AMD Radeon HD 6990

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är otroligt glad att jag satsa på 2X6870 istället för o köpa något av dom andra korten. Kommer knappast behöva detta monster kort till något då jag enbart använder 1920 x 1080 upplösning för BFBC2 och inväntar Battlefield 3.
Får hoppas på pris sänkningar så kanske man kan köpa 2 kort till för en billig peng o köra 4X

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Mja... ett till upplåst hd 6950 så är man nog på banan igen...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Bra test som alltid Sweclockers!

Dock inget kort jag kommer titta närmare på, även om jag gärna spenderar på bra grafikkort så känns det som det finns bättre alternativ där ute.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå strömförbrukningen var helt på rätt plats. GTX580 SLI som presterade just under 13% bättre enligt prestandaindex drar ca 37% mer ström i load, eller nästan 200 watt!! Ett single GTX580 ger 66% av 6990's prestanda till 89% av dess strömförbrukning, eller endast 54 watt lägre förbrukning trots enorm prestandaskillnad.

Inte lika skojigt i CF då, men tror ingen som inte bara är ute efter e-penis köper en sån rigg.

Permalänk
Skrivet av karjix:

Måste säga att jag är otroligt glad att jag satsa på 2X6870 istället för o köpa något av dom andra korten. Kommer knappast behöva detta monster kort till något då jag enbart använder 1920 x 1080 upplösning för BFBC2 och inväntar Battlefield 3.
Får hoppas på pris sänkningar så kanske man kan köpa 2 kort till för en billig peng o köra 4X

Du behöver inte ens 2*6870 för att kunna köra dagens spel max på 1920*1080, ett hade räckt fint.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Shysst kort men lite dyrt, 2 st HD6950 2GB är sjukt prisvärt om man jämför mot 6990.

Som sagt, detta känns som den stora lärdomen från detta test, att sedan flasha om 6950 till 6970 och köra dem i crossfire är ju att tälja guld i prisvärdhet.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak:81:

Bara undrar hur Microstuttering upplevs på dessa dubbelkort? Det är ju trots allt intern crossfire, eller? ^^
Jag blev helt galen på det iaf när jag körde 2 st 5850 i crossfire vilket resulterade i avlägsnandet av ett kort.

Håller med, vars är informationen om detta? Är ju helt värdelöst om man blir "lurad" att köpa ett sånt här kort bara för att inse att det inte går att spela något på det.

Sen är det återigen tragiskt att AMD/ATi aldrig kan skita fram drivrutiner som verkligen fungerar för en lansering. Nu börjar det vanliga "Men vänta, med version 12.X så kommer detta fungera har de lovat!".... Finns inte en chans jag betalar 6k+ för ett kort där felfria drivrutiner "kommer snart".

EDIT: varför kör de med bara 1 högljudd fläkt på den? Skulle vilja sett den med typ "MSI Twin Frozr" lösning eller liknande.

Permalänk
Medlem

Hur kan många säga att de inte är imponerade av grafikkortet? Det är fortfarande ETT kort som presterar bättre än många andra kort, sen att det är 2 GPU på den, so what? allt är ju mer kompakt än vanligt och det är fortfarande ETT uber kort.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

står säkert nånstans i nån artikel men har inte hittat de, när kommer de finnas på marknaden? eller släpps det idag?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk

Lite besviken faktiskt... förväntade mig mer av CF, skalar löjligt dåligt på de flesta ställen... nvidia kommer sparka rumpa... hoppas det kommer mer uppdaterade drivers snart...

Visa signatur

CPU: i7 950 @ 3,27 RAM: 6Gb Corsair xms 1600Mhz GPU: Gigabyte AMD Radeon 6970 Mobo: ASUS sabertooth 58X PSU: Corsair TX 850 SSD: Corsair Nova 64gb HDD: WD Caviar green 1TB Kylning: Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

står säkert nånstans i nån artikel men har inte hittat de, när kommer de finnas på marknaden? eller släpps det idag?

Komplett får in 18 mars tydligen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=628587

Skrivet av Alfons_183:

Lite besviken faktiskt... förväntade mig mer av CF, skalar löjligt dåligt på de flesta ställen... nvidia kommer sparka rumpa... hoppas det kommer mer uppdaterade drivers snart...

För det finns ju så många spel och program i dags läget som stödjer 4 GPU till 100%.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Lägga >6000kr på ett grafikkort och stå ut med drivrutinskrångel. Nej tack.

"Uber mode" eller "AUSUM" låter i mina öron som ingenjörerna haft väldigt roligt under fikarasterna, men kortet presterar ju över förväntan! Jösses vad utvecklingen av grafikkort går snabbt nu.

