Permalänk
Medlem

Värmeväxlarkyld Dator

Jag och en kompis går tredje året på ett tekniskt gymnasium och i projektarbete så valde vi att göra en värmeväxlarkyld dator.

Datorn består av följande:
Nätaggregat: FSP 450W.
Moderkort: Asus P5B.
Processor: Intel C2D E6400.
Internminne: 2GB Kingmax DDR2.
Hårddisk: Samsung 80GB SATA.
WLAN: D-Link DWL-G510
Radiator: Phobya G-Changer 120mm.
Pump: 12V DC vattenpumpar.
Slang: 10/7mm gummi.
Chassi: Silverstone SST-LC17B.
Grafikkort: Nvidia 8600GT.
Kylpasta: Arctic Silver 5.
Övervakning: Cooler Master Aerogate II, Phobya temperatursensor.
Fläktar: Akasa 80mm, Lian-Li 120mm.
Vattenblock: Innovatek Rev 4.0.
Anslutningar: ¼ tum av nickel.
Kylmedium: Destillerat vatten blandat med blå och röd glykol från Primochill.
Värmeväxlare: Modifierad Alfa Laval värmeväxlare med fyra anslutningar

Temperaturerna ligger på ca 24c IDLE och 42 i LOAD på cpu kärnorna. Rumstemperaturerna var 21,5c respektive 23,5c.

Värmeväxlarkyld Dator

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Ser snyggt ut kul när folk kommer på lite nya ideer

Permalänk
Medlem

Är nu inte alla datorer värmeväxlarkylda?

Permalänk
Avstängd

lol, smetade du ut kylpastan med ett rakblad :P?

Permalänk
Medlem

Blir inte riktigt klok på vad ni gjort, är det en aktiv apparat kopplad på vattenkylningen för att kyla den ytterligare? Isåfall, hur gör den av min sin värme.

EDIT: Humm försökte kolla var slangarna gick. Så värmeväxlaren kyler cpu gpu loopen, och vattenkylnings-radiatorn kyler värmeväxlaren? Vad vinner man på det, vattnet kommer ju ändå inte kunna kylas mer än vad radiatorn är kapabel av.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Blir inte riktigt klok på vad ni gjort, är det en aktiv apparat kopplad på vattenkylningen för att kyla den ytterligare? Isåfall, hur gör den av min sin värme.

Det kanske vore bäst om ts svarade, men som jag uppfattat det överför de värmen i vattnet till ett annat vattensystem, och kyler det vattnet med radiatorn. Den första värmeväxlaren (den stora klumpen) är troligtvis motflödeskopplad, vilket ger en hög överföringsgrad. Det kommer naturgtvis inte att förbättra kylförmågan i systemet, eftersom kylförmågan förr eller senare kommer begränsas av den andra värmeväxlaren (radiatorn, korsflödes<--- inte lika effektivt).

Den här typen av tvåstegskylning används främst när kylmediet är skadligt för kompnenterna; ett utmärkt exempel är båtmotorer. I En motor för sötvattensdrift (sjöar) kyls motorn direkt av sjövattnet. I en motor för saltvattensdrift, däremot, skulle den höga salthalten innebära en alltför hög korrosion, varför motorn kyls av ett medium, ofta glykol, som sedan kyls i en värmeväxlare av havsvattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

lol, smetade du ut kylpastan med ett rakblad :P?

Vad ser det ut som? Dum fråga med svaret är självklart ja.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Det kanske vore bäst om ts svarade, men som jag uppfattat det överför de värmen i vattnet till ett annat vattensystem, och kyler det vattnet med radiatorn. Den första värmeväxlaren (den stora klumpen) är troligtvis motflödeskopplad, vilket ger en hög överföringsgrad. Det kommer naturgtvis inte att förbättra kylförmågan i systemet, eftersom kylförmågan förr eller senare kommer begränsas av den andra värmeväxlaren (radiatorn, korsflödes<--- inte lika effektivt).

Den här typen av tvåstegskylning används främst när kylmediet är skadligt för kompnenterna; ett utmärkt exempel är båtmotorer. I En motor för sötvattensdrift (sjöar) kyls motorn direkt av sjövattnet. I en motor för saltvattensdrift, däremot, skulle den höga salthalten innebära en alltför hög korrosion, varför motorn kyls av ett medium, ofta glykol, som sedan kyls i en värmeväxlare av havsvattnet.

Du har koll!
http://www.wcr.se/Filer/bilder/plattvarmevaxlare.gif/ denna bilden kanske kan hjälpa till att förstå hur värmeväxlaren fungerar.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Du har koll!
http://www.wcr.se/Filer/bilder/plattvarmevaxlare.gif/ denna bilden kanske kan hjälpa till att förstå hur värmeväxlaren fungerar.

Kunde inte bli mer förvirrad, men funkar det så. 5p för modifierade fästen!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fint bygge!!! jag kan inte så mycket om vattenkylning men har läst och hört att om man parallellkopplar slangarna så får man bättre temp. låter pumparna mycket??har faktiskt tänkt bygga en egen vattenkylning:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

fint bygge!!! jag kan inte så mycket om vattenkylning men har läst och hört att om man parallellkopplar slangarna så får man bättre temp. låter pumparna mycket??har faktiskt tänkt bygga en egen vattenkylning:D

Tack! Jo men det beror helt på hur man parallellkopplar.
Pumparna är inget jag rekommenderar då dom låter alldeles för mycket trots ljudisoleringen. Men man får ju vad man betalar för.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Om man sett andras lappningar så är dom jätte blanka vad för sandpapper använda ni?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Vad ser det ut som? Dum fråga med svaret är självklart ja.

Vadå dum fråga? Jag tycker inte alls det är en dum fråga eftersom han bara ifrågasätter varför du har lagt på kylpastan på ett inte helt optimalt sett. Bäst resultat får man när man lägger på en klick ungefär stort som ett riskorn och inte smetar ut det. Detta är till och med testat här på sweclockers.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Vadå dum fråga? Jag tycker inte alls det är en dum fråga eftersom han bara ifrågasätter varför du har lagt på kylpastan på ett inte helt optimalt sett. Bäst resultat får man när man lägger på en klick ungefär stort som ett riskorn och inte smetar ut det. Detta är till och med testat här på sweclockers.

På bilden framgår det tydligt att kylpastan appliceras med hjälp av ett rakblad. Därför var det en dum fråga i min mening.
Varför är inte detta sättet optimalt? Jag vet iaf inget verktyg som lämpar sig bättre precisionsmässigt för ändamålet än ett rakblad.
Att ta en klick stort som ett riskorn är bara som man brukar säga, skulle det vara optimalt med den mängden på en Athlon xp bara för att det står på SWEC? Nej! Ett tunt lager ska det vara om man ska uttrycka sig korrekt för storleken på cpun spelar även roll.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Om man sett andras lappningar så är dom jätte blanka vad för sandpapper använda ni?

Upp till 2000 och Autosol men det gjordes för 2,5 år sedan, men jag kan lova dig att den är plan och då kvittar det om den är blank eller inte.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

På bilden framgår det tydligt att kylpastan appliceras med hjälp av ett rakblad. Därför var det en dum fråga i min mening.
Varför är inte detta sättet optimalt? Jag vet iaf inget verktyg som lämpar sig bättre precisionