Processor byte? - Dual PII/PIII eller Singel Celeron/PIII?

Permalänk
Medlem

Processor byte? - Dual PII/PIII eller Singel Celeron/PIII?

Jo det är så att jag sitter inne med detta system:

-2x PII 400
-Rioworks PDB (FiC KB12) Dual slot-1 440BX.
-192SD-ram
-GF2MX PCI (ska nog bytas).

Och det som är problem är att cpu-kraften är för klen för att spela tex. Wc3

1. Så min fråga är vad är mest värt för pengarna?
Att köpa...
...2st PIII med 100bus?
eller
...1st PIII med 100bus?
eller
...1st Celeron minst 800mhz?
eller
...behålla det systemet jag har nu som inte går spec. bra att spela med?

2. Hur bra presterar en PIII 100bus vs. en Celeron II med 100bus?
I spel och windows miljö främst.

3. Hur bra funkar en adapter? är det 99.9% att den funkar eller snackar vi 50-80%? -det beror ju såklart på mobot men jag vet att folk kör ett sådant mobo som jag har med adapter men men...

4. Spelar det någon roll vilken adapter man köper? skiljer det sig något mellan märkerna?

Tacksam över svar!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Hejsan. Är det inte så att du bara har för lite ram. Men om du ska sälja dina processorer så vill jag köpa dom. Har ett likadant kort på väg hem.

En fråga finns det plats för att montera 2st slot1 till fcpga adapter på kortet med fläkt och allt.

Vart får man tag i P3 med 100 bus hastighet.

Men till ramen igen. Jag hade en polare som spelade Wc3 på en 450 med 512 ram och ett Voodoo 3. "såg inte bra ut med det gick"

Jag har hört att asus s370 är en bra adapter. Har en sådan själv undanstopad. Körde med Celeron 800 på ett skit kort jag hade.

Men om du ska uppgradera så om du vill sälja dina P2-400 så maila mig på Gissa_min@hotmail.com

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Jag kör dual P3 1GHz och det rockar på skapligt, då med ett Connect3D 8500LE 64MB DDR (ATI) kort också. Det räcker till alla spel jag kör, fast om du vill köra extrema upplösningar så är det klart att det behövs mer CPU kraft. Jag skulle undvika Cel2 överhuvudtaget i.o.m. att den CPU:n är för svag med sina 128KB L2 cache, märkte en stor skillnad när jag stoppade i min första P3:a. Det slutade att hacka i alla spel. Körde då en Cel2 800@1104 och det var först när jag kom över 1GHz med den som den började röra på sig, annars märkte jag ingen skillnad på den och min P3 450 som jag hade innan, den hade visserligen 512KB cache också.
Så om du är van med dual så kör det, jag kommer aldrig köpa ett singel kort längre men det är jag.
Ja...åsså har jag 768MB minne som hjälper oerhört mycket på traven, hade det även med Cel2:an. Körde också både ME och XPpro på båda.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men det är så att Celeron 2 får man nästan gratis medans PIII 100bus är svåra att få tag i och dyra

Men får la se om jag kan byta min 2st PII 400 mot en PIII

Länk till min bytes-tråd

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.