Permalänk
Medlem

Intressant att så många här verkar vara oimponerade av vad e t t grafikkort kan göra :). Buzzword:et "pixel muncher" beskriver kortet väldigt väl

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tycker att det ser väldigt imponerande ut, relativt bra strömförbrukning och temperaturen är nere på en ganska låg nivå.

Kan hålla med om att många här verkar vara oimponerade, detta kortet är gjorda för extrema gamers som är villiga att spendera mycket pengar på "det bästa", kortet är nästan som gjort för högre upplösning, eyefinity osv.
Nu är det bara att vänta in Nvidias svar och se vad som händer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leqher:

Hur kan många säga att de inte är imponerade av grafikkortet? Det är fortfarande ETT kort som presterar bättre än många andra kort, sen att det är 2 GPU på den, so what? allt är ju mer kompakt än vanligt och det är fortfarande ETT uber kort.

Fortfarande 2 kort i ett paket, räknas som 2 kort...

Permalänk
Medlem

Häftigt...men jag väntar på nästa generation i 28nm.
Undrar vad man får då:

fler "grafikkärnor"..?
högre klockfrekvens..?
billigare grafikort..?
tystare o svalare grafikkort..?
lägre enegiförbrukningt..?

Permalänk
Medlem

överraskad över temperaturerna, faktiskt. fast iofs... det är ju relativt till ljudnivån som jag inte vet hur mycket det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Det var väl inte farligt? kortet drog 45 mer watt än GTX 480 och 55 mer watt än GTX 580 i LOAD.. Har du missat att det är en dubbelmacka?

Förresten så är kortet för entusiaster, i7 980X är inte heller billig, klart det kostar. Köper du grafikkort för denna summa snålar du väl endå inte på de andra komponenterna och chassi förresten?

Nej, jag har inte missat att det är en dubbelmacka och det hade fortfarande inte ändrat min slutsats om kortet.

Faktum är att det är på gränsen till slöseri på pengar att kasta ut dessa summor med tanke på hur kort tid det kommer ta innan en ersättare eller en ny generation hittar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leqher:

Hur kan många säga att de inte är imponerade av grafikkortet? Det är fortfarande ETT kort som presterar bättre än många andra kort, sen att det är 2 GPU på den, so what? allt är ju mer kompakt än vanligt och det är fortfarande ETT uber kort.

Japp, en riktig prestation att kunna köra Crossfire med ETT kort.

Att det SER ut som ETT kort är totalt irrelevant. Kostar som 2 och fungerar rent tekniskt (crossfire) som 2 kort.

Permalänk
Skäggig legend

Uttalar mig inte fören det finns bättre drivrutiner. (:

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Japp, en riktig prestation att kunna köra Crossfire med ETT kort.

Att det SER ut som ETT kort är totalt irrelevant. Kostar som 2 och fungerar rent tekniskt (crossfire) som 2 kort.

På tal om detta med dubbelmackor, vi har bilar med 1 säte och 1 motor nu.
Det finns också bilar med 2 motorer och 2 säten, räknas en sån modell som 2 bilar?

Permalänk

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/Radeon_HD_6990_...
Ser ut som om korten funkade bättre där särskillt då dom kör full upplösning.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Sweclockers är lite väl hårda när de bashar drivrutinerna!

"AMD:s tidiga drivrutiner är långt ifrån stabila. Under testets gång uppkom det ena märkliga problemet efter det andra och läget förvärrades i det omtalade Uber Mode. Förhoppningsvis kan det mesta lösas i framtida versioner av Catalyst."

Var det i CCC problemen uppstod? Eller var drivrutinerna rent ut sagt ostabila och kraschade? Man får ju skilja lite på drivrutinsstabilitet och problem i CCC.

Varför tycker jag då att Sweclockers är lite väl hårda? Jo, för att andra recensenter inte riktigt verkar tycka lika illa om drivrutinerna. Tråkigt att Sweclockers hade sådan otur med drivrutinerna när de andra inte verkade ha det.

