Permalänk
Medlem

Överklockning med min 950 v2

Nu har jag införskaffat en Noctua NH-D14 och bestämt mig för att se vart min stabila gräns går med mitt nya Rampage III Extreme men min jävla CPU sätter stop väldigt tidigt -.-

Först och främst : Jag kör CPU PLL volt på 1.80v, CPU voltage på 1.27v och Dram på 1.66xv.

Här är mina temps efter ~30 min av prime95 (vet att prime95 visar fel men det var för att jag råka stänga rutan när den vart uppe i 30 min )

Jag fattar först och främst inte vrf mina temps är så jäkla höga (vet hur man ska montera, halv riskorn på processorn och sedan låta trycket göra jobbet och jag kör med AS5 pasta)

Sen så kan jag inte få den stabil i 4ghz med under 1.4v!! va fasen är detta för ngt? Hjälp uppskattas

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd

Ja du har ju höga temps för 1.27 V. Jag kör på ungefär samma med 3.8 GHz Ht-on och har typ 65 grader :/. Men Vissa processorer går inte så högt, tråkigt men så är det. Min cp'ar sig vid 4GHz med massor med ökad volt, tom utan HT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Ja du har ju höga temps för 1.27 V. Jag kör på ungefär samma med 3.8 GHz Ht-on och har typ 65 grader :/. Men Vissa processorer går inte så högt, tråkigt men så är det. Min cp'ar sig vid 4GHz med massor med ökad volt, tom utan HT...

Jo har märkt att jag fått ett skit ex, men tempsen är ändå åt H'vete faktiskt :/ Är ju uppenbarligen ngt fel på processorn? Kom upp i 70-80c i spelande nästan med stock kylaren och skulle säkert bränna den med prime....

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd

Om du kan ha den på 3.8 GHz stabilt och kanske fixa luftflödet ifall det går så är det ändå acceptabelt. Det funkar iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Om du kan ha den på 3.8 GHz stabilt och kanske fixa luftflödet ifall det går så är det ändå acceptabelt. Det funkar iallafall

Visst, men jag tror ej att det är luftflödet det är fel på i detta fallet :/ Den nådde iaf 68c max under ~40 minuter Crysis 2 demo iaf så den håller sig under 80c i spelande...

Roligt att man inte når högre nu när man har Rampage 3 Extreme och Nh-D14 dock...

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One