Mozilla Firefox 4.0 Release Candidate ute nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ah. Men visst behöver man ändra i userchome.css för att få bort den irriterande pilen?

Ah, det behöver man nog.
Men pilen stör mig inte.
Färgen däremot är irriterande eftersom neon-orange är någonting som verkligen drar uppmärksamhet till sig och det ser ut som att det är en notification av något slag.

Permalänk
Medlem

Precis den jag körde. Jag använde en annan förut till gamla Firefox som gjorde menyerna till en knapp men den är inte uppdaterad (Compact Menu 2). Denna använder dock defaultknappen så den är fortfarande störande orange.

Permalänk

Flera webbläsartester

Ken Purdy har publicerat resultaten från sex olika webbläsartester på Lifehacker (http://lifehacker.com/#!5784396/browser-speed-tests-firefox-4...), som följer :

1. Opera: 76%
2. Chrome 10 (Stable): 76%
3. Chrome 11 (Dev): 68%
4. Firefox 4: 60%
5. Internet Explorer 9 (64-bit): 24%
6. Internet Explorer 9 (32-bit): 28%

Intressant !...

Henri

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Precis den jag körde. Jag använde en annan förut till gamla Firefox som gjorde menyerna till en knapp men den är inte uppdaterad (Compact Menu 2). Denna använder dock defaultknappen så den är fortfarande störande orange.

Man kan lätt ändra färgen, men jag vet inte riktigt hur man får den att se ut som andra knappar:

#appmenu-button { background: green!important; }

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Jag antar att du menar hur det ser ut om man kör i fullskärmsläge (annars måste man som sagt kämpa lite själv för att flytta upp flikarna). I så fall kan man stänga av det genom att gå till
about:config
och sätta
browser.tabs.drawInTitlebar
till false. Och knappar och liknande kan man väl flytta nästan hur man vill?

Nej, det är inte i fullskärmsläget. Det är i normala Firefox läget som det ser ut så.

Det kan vara något fel på min installation annars. Nu har jag inte kvar 4.0 RC1 för att kunna testa. Jag gick ganska snabbt tillbaka till 3.6. Nu har jag 3.6.16. Det lär nog inte komma många fler 3.6 uppdateringar.

Jag installerade 4.0 RC1 i C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox 4.0RC1 just för att undvika sammanblandning med min 3.6 installation som var i \Mozilla Firefox. Men ändå så var det så att 4.0 startades när jag klickade på ikonen för 3.6 på Start menyn, som refererar till den andra installationsmappen. När jag kom in i 4.0 så hade jag kvar alla mina bokmärken, historik, m.m. trots att jag valt vid installationen att inte importera något. Så den använde väl samma Firefox profil som min vanliga Firefox 3.6 av någon anledning. Så det var som 3.6 fast i annat skal.

När jag sedan tog bort 4.0 RC1 så pajjade min 3.6 installation. Jag fick hämta 3.6 på nytt och installera för att få den att funka.

Nu händer det att det står ofta "(svarar inte)" i namnlisten i 3.6 och snurrande markören visas. Det händer när jag klickar på någon länk eller klickar för att byta till annan flik i Firefox, m.m. Firefox går och hänger sig alltså, sedan svarar den efter kanske 8 sekunder. Om jag inte orkar vänta och klickar så kan Vistas dialog komma upp som frågar om jag vill stänga programmet eller vänta på att det ska svara. Och ibland händer det att länken som jag klickade på innan Fx fastnade öppnas i helt nytt fönster istället för att öppnas i samma eller ny flik när Fx väl svarar.

Det är därför jag säger, det kan vara något fel på min Firefox installation. I alla fall på min nuvarande 3.6 installation ser det ut att vara något fel. Och det är efter att jag körde 4.0 RC1, som alltså installerades i en helt annan mapp, och trots att de har båda egna registervärden i registret. Men ändå... så blandades de ihop på något sätt.

Nu har Fx släppt i version 4.0. Jag kan testa den och testa RC1 versionen och jämföra. Jag kan återkomma om det. Jag tror inte att de har ändrat mycket jämfört med RC1 men det kanske funkar bättre om jag skriver den över 3.6 för att undvika konflikt.

Jag gillar verkligen Firefox. Men om det blir så här även med den skarpa 4.0 versionen och kommande uppdateringar så är jag rädd att jag kommer byta till Google Chrome. Efter flera år med Firefox.

Jag känner att Firefox håller på att bli "overengineered" som man säger på engelska. Den blir för komplex och komplicerad för sitt eget bästa. De gör den för tungkörd, i alla fall för mina datorer. Jag vill minnas Firefox för den enkla, snabba, och fria webbläsaren som den en gång var. Nu känns det som att Chrome har tagit över mer av den rollen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111