Mozilla Firefox 4.0 Release Candidate ute nu

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Elgot:

De har också i princip alltid fungerat. (Nog för att firefox, till skillnad från chrome, gärna gör sig inkompatibel med alla tillägg varje gång minsta uppdatering släpps, men det kan man komma runt med hjälp av nightly tester tools eller genom att själv ändra i tilläggsfilerna).

Iofs men då krävs de lite kunskap också

Hmm kanske finns nån guide på google, ska kolla

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Iofs men då krävs de lite kunskap också

Hehe, nightly tester tools kräver att man klarar av att trycka på en knapp. Det borde nästan alla klara. Dessutom kan man väl tänka sig att många tilläggsmakare tar sig tid att updatera när det kommer större versioner som RC (för att inte tala om 4.0).

Permalänk

Har kört Firefox 4 sen Beta 2 och Adblock Plus har fungerat hela tiden

Permalänk
Medlem

De mesta funkar (av dom populärare tilläggen). Noskript har aldrig slutat att fungera. Tror de är samma sak med Adblock Plus.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

Nu har man fått till det rätt så bra!

http://i51.tinypic.com/2vcjprs.jpg

Din ser inte klok ut! Så här ska det se ut.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Elgot:

Hehe, nightly tester tools kräver att man klarar av att trycka på en knapp. Det borde nästan alla klara. Dessutom kan man väl tänka sig att många tilläggsmakare tar sig tid att updatera när det kommer större versioner som RC (för att inte tala om 4.0).

Sant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tycker den e ful Gillar 3.6.

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Musikälskare

Hoppas man kan ändra så att tabbarna är under URL-sökfältet, att ha de ovanför känns udda ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är detta fullversionen av 4.0?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

RC=Release Canditate alltså inte fullversion

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Jävlar va luddigt allt blev. Är det så att Clear Type inte fungerar med den här versionen eller? Någon som vet?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att fontsen ser "korniga" ut? Se på typ aftonbladets rubriker..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Som erfaren användare och förespråkare utav Firefox så måste jag säga att Chrome är ljusår före. Så mycket snabbare på allt och räcker med t.ex swec [enter] och pang så var sweclockers.com uppe innan jag släppt enter nästan.

Börjar dock bli smått hatisk över att youtube och flash buggar med chrome hela j*vla tiden. Någon mer?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Som erfaren användare och förespråkare utav Firefox så måste jag säga att Chrome är ljusår före. Så mycket snabbare på allt och räcker med t.ex swec [enter] och pang så var sweclockers.com uppe innan jag släppt enter nästan.

Chrome är marginellt snabbare överlag och långsammare på vissa saker jämfört med Firefox. Om du har problem med att Firefox är seg, så föreslår jag att börja på ny kula och jämför dem under samma villkor.

Dessutom är adressfältsökfunktionen betydligt sämre i Chrome, även om man i Firefox måste trycka pil ner innan enter för att komma till en sajt. Varför är den sämre i Chrome? Jo, den söker inte på allt utan bara url. Man måste alltid skriva adress-URL med från vänster, det går inte att skriva en senare del av adressen och få upp förslag. Dessutom så söker den inte på sajttaggen heller, vilket Firefox gör. Sen söker Firefox bättre i historiken också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Din ser inte klok ut! Så här ska det se ut.

http://img858.imageshack.us/img858/9979/99902904.png

Ingen RSS och tabs på toppen, NEJ TACK!

Skrivet av flashen:

Hoppas man kan ändra så att tabbarna är under URL-sökfältet, att ha de ovanför känns udda ^^

Håller med, men det kan man.

Skrivet av 2good4you:

Som erfaren användare och förespråkare utav Firefox så måste jag säga att Chrome är ljusår före. Så mycket snabbare på allt och räcker med t.ex swec [enter] och pang så var sweclockers.com uppe innan jag släppt enter nästan.

Börjar dock bli smått hatisk över att youtube och flash buggar med chrome hela j*vla tiden. Någon mer?

Ändå tycker du Chrome är bättre? Min Chrome kraschade dessutom efter installation av Foxish live RSS plugin, så fick ta bort den!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Chrome är marginellt snabbare överlag och långsammare på vissa saker jämfört med Firefox. Om du har problem med att Firefox är seg, så föreslår jag att börja på ny kula och jämför dem under samma villkor.

Dessutom är adressfältsökfunktionen betydligt sämre i Chrome, även om man i Firefox måste trycka pil ner innan enter för att komma till en sajt. Varför är den sämre i Chrome? Jo, den söker inte på allt utan bara url. Man måste alltid skriva adress-URL med från vänster, det går inte att skriva en senare del av adressen och få upp förslag. Dessutom så söker den inte på sajttaggen heller, vilket Firefox gör. Sen söker Firefox bättre i historiken också.

Samma villkor? Du tror inte det är ganska uppenbar skillnad jag märker efter att ha sittit med Firefox i många år på olika system och använt den på liknande sätt? Chrome är vansinnigt mycket snabbare på javaskript, HTML5 och gpu-acceleration. Jag klarar mig bra med ett sökfält fungerar som det i Chrome. Läste ett test som fick Firefox 4 att se patetiskt ut senast också.

Skrivet av Calle2003:

Ändå tycker du Chrome är bättre? Min Chrome kraschade dessutom efter installation av Foxish live RSS plugin, så fick ta bort den!

