Permalänk
Medlem

Överklocka min laptop?

Hej!

Jag har en Acer Aspire 5552G och funderar på att överklocka den.

Är det värt det, och hur mycket ska jag överklocka?

Tacksam för all hjälp.

Permalänk

Det går säkert jättebra, den stora frågan är väl bara varför du skulle vilja klocka den, ska du rosta bröd på den? Har elementen gått sönder hemma? Du vill testa hur bra garantin är så fort som möjligt?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejdjur:

Hej!

Jag har en Acer Aspire 5552G och funderar på att överklocka den.

Är det värt det, och hur mycket ska jag överklocka?

Tacksam för all hjälp.

Av egen erfarenhet så brukar Acer låsa sitt BIOS och därmed ta bort alla överklockningsmöjligheter. Det var en av anledningarna till att jag till slut bestämde mig för att bygga ihop en egen dator istället för att köpa märkesdatorer.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Klocka en bärbar är som en dum idé. du kommer bara få en värmeutveckling som inte går att kyla + dem brukar även ha ett låst bios. Så don't do it. Uppgradera Ram / SSD / ny dator it is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Av egen erfarenhet så brukar Acer låsa sitt BIOS och därmed ta bort alla överklockningsmöjligheter. Det var en av anledningarna till att jag till slut bestämde mig för att bygga ihop en egen dator istället för att köpa märkesdatorer.

bygga egen laptop?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

ta ut allt från laptopen och sätt in det i ett chassi med bra kylning.

Permalänk
Medlem

yup, som sagt är Ram och SSD svaret. min zepto blev sjukt mycket snabbare med en ssd än med std disken på 5400rpm.

och ett par hundra mhz gör ingen stor skillnad i längden förutom att det dödar ditt batteri. hade närmare 2 tim med orginalklock och knappt en timme med 2.3ghz (orig 2.0ghz).

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur