HiFi Tråden, posta biler på era anläggningar här..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon

Schyst placering av centern...

Hehe... i brist på annan bra placering får det duga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD

Va sitter de för prylar i din subba då? Dessa små sorround'are kostar ju ca 5ggr mer än den

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=49&product=BWSCM1

Kontentan av detta nu då? Jo...alla har inte lika höga krav på sina grejjer. Har du provlyssnat de du just klankade ner på? Visst, du kanske tycker de låter baja men de finns säkert folk som är mer än nöjda med va de får för de priset. Precis som att du är nöjd med din sub o resten av sakerna. Medans andra skrattar sig hesa åt ditt jamo system. Folk kanske bara vill ha lite sorround till sina hyrda DVD's och inte vill/har råd med värre prylar. Då duger de nog gott med de systemet du posta, och dissa.

Likaså din tv som du säkerligen är nöjd o stolt över, en Panasonic TX-32DK20 för 13.000.....va sitter de för prylar i den när den är så billig i jämförelse med denna 32 tummare

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=27&product=LOEWEART...

Du märker säkert vart jag vill komma....eller?

Absolut, finns säkert många som är nöjda med det där men jag sade det bara som att tips istället för att man alltid ska gå och köpa det billigaste jämt. Köper men det där kommer men säkert efter någon månad att vilja uppdatera det. Då är det där saker man kommer att behöva byta ut direkt. Varför då inte lägga 3000:- på ett par hyffsat fräsha frontar för att sen köpa resten när man får mer pengar? Tror d flesta skulle bli mer nöjd med två fräsha frontar för 3000:- än ett helt paket för 3000:-. Köper du hela paketet och man sen ska komma att uppgradera blir det juh till att köpa allting nytt eller har jag helt fel?
Tyvärr är det så att många handlar bara för att det är billigt men tänker sig inte för vad det är de egentligen får.

Jag sade det bara som ett råd att man ska tänka efter lite innan man går och handlar.

Självklart får man alltid vad man betalar för, jag bestämde mig från början att inte handla för över 25.000:- men nu har det dragit iväg till 33400:-

Btw, jag ville inte klanka ner på paketet och säger inte att någon som köper det är dum men bara som en reminder, tänk en extra gång innan ni handlar.

SiD: vem har sagt att jag är nöjd och stolt över min tv?
Det var värst vad hårt du tog på det hela

Permalänk
Medlem

Om du inte är nöjd med tv'n...varför la du då inte ett X antal tusenlappar till direkt från början? Du sa ju de själv, man ska inte köpa billigaste möjliga. Dock så tror jag inte att du säger emot dig själv utan är fullt nöjd med din TV...eller hur?

Man kan stöta o blöta detta i all evighet. Skönt att de finns dem, inklusive mig själv, som inte alltid behöver/har råd med de värsta av allt. Sen om du eller nån annan vill lägga 25 eller 225 tusen på sitt hembiosystem så är de upp till var och en.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD
Om du inte är nöjd med tv'n...varför la du då inte ett X antal tusenlappar till direkt från början? Du sa ju de själv, man ska inte köpa billigaste möjliga. Dock så tror jag inte att du säger emot dig själv utan är fullt nöjd med din TV...eller hur?

Man kan stöta o blöta detta i all evighet. Skönt att de finns dem, inklusive mig själv, som inte alltid behöver/har råd med de värsta av allt. Sen om du eller nån annan vill lägga 25 eller 225 tusen på sitt hembiosystem så är de upp till var och en.

Man blir aldrig helt nöjd, jag blir iaf inte det. TV'n duger just nu, men visst vore en projektor bättre.. får se hur det blir med den saken när priserna sjunker.

Det har du rätt i. Jag har inte sagt att någon ska lägga 25 - 225 tusen på någon hembio utan jag ville bara få om möjligt någon att tänka en gång till innan de köper det där paketet eller dyl, det blir oftast mkt dyrare i slutet ändå..

Nog pratat om detta?

Nu vill ja ha löningen och att min nya förstärkare ska komma hem

Hur är det med er andra, om ni köpt en viss serie av högtalare, vill ni då köpa resten av serien eller blandar ni märken/modeller?

Mitt blev dyrare än planerat då jag bestämde mig att fortsätta köpa Jamo E6 serien efter att ha köpt mina frontar. Jag är nog så att jag vill ha likadana prylar av det mesta.

Permalänk
Medlem

oftast så får man ju bra klangmatchning från början om man drar alla högtalare i samma serie...fast har man exklusiva frontar till stereolyssning så drar det ju iväg
jag skulle iaf köra samma märke å serie för att få det bra från början (om jag inte har hört just den kombinationen lira bra förstås)

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -L-
För er som vill ha ett par billiga och bra golvhögtalare kan jag ju ta och rekomendera dessa: http://www1.referenceaudio.se/default.asp?sMain=/product.asp%...

Väldigt trevliga för att bara kosta 3000:-, mycket bra ljud och byggkvalitét.
Blev åtets budgethögtalare 2002 i Hifi&Musik också.

Har precis köpt ett par sånna.. de bör komma imorrn. Ska bli jäkla trevligt o få byta ut mina gamla grejer

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Man köper inte högtalare för 3000, då kan man bygga egna för samma pris och få 10ggr bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Man köper inte högtalare för 3000, då kan man bygga egna för samma pris och få 10ggr bättre...

Varför skulle man inte göra det? Har du hört högtalarna vi pratar om?
Men visst, är man en riktig expert på att bygga högtalare så kanske man kan det, men nu finns det ju inte så många sådana... Men bygg du ett par högtalare för 3000:- om du vill det, så kan vi ju se vilka som låter bäst sen.

En liten länk också...
http://www1.referenceaudio.se/ImageUpload/Hogtalare/Celestion...

Visa signatur

nope

Permalänk
Medlem

Eller så har man en anläggning till surround och en till stereolyssning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
oftast så får man ju bra klangmatchning från början om man drar alla högtalare i samma serie...fast har man exklusiva frontar till stereolyssning så drar det ju iväg
jag skulle iaf köra samma märke å serie för att få det bra från början (om jag inte har hört just den kombinationen lira bra förstås)

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Man köper inte högtalare för 3000, då kan man bygga egna för samma pris och få 10ggr bättre...

Visst kan man göra så. Men en normal människa har inte så mycket tid som krävs för att bygga ihop en så pass bra högtalare som slår denna (Celestion F30). Sen att bygga en som ser lika bra ut tror jag blir jäkligt svårt för endast 3000:-. Det går kanske om man har en jäkla massa verktyg hemma, annars blir det ju svindyrt om man ska hyra alla grejer som behövs.

Sen kan du gärna säga vad du skulle köpa för element, filter o dylikt som är bättre än dessa för under 3k.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Nej bygga egna högtalare är inget att sträva efter. Inte med tanke på vad färdiga köpta kostar i dagsläget.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Men kom hit och lyssna på mina satelliter för 2000:- plus arbete innan ni uttalar er. Folk säger att bygga inte är bra för att de inte klarar det själva. Men är man händig så lönar det sig. Tycker det säger sig självt, enkel matte.

Edit:
Alltså anledningen till att jag tycker det är dumt att köpa högtalare för 3000 är att det inte läggs ner tillräckligt på lådan och arbetet på den då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD
Nej bygga egna högtalare är inget att sträva efter. Inte med tanke på vad färdiga köpta kostar i dagsläget.

Vad har kostnaden med saken att göra? Får man dåliga(sämre) spelar det väl ingen roll om de är billiga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Men kom hit och lyssna på mina satelliter för 2000:- plus arbete innan ni uttalar er. Folk säger att bygga inte är bra för att de inte klarar det själva. Men är man händig så lönar det sig. Tycker det säger sig självt, enkel matte.

Edit:
Alltså anledningen till att jag tycker det är dumt att köpa högtalare för 3000 är att det inte läggs ner tillräckligt på lådan och arbetet på den då.

Jag kan ta och intyga att det inte är något fel på byggkvalitén på F30.

Sen krävs det ju ganska mycket mer än att vara händig för att tillverka ett par välljudande högtalare...

Blir nästan lite småsur på folk som sågar ett par högtalare utan att varken ha hört eller sett dom.

Visa signatur

nope

Permalänk
Medlem

cd: Pioneer PD-S06
försteg: LC Audio Sidewinder
slutsteg basar: Nad 218 THX
slutsteg toppar: LC Audio Zapsolute Mk4

element i högtalare från, Eton, Thiel och TC Sound...

Permalänk
Medlem

Asså jag sågar inte högtalarna, tycker bara att man kan få mer för pengarna

Och byggkvalitén det är inte direkt fel på. Men jag ser t.ex. att de bara väger 13kg, jag skulle aldrig bygga så lätta lådor om jag byggde egna golvare. Stabil låda är viktigt. Har du provat att knacka på högtalarna? Låter det mycket är det ett teckan på att lådan är ganska klen.
Som exempel kan jag säga att mina 3l satteliter väger närmare 6kg.

Sen tycker jag det verkar ha snålats lite med basen också, ett frekvensomfång på 55-20khz är inte jätte imponerande. Till t.ex. klassisk musik är det trevligt om de kan ta lite lägre frekvenser.

Sen står det inte vad högtalarna tål, skulle vara intressant att veta, även om det inte säger så jätte mycket så säger det en del..

Skulle man bygga eget skulle man få två bra satteliter och en rejäl sub för 3000.

Och det är inte sååå svårt att bygga egna högtalare som en del tror, det gäller att vara nogrann bara. Sen får man inte glömma att förarbetet är mycket viktigt.

Permalänk
Medlem

Dessa är mina älsklingar. Jag driver dem med en Sansui-någonting förstärkare, och på kvällstid använder jag mina Sennheiser HD200.

Permalänk
Hedersmedlem

Såg att några nämde vinyl och rörförstärkare.
Jag kan ju säga vad jag tycker om detta :):

Ibland uppfattar jag ljudbilden av vinyler lite mer behagligt och väljudande, varmare som någon sa.

Om vi ska snacka rörförstärkare har jag bara erfarenhet av gitarrförstärkare som är bestyckade med rör. Jag upplever det ljudet som ett mycket mycket mer välljudande ljud som har mer karaktär i sig. Jag vet hur det låter, eftersom som farsan min är yrkesgitarrist och spelar bara med rörförstärkare, t.ex. Marshall, Vox och Fender.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD
Nej bygga egna högtalare är inget att sträva efter. Inte med tanke på vad färdiga köpta kostar i dagsläget.

Detta är synd! Att man inte tjänar på att bygga egna högtalare.

Hursomhelst tycker jag det är fett med status att bygga egna högtalare som ser bra ut och, framför allt, låter bra!

Iofs. är det ju fett med status att bygga själv överhuvudtaget

Edit: trött

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woofes

cd: Pioneer PD-S06
försteg: LC Audio Sidewinder
slutsteg basar: Nad 218 THX
slutsteg toppar: LC Audio Zapsolute Mk4

element i högtalare från, Eton, Thiel och TC Sound...

Trevlig anläggning.. hur har du haft råd med den som studerande? Elementen i de där lådorna är ju svindyra. Ser ut som Thiel-diskanter och de är ju inte direkt gratis. Byggt dem själv förresten, ser ju bra ut måste ja säga.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff

Detta är synd! Att man inte känar på att bygga egna högtalare.

Inte lönar sig?? Ska leta upp en länk sen när hembios forum funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schluug

Trevlig anläggning.. hur har du haft råd med den som studerande? Elementen i de där lådorna är ju svindyra. Ser ut som Thiel-diskanter och de är ju inte direkt gratis. Byggt dem själv förresten, ser ju bra ut måste ja säga.

Har tagit ett tag att få ihop anläggningen, är ju ingen man bara går in och köper rakt upp och ner. Både försteget och dom två monoblocken (ca120 watt klass A ) var byggsatser och tog var sin vinter att pilla ihop. Högtalarna har jag byggt själv, har använt mig av mätsystemet Clio (som fö är till salu). Lådorna är byggda i MDF med viskoelastiskt dämplim mellan skivorna. I baslådorna är det även sand i vägarna mot den innersta lådan. Stabilt och tungt blir det. Baselementen(TC Sound) ligger på ca 4500:- /st , diskanterna (Thiel) 2500:- /st , mellanreg (Eton)ca 2000:-/st, känner återförsäljaren (www.goldenagemusic.se) ganska bra så jag har fått väldigt bra priser på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woofes

Har tagit ett tag att få ihop anläggningen, är ju ingen man bara går in och köper rakt upp och ner. Både försteget och dom två monoblocken (ca120 watt klass A ) var byggsatser och tog var sin vinter att pilla ihop. Högtalarna har jag byggt själv, har använt mig av mätsystemet Clio (som fö är till salu). Lådorna är byggda i MDF med viskoelastiskt dämplim mellan skivorna. I baslådorna är det även sand i vägarna mot den innersta lådan. Stabilt och tungt blir det. Baselementen(TC Sound) ligger på ca 4500:- /st , diskanterna (Thiel) 2500:- /st , mellanreg (Eton)ca 2000:-/st, känner återförsäljaren (www.goldenagemusic.se) ganska bra så jag har fått väldigt bra priser på detta.

Byggsatser? Låter intressant, var hittade du de byggsatserna? Jag antar att det kostar en del men det kan ju va intressant ändå. Är designen på lådorna egengjorda eller gjorda efter någon ritning?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schluug

Byggsatser? Låter intressant, var hittade du de byggsatserna? Jag antar att det kostar en del men det kan ju va intressant ändå. Är designen på lådorna egengjorda eller gjorda efter någon ritning?

såg att LC Audio sidan på www.goldenagemusic.se inte funkade. Här är länkar till LC Audios egna sidor och danska priser på det hela.
http://www.lcaudio.dk/forfo.htm
http://www.lcaudio.dk/zap.htm

minns inte hur mycket man sparade på att köpa byggsatsen men många tusenlappar var det, extra kul också när man får sätta ihop det hela själv! Högtalarlådorna är av egen design helt och hållet. Diskanten skall sitta något bakom mellanregistret i mitt fall för att komma i rätt fas, kanske ser lite skumt ut. Hela systemet körs i äkta tri-wiring där basen är aktivt delad. Har funderat på att bygga ett eget digitalt aktivt filter för hela systemet någon gång framöver när man får tid och kommer över vettiga prylar för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt

Skulle man bygga eget skulle man få två bra satteliter och en rejäl sub för 3000.

Vad använder du dig av för slutsteg till den basen? Vad använder du för bas? Vad använder du för byggmtrl till dessa högtalare? Vad använder du för diskanter i satteliterna? Vad använder du för "mellanregister" i satteliterna? Får du ihop alla dessa 3 högtalare inklusive steg till subban för 3.000 då lär de ju inte vara mkt att komma med eller?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Nu är jag viserligen inte konstruktören men OP-amp+traffo=3-400 kr. Betong som byggmaterial=30-40 kr för 25 kg, Vvsrör= samma pris, räcker långt och då är det rätt mycket över till element och kablar.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Hur stor effekt ger den OP-ampen? URL?

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem

124 w vid 4 eller 8 ohm om jag inte minns fel.
http://home.student.uu.se/karu4825/helvetesmaskinen.htm

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD

Vad använder du dig av för slutsteg till den basen? Vad använder du för bas? Vad använder du för byggmatrl till dessa högtalare? Vad använder du för diskanter i satteliterna? Vad använder du för "mellanregister" i satteliterna? Får du ihop alla dessa 3 högtalare inklusive steg till subban för 3.000 då lär de ju inte vara mkt att komma med eller?

Ser då inte att det ingår något slutsteg till de där högtalarna så jag tycker inte det ska ingå i priset. Går utmärkt att köra subben passivt (gjorde det förut).

Kan ta min högtalare som exempel
Jag kör på det här:

Diskant:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=171

Mellanreg:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=177

Bas:
http://www.factory-outlet.nu/show_prod.php3?prodid=150

Diskanten låter mycket bra, folk brukar bli förvånade över "klarheten". Men tyvärr är högtalarna lite vassa i diskanten men jag är en sån som gillar lite vass diskant. Mellanregistret har jag inga klagomål på alls. Stalliterna går riktigt djupt faktiskt, runt 50hz.
Lådorna är i 22mm spånskiva plus träpanel, väger som sagt var runt 6kg Har gullfiber som dämpning i.
Och håll med om att de är lite snygga Panelen är från en vinlåda.
http://medlem.spray.se/diemon/Hogtalare1.JPG
Har fixat stativ nu, lovar

Min kompis som gillar hifi bestämde sig för att bygga likadana satelliter när han hörde mina

Basen är väl lite "budget" men jag hörde från flera personer att den skulle vara grymt prisvärd, så jag köpte den.. Och den låter faktiskt rätt bra, och tål mycket. Det jag inte gillar med den är att självsvägningsfrekvensen är lite väl hög, men håller man sig till musik så märks det inte så ofta.

Subben väger 30KG och är byggd i 2 lager limmad 22mm spånskiva. Alltså 44mm. Är inte riktigt färdig med ytfinishen ännu men det kommer, har haft lite mycket att göra Bydde den först med 22mm men då vart den rätt burkig, så jag la på 22mm till, då blev det mycket bättre. Så här såg den ut innan jag lagt på ett lager till(ful jag vet, håller på att spackla nu så jag kan måla sen).
http://medlem.spray.se/diemon/lu/sub.JPG
Har bytt till ett 22*340mm spaltformat basreflexrör nu, ser mycket tuffare ut Den flåsade för mycket när man spelade högt förut.

Och om du inte tror det här är "mycket att komma med" så är det bara att komma å hälsa på, visst det är inte världens bästa men med tanke på vad det kostade så tycker jag de låter jäkligt bra. Basen går riktigt djups också och det går att spela hyfsat högt. materialet va ritkigt billigt förresten ,fick överbliven spånskiva från ett friggebodsbygge till satelliterna och köpte spånskiva för runt 250 till subben.

Men om man bygger för 3000 kan man nog unna sig en sån här eller liknande:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=223

Permalänk
Medlem

Inte tyckte jag detta verka så speciellt märkvärdigt. Skulle hellre köpa färdigt för de pengarna. För 3000 så kan man hitta skapligt bra om man bara ska köpa satellit & bas...men visst...vill man bygga själv och lita på placeboeffekten så.........

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