Art Lebedev visar slit-och-släng USB-minne av papp

Permalänk
Melding Plague

Art Lebedev visar slit-och-släng USB-minne av papp

Den ryska designbyrån Art Lebedev gör mer än dyra tangentbord. Det senaste projektet är USB-minnen av papp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Cool

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

miljövänligt..

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Coolt, frågan är hur användbart? Om man kan få ett 4Gb minne för under 100 lappen, ännu mindre om man köper +100st från leverantör så känns det som att används området är minst sagt begränsat.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Intressant idé, men med dagens kiselpriser och tillverkningsteknik kring 22 nm för minnesmoduler så undrar jag om det ännu är ett ekonomiskt gångbart alternativ. Möjligen med mindre minnestorlekar?

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det kommer gå ekonomiskt tänkt.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Låter som ett extremt slöseri ju. :S

Permalänk

Cool grej, men personligen har jag ingen insikt i hur pass användbart detta blir.
Det funkar säkert på ett företag där de måste flytta filer och dokument utanför nätverk etc.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Well, nice idé, men lär inte hålla länge. Bättre med riktiga minnen.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Well, nice idé, men lär inte hålla länge. Bättre med riktiga minnen.

Det är riktiga minnen

Permalänk
Medlem

Tycker det skulle vara perfekt till snorbilliga 0.5 eller 1GB minnen.

Permalänk
Medlem

Jag är inte direkt brydd om miljön, men det här var väl att ta i?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Tycker det skulle vara perfekt till snorbilliga 0.5 eller 1GB minnen.

Indeed... känns bara konstigt att ha 16gb på ett minne som man bara använder någon gång...
Men kanske man kommer använda dom som floppys (som jag gjorde iallafall) där man kastar in lite filer man kanske kommer använda om ett tag. Sen ligger de i en låda med en beskrivning av vad det är.
Men då hade man ju inte 1tb+hdd heller

Dock så tror jag inte det tillverkas 500mb minnen längre... tar ju bara onödig plats när man kan tillverka 4gb till samma pris.

Permalänk
Medlem

varför skulle jag vilja lagra någonting på ett minne som är labeled "slit och släng", jag vill ju inte gärna att informationen på minnet ska försvinna pga att jag köpt ett minne i papper?

Känns som att jag hellre köper denna..
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=34546

Permalänk
Medlem

SKum idé

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

När jag jobba i butik var det många som skulle skicka semesterbilder till släktingar mm på vanliga usbminnen istället för att bränna ut en skiva. Får man ner priset på minne till en 50 lapp kan det säkert vara en lyckad idé!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Häftig idé men ett jävla slöseri med energi och papper...

varför skulle man vilja kasta ett usbminne på t.ex 16 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Häftig idé men ett jävla slöseri med energi och papper...

varför skulle man vilja kasta ett usbminne på t.ex 16 GB?

Den ultimata överkonsumtionen, köp och vaska. Känns mer som att det här är konst (ja, han försöker ju definitivt säga något) än något man faktiskt skulle använda.

Permalänk
Medlem

Ömtålig? :3

Permalänk
Medlem

Fördelen med post-it-lappar som omnämns är bland annat att man slipper stoppa in dem i en USB-port för att kunna läsa vad som står.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Fördelen med post-it-lappar som omnämns är bland annat att man slipper stoppa in dem i en USB-port för att kunna läsa vad som står.

fördelen med USB minnen är att du kan skriva miljontals sidor med text på dem

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tror definitivt det kan finnas en marknad för denna typ av minne.
Genom att officiellt gå ut och meddela att det är ett minne som man inte ska förvänta sig hålla så länge kan man genomföra några viktiga och kostbesparande åtgärder:
Då det inte behöver klara så många skrivningar så kan de utan problem klara sig med en väldigt simpel minneskontroller utan någon typ av "garbage collection" eller "wear leveling", av samma anledning kan man också använda billigt NAND av väldigt låg kvalitet som inte klarar så många skrivningar.

Men visst miljöaspekten känns ju lite diffus, då det finns få saker som behöver mer energi för att framställa än elektronikkisel. Men som ersättare till alla dessa drivrutinsskivor man får med det mesta man köper borde de fungera rätt bra, även om en pressad skiva nog fortfarande är lite billigare...
Sen som sagt onödigt att ha denna typen av minne i allt för stora storlekar!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Måste säga att ryssarna på Art Lebedev är nytänkande och riktigt duktiga. Rätt pris så är dom här klockrena. I dag sitter många företag och bränner på cdr eller dvdr och skickar till kunder, större embalage krävs och de är känsligare än dessa.

Sen om Ipred och vad allt nu heter så är det väl tillbax till gamla tiders spridning av material och då är dom här smutta. Back to basic

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

varför skulle jag vilja lagra någonting på ett minne som är labeled "slit och släng", jag vill ju inte gärna att informationen på minnet ska försvinna pga att jag köpt ett minne i papper?

Känns som att jag hellre köper denna..
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=34546

Instämmer.
En jävligt korkad ide ryssarna tagit fram. Man vill ju spara viktig information på sitt USB minne, sånt som man inte bar kastar iväg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Instämmer.
En jävligt korkad ide ryssarna tagit fram. Man vill ju spara viktig information på sitt USB minne, sånt som man inte bar kastar iväg...

Idén är väl inte så tokig? Just nu kanske den inte är så tillämpbar men det kanske skulle kunna ersätta en cd i framtiden eller liknande (förutsatt att de blir riktigt billiga).

EDIT: Vet inte hur det är med dig men jag har hur många linux-distar som helst som ligger och skräpar där hemma -.-

Permalänk
Medlem

billgiaste minnet enligt prisjakt är ett på 512mb och ligger på 29kr.. så om dom gör det i ark om 5 minnen säger vi och ett ark kostar 100kr och varje minne ligger på 512-1024mb så kan det nog vara extremt intressant

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle absolut vilja säga att det är miljövänligt om man använder det på rätt sätt, finns inte extremt mycket plats på en post-it lapp, men på ett USB minne får man plats med en hel del.
Kanske inte så smart att slänga minnena dock.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk

Hur mycket dyrare skulle det bli att tillverka dem i plast. Usel idé detta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk

I framtiden kommer det kanske vara så billigt att program kommer på flashminnnen istället för dvd...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Skitsnygga ju

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]