Asus Geforce GTX 590 i bilder

Permalänk

Bara jag som tycker snacket kring kortets utseenda är totalt orellevant?
Skall bli intressant att se om det kyler bättre än 6990's radial lösning.

Permalänk
Medlem

nvidias stock kylare har alltid varit överlägsna men det är möjligt atis är minst lika bra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

DVI kan visst skicka ut ljud

Nej - http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nvidias stock kylare har alltid varit överlägsna men det är möjligt atis är minst lika bra nu.

Det sista nvidia-kortet jag hade var gtx275 med ref-fläkt, sedan dess har jag haft både 5850 och 5870 med ref-fläkt och båda var betydligt tystare än fläkten på 275an och gav lägre temps. Blir dock inte helt rättvist att jämföra eftersom det handlar om hur mycket värme respektive kort alstrar också. Plus att gtx275 ju var ett tag sedan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Japp, ser ut som en riktig godbit! Väcker ha-begäret direkt. Eller ska man kanske vänta och se hur det kan se ut 2012? Jag är ingen expert, så rätta mig om jag har fel, kan man man inte ha flera grafik-kärnor på en sockel som inom CPU-segmentet?

Det är redan så fast i from av shadercores. Gpuer är mycket bättre på parallela beräkningar än cpus är.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jo , alla kort som har stöd för att skicka ljud via dvi ---> hdmi adapter skickar givetvis ljud via någon av pinsen på dvi porten.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Konstigt! Jag trodde det var ljud jag fick ut hemma! Men det kanske är något annat

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Skrivet av skooglund:

Konstigt! Jag trodde det var ljud jag fick ut hemma! Men det kanske är något annat

Jag tror du har rätt för min bror skickar ljud via en dvi kabel. Så det går visst, DVI är samma sak som HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

menade självklart att dvi inte kan skicka ljud, dåligt formulerat utav mig där.

DVI-D kan skicka en stereosignal, men inte DVI-I.

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

DVI är samma sak som HDMI.

Helt fel, det är två helt olika standarder.

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Helt fel, det är två helt olika standarder.

//rillo

Helt fel, HDMI är inte en standard.

//Mcvit

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Jo utseendet spelar roll

Permalänk

Undrar lite när jag ser bilden.

1. är det fejk?
2. eller är kortet avsett för en ny typ av slot?
3. eller är de så elaka att man måste såga i kopplingen för att få i kortet i en vanlig pci-e slot?
*edit*
4. eller kanske jag skulle kollat ALLA bilderna så jag sett att det handla om ett skydd innan jag öppna käften

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Helt fel, det är två helt olika standarder.

//rillo

hdmi bygger på dvi och har samma bildsignal så helt olika ? Annan kontakt visst annars är de samma skillnaden är att hdmi har ett extra stift som är avsett för ljud och saknar de analoga stiften med det gör även DVI-D så helt olika? Verkligen inte. De grafikkort som stödjer ljud över dvi -- > hdmi adapter skickar även ljud över dvi vilket gör de till samma med endast kontakten som skiljer i de fallen.

edit: lite mer som skiljer tex YCbCr stöd för hdmi där dvi endast stödjer RGB. Dock som jag påpeka så är de samma på de grafikkort som som stödjer ljud över dvi -- > hdmi

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

Konstigt! Jag trodde det var ljud jag fick ut hemma! Men det kanske är något annat

Skrivet av Loika:

DVI-D kan skicka en stereosignal, men inte DVI-I.

Dåligt förklarat på Wikipedia isf...för det står att man kan få ljud ut med DVI-D -> HDMI adapter men det står inget om att DVI-D skickar ljudsignal. Sen stod det att en av tre skillnader mellan HDMI och DVI var ljudet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

kanske var så att gamla dvi kablar inte klarade ljud men det finns ju någon kabel (dvi d eller i) som har flera pinns och där kanske dom klämt in ljud?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kanske var så att gamla dvi kablar inte klarade ljud men det finns ju någon kabel (dvi d eller i) som har flera pinns och där kanske dom klämt in ljud?

inte officiellt för någon av standarderna utan det är tillverkarna själva som klämmer in det på någon av pinsen just för att kunna köra dvi ---> hdmi

DVI-D är endast digital signal
DVI-I är analog och digital samt DVI-A som är endast analog? rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

http://www.ss427.com/dvi-d-dual-link-digital-video-interface-...

Ifall man kollar på bilden ser man att DVI-I har fler pinnar än både DVI-A (analog) och DVI-D (digital). De pinnar som finns extra på DVI-I jämfört med DVI-D funkar dels som analoga pinnar om man har analog skärm, eller som ljudpinnar när man kör DVI-->HDMI konverterare. Detta gör att DVI porten kan skicka ut ljud ifall man har ett ljudkort i grafikkortet eller sladd från ljudkortet till grafikkortet.
Så ljud från DVI går ifall kortet har stöd för det, och som någon sagt tidigare finns det flera standarder så för att det garanterat ska funka ska man ha en konverterare som följde med kortet.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Massa offtopic

Maffiga grafikkort, när får vi se ett test?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att de kommer samtidigt som release, SweClockers har säkert fått ett fint review exemplar.
Med det sagt så menar jag givetvis om all missledande propaganda Nvidia har haft för sig förut.
Jag är för jämn balans så att AMD ska stå som segrare är bara kanon då jag som konsument kommer se kraftigare prisskrig framöver (främst höst då planer på ny uppgradering ligger an)

Sen är 590 kylaren grymt ful å plastig!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Neje, ville ju ha en dubbelmacka likt orginal GTX295'an. Annars så ser det väl trevligt ut, trodde det skulle vara lite längre än det var om jag ska vara ärlig.

Sen ska någon sa tidigare så ska blir mycket intressant att se AMD's radialfläkt mot nVidias axialfläkt, vilken som klarar av att kyla de två gpu'erna mest. Sen blir ju även själva testet isig mycket intressant.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

En sak jag undrar över. Varför gör AMD så gigantiska kort?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

En sak jag undrar över. Varför gör AMD så gigantiska kort?

för dem kan inget annat?

Permalänk

Feting kort detta är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

En sak jag undrar över. Varför gör AMD så gigantiska kort?

för att folk ska köpa nya lådor

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Swedish Berserk:

En sak jag undrar över. Varför gör AMD så gigantiska kort?

Det blev väl den mest effektiva lösningen?

Skrivet av krawl72:

för att folk ska köpa nya lådor

Nej, det är vad SR-2 är till för!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ser ut som att det kommer att kosta en hel del..
Jag "gissar" på runt 6000 som billigast såhär vid launch.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är komiskt att det står "Faster. Cooler. Quieter" på HD6990 ?

Permalänk
Medlem

Ruggigt kort!

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

menade självklart att dvi inte kan skicka ljud, dåligt formulerat utav mig där.

Mitt grafikkort med DVI kan skicka ljud till min TV, fast det kanske funkar när man har DVI->HDMI adaptern som följde med eller nåt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64