Jag hatar fördröjningar därför hyllar jag Chrome väldigt mycket för det. Prestanda är en stor faktor, och Chrome förbättras en ett vansinnigt tempo och plockar marknadsandelar på grund av det.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Din ser inte klok ut! Så här ska det se ut.

http://img858.imageshack.us/img858/9979/99902904.png

Usch! Städat och fint ska det vara :

Permalänk

Det är tråkigt att Aero designen inte finns tillgänglig i Linux eller Mac OS versionen. I övrigt har jag inget att tillägga. Kanske bara det att jag tror på Mozilla Firefox mer än Google Chrome. Jag har sett fram emot Firefox 4 länge. Men jag kommer nog att vänta med att installera den tills jag får upp ett meddelande i Firefox 3.6.x om att 4.0 finns att hämta.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Cimlite:

Angående din skärmbild, får man fråga vad det är du har sökt på? Du har sökt "youtube videos per day"? Finns det alltså officiell YouTube statistik på det? Skulle vara intressant och titta på. Enligt en TechChurch artikel från maj 16, 2010 så hade de uppemot 2 miljarder sedda videos per dag. Det är verkligen en skrämmande siffra. Det är svårt att föreställa sig att de ens klarar av att hantera all trafik. Jag undrar hur många videos det blir per timme.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cimlite:

Det där är väl max halvstädat?

Permalänk
Avstängd

Alla som pratar om Chrome och hur bra den är jämfört med FF4.... Snälla ni, kolla på säkerhetsdelen av skiten. Var sparas era lösenord? I en jävla text fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Angående din skärmbild, får man fråga vad det är du har sökt på? Du har sökt "youtube videos per day"? Finns det alltså officiell YouTube statistik på det? Skulle vara intressant och titta på. Enligt en TechChurch artikel från maj 16, 2010 så hade de uppemot 2 miljarder sedda videos per dag. Det är verkligen en skrämmande siffra. Det är svårt att föreställa sig att de ens klarar av att hantera all trafik. Jag undrar hur många videos det blir per timme.

Jag försökte hitta nån officiell generell statistik också men det verkar inte finnas (eller jag hittar iaf inte det). De siffror som flyter omkring verkar vara som du säger, 2 miljarder sedda videos per dag.

Hittade dock den här informationen, att det laddas upp över 35 timmar video varje 60 sekunder (alltså 2100 timmar uppladdat varje 60 minuter). Verkligen imponerande.

Skrivet av Elgot:

Okej, du vinner.

Hur fick du upp tabs raden till absoluta toppen förresten?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Laddade hem fyran igårkväll och pillade lite med den. Verkar mycket trevligt och jag kommer inte byta tillbaks till 3.6 igen. Trodde det skulle vara jobbigt utan menyraden och så vidare men jag insåg snart att jag faktiskt inte saknade den alls. Även snyggt att den där listen i botten av browsern bara syns när den laddar så man får ut mer yta. Trodde inte heller att jag skulle märka så stor skillnad i hastighet då jag alltid trott att det var min uppkoppling som satte gränsen för hur snabbt sidan laddades. Nu saknas det bara att några av mina plug-in blir uppdaterade så de fungerar med fyran.

Samma här. Trodde jag skulle få svårt att gå ifrån 3.6:an, men nu kan jag inte gå tillbaka.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Samma villkor? Du tror inte det är ganska uppenbar skillnad jag märker efter att ha sittit med Firefox i många år på olika system och använt den på liknande sätt? Chrome är vansinnigt mycket snabbare på javaskript, HTML5 och gpu-acceleration. Jag klarar mig bra med ett sökfält fungerar som det i Chrome. Läste ett test som fick Firefox 4 att se patetiskt ut senast också.

Skumt, jag har kört båda parallellt i ett par månader och det är högst marginella reella skillnader i hastighet (förutom ett par betaversioner av Firefox 4 som varit sega). I ett fall märkte jag att Chrome faktiskt är betydligt slöare än Firefox. Menar du syntetiska tester eller?

Sökfältet i Firefox är överlägset när man vant sig med att använda det, men om du klarar dig med ett simplare så är det helt ok.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cimlite:

Hur fick du upp tabs raden till absoluta toppen förresten?

Man får pilla lite i userchrome.css:

#main-window[sizemode="normal"][tabsontop] #toolbar-menubar[autohide="true"] { margin-top:-22px!important; } #main-window[sizemode="normal"] #navigator-toolbox[tabsontop] > #toolbar-menubar[autohide] ~ #TabsToolbar { -moz-padding-start:0px!important; -moz-padding-end:116px!important; } #appmenu-button { display: none!important; }

Permalänk

Har testat tre olika webbläsare med Sunscript Javascript Benchmark

på en långsam gammal bärbar burk - en HP Pavilion dv9398eu med en AMD Turion 64 X2 2200 MHz-processor och 4GB RAM - med ett uppdaterat Ubuntu 10.10 OS (dualboot med Win7). Resultaten blev som följer :

Chromium 12.0.700.0 (77774) Ubuntu 10.10 : 569,6ms +/- 2,5 %

Opera 11.01 (bygge 1190) : 584,2ms +/- 7,0 %

Firefox (Minefield) 4.0 (Mozilla Firefox for Ubuntu canonical 1.0) : 444,6ms +/- 2,5 %

Det är visserligen enbart ett enda riktmärke, men av ovanstående att döma håller FF 4.0 sig väl framme bland konkurrenterna !...

Henri

Permalänk

Kör på firefox 4 nu, den är helt underbar!

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Ni som kör den, fungerar den med internetbanken? Betaversionen gjorde det inte. Tacksam för svar, så slipper jag klydda för att få veta själv (:

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Ni som kör den, fungerar den med internetbanken? Betaversionen gjorde det inte. Tacksam för svar, så slipper jag klydda för att få veta själv (:

Yepp, det fungerar klockrent för mig på Swedbanks internetbank

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Går det att göra så gmail manager syns som en ikon brevid sökfältet högst upp? Och rapporterar uppdateringar om mail?