knappt tänka på hur bra ljudet skulle kunna bli om vi fick para den med japanska Audio Note "Gaku On" rörförstärkare i silver för blygsamma 1,5 miljoner. Dags att sälja villan... "

Nå... kan jag få en anställning på någon HiFi-tidning?

Haha, så träffsäkert!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zrbit
"Den enda anmärkningen kom från Fröken Linn i panelen som upplevde ett litet, litet glapp i diskantområdet 20 till 25 KHz.

Jag tycker fröken Linn ska söka som sonaroperatör på ubåt, då hon tydligen kan höra frekvenser som ingen annan människa kan och således skulle vara av visst värde där.

Permalänk
Medlem

Det där har alltså stått seriöst i en Hifi-tidning? Vilken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där har alltså stått seriöst i en Hifi-tidning? Vilken?

Ingen eller alla.

Jag raljerade ihop en fiktiv "recension" på ett par signalkablar. Brukar faktiskt smyga in på biblioteket och läsa HiFi-tidningar då och då. Påfallande ofta liknar testerna i tidningarna den som jag svängde ihop på två minuter.

Därmed inte sagt att jag misstror HiFi-produkter. Det är trevligt med bra prylar, oavsett vad man pysslar med - men jag misstänker att det som fascinerar människor mest är att det är så dyrt. När självändamålet är att plocka ihop en så dyr anläggning som möjligt så tycker jag det är lite synd. Folk "luras" mer eller mindre att spendera pengar på sådant som, relativt andra åtgärder, har en högst marginell förbättring på ljudet.

Eftersom det är klart bökigare att snickra och bygga, möblera om ett rum så föredrar många att köpa ett par svindyra kablar och därigenom uppnå bättre ljud.

Citat:

Jag tycker fröken Linn ska söka som sonaroperatör på ubåt, då hon tydligen kan höra frekvenser som ingen annan människa kan och således skulle vara av visst värde där.

Fröken Linn ja... well... en liten travesti på den skotska HiFi-tillverkaren Linn som faktiskt har den "goda smaken" att inte kränga svindyra kablar. Dock har de andra dyra prylar i sortimentet. En på Swec tror jag faktiskt äger en CD-12 som kostar kring 120-150 000 kr eller nåt sånt. LCohen eller vad han nu kallar sig.

Men alla har vi våra nojor.. den som vill kan/får pika mig för att ha haft mountainbikes för över 100 lök i garaget en gång i tiden.

Edit: Angående diamantdiskanterna. De finns i verkligheten och består av en liten diamant och ja.. de kostar så mycket. De ska visst gå upp till 100 KHz. Praktiskt om man har ett par fladdermöss på vinden som vill njuta av god HiFi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zrbit

"Denna signalkabel förmedlar ett härligt sprudlande ljud med skir diskantlyster och med en övernaturlig baskontroll. Vi serveras ett illusoriskt ljud och någon i testgruppen tyckte sig nästan känna tyngden av att ha Elvis Presley sittandes i knäet, sjungandes "Reconsider Baby".
Den enda anmärkningen kom från Fröken Linn i panelen som upplevde ett litet, litet glapp i diskantområdet 20 till 25 KHz. Detta kunde dock bero på att våra testhögtalare, som var utrustade med TP diamantdiskanter á 32000 kr styck, inte var riktigt inspelade.

Slutsats: Trots priset på 49500 kr för detta set om 0.75 m anser vi denna kabel vara mycket prisvärd! Vi vågar knappt tänka på hur bra ljudet skulle kunna bli om vi fick para den med japanska Audio Note "Gaku On" rörförstärkare i silver för blygsamma 1,5 miljoner. Dags att sälja villan... "

Nå... kan jag få en anställning på någon HiFi-tidning?

Riktigt träffsäkert!
Du glömde dock vissa viktiga "nyckelord" som alltid måste finnas med i en HiFi-recension:

Fundament
Blöt
Temperament
Kinkig
Euphorisk
Vidlyftigt
Flyta

Självklart finns det fler ord, men dessa räcker gott och väl för en bra recension.
Exempel:

"Basfundamentet var vidlyftigt och temperamentsfullt med en närmast euphorisk närvarokänsla, utan att flyta iväg till en blöt och kinkig loudnessbas."

Nej, allvarligt, visst är många HiFi-tidningar lite lustiga i sitt sätt att skriva och ibland undrar man om redaktionen käkat för mycket svamp, men målande beskrivningar kan också vara väldigt bra om skribenten vet vad han snackar om. Det kan ge en god fingervisning om ljudets karaktär och om inte annat blir det iaf roligt att läsa.

Annars tycker jag att precis som många lätt luras av prislappen på produkterna skall man inte heller vara för snabb att döma ut de dyrare sakerna som onödigt lyx. Det gäller som alltid att vara kritisk och framförallt ärlig när man bedömmer sådant, och det gäller åt båda hållen.
LeonardCohen, som du nämner, har exempelvis en väldigt lyxig anläggning, men trots detta har iaf jag upplevt honom som väldigt seriös med båda fötterna på jorden. Så för entusiasterna finns det nog utan tvekan mycket att vinna i det övre high-end skiktet.

Permalänk
Medlem

Hittade två länkar till HiFi-företag/återförsäljare som verkar erbjuda mer än det vanliga säljsnacket.

http://www.triod-ljud.nu/

http://www.norh.com/

Trots att de säljer högtalarkablar är det lite kul att VD:n på nOrh (det stavas visst så) rekommenderar kunderna att göra sina egna. Verkar vara ett mycket ärligt företag - det är inte varje dag man stöter på ett företag som talar om hur mycket råvaran kostar till ett visst högtalarkabinett (http://www.norh.com/news.html).