Här är några exempel på vad andra sidor har för kommentarer angående drivrutinerna:

Hardwarecanucks skriver:

"What we have with Antilles is an experience which is which is quite a bit different from the ones its predecessors put forth. Instead of shaky game support, a Dust Buster-like acoustical profile and rampant core heat, the HD 6990 currently has a good driver foundation which backstops some truly impressive performance results. The GPUs themselves are kept relatively cool by way of an innovative cooling system that is no louder than a pair of HD 6950 cards. Unfortunately, the voltage regulator hiss is annoying and can usually be heard above any noise the fan makes. "

och:

"As with every other multi core graphics cards, the success or failure of the HD 6990 largely hinges on AMD’s driver development team stepping up to the plate in a big way. As we saw in testing, its mission accomplished….for now. If they can keep this head of steam going and roll out application profiles in rapid order as the busy spring gaming season heats up, then early adopters should have nothing to fear. However, if Crossfire support for new games trickles out months after release, Antilles’ design could be rendered ineffective in short order. It should also be mentioned that while driver stability was spot-on, the Catalyst Control Center is another matter altogether and if you’re upgrading from a previous AMD card, be ready to face some possible issues."

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Guru3D skriver:

"Driver compatibility wise in terms of multi-GPU support, we did not have extraordinary probs, except for weirdly enough our two oldest titles which seem to revert to one active GPU; Anno 1404 and COD MW2, but even these where running 90+ FPS. AMD has improved on multi-GPU game support by releasing very regular APP (application profiles) downloads. So once a new game is released, you should have it running fairly fast in multi-GPU mode. The last few months we have seen some more complaints about proper multi-GPU game support in our forums though, so we suggest to AMD that they keep up their track record and get multi-GPU game support up-to snuff even better."

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6990-review/24

och Legitreviews skriver:

"The AMD Radeon HD 6990 also proved itself to be a solid overclocking video card and it was easy to overclock. We were able to get the card from 830MHz to 950MHz on the core clock with the default voltage option, which is very impressive. This frequency jump really woke the card up and was easy to reach. We still wish AMD would have a check box in the driver to allow you to set both GPU cores at the same time as it gets boring having to constantly switch between the GPUs to make the clock settings match up."

http://www.legitreviews.com/article/1566/15/

Exempelvis skriver Hardwarecanucks då att drivrutinsstabiliteten var "spot-on", men att man möjligen kan få problem i CCC om man uppgraderar från ett tidigare kort.

Glömde ett par ""!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Phath:

På tal om detta med dubbelmackor, vi har bilar med 1 säte och 1 motor nu.
Det finns också bilar med 2 motorer och 2 säten, räknas en sån modell som 2 bilar?

kan inte gärna jämföra bilar med grafikkort..

Ett grafikkort med 2 gpuer är inte 2 grafikkort, men det räknas tamejfan som det.

Och jag skulle vilja se en bil där man bygger ihop 2 identiska bilar till en större för att få ur mer kraft(vore ju väldigt korkat då det vore bättre med en större motor ist för 2 små liksom..)

Och måste bara säga att jag tycker detta kortet presterar mycket sämre än vad jag hoppats, blev riktigt besviken faktiskt.
ge mig en anledning att köra på 2stycken såna(4 gpuer) ist för 3stycken 580(3 gpuer) .. kommer kosta mig lika mycket. men får mer kraft från 3x 580 isf.
Presterar inte ens mycket bättre än 5970 i CF liksom..
nej, besviken! får vänta på gtx 590 och hoppas på att Nvidia levererar som vanligt.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Rätt imponerande av 6990 o vara upp o nosa på allvar på 2st Gtx580, me tanke på 6990:s inviduellt långsammare GPU:r.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Rätt imponerande av 6990 o vara upp o nosa på allvar på 2st Gtx580, me tanke på 6990:s inviduellt långsammare GPU:r.

spot on!

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Det går väl att jämföras ändå? Det är 2 drivkrafter på ett objekt.
Varför går det ej att jämföras rättare sagt?
EN tandemcykel med 2 pers på är väl en likadan jämförelse också?

OnT: Skulle vara intressant att se detta på 32nm som det var tänkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phath:

Det går väl att jämföras ändå? Det är 2 drivkrafter på ett objekt.
Varför går det ej att jämföras rättare sagt?
EN tandemcykel med 2 pers på är väl en likadan jämförelse också?

OnT: Skulle vara intressant att se detta på 32nm som det var tänkt

För att det inte finns någon anledning att använda 2 motorer i en bil(om det inte är en hybrid).

På en cykel har du ingen motor som driver, bara människokraft. samma sak som att du satt och gjorde alla beräkningar åt grafikkortet med en kompis ist för att göra det själv.

finns ingen annan tillämpning där man bygger ihop 2 motorer för att få ur mer kraft.
det har man nu gjort med detta grafikkort för att få in mer kraft på mindre yta. alltså så är det 2 graifkkort som man krympt och satt ihop. punkt slut

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Bra kort som ger samma prestanda som 580 sli fast till ett lägre pris och mindre ström förbrukning.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ett bra kort helt klart, meeeeen för dyrt

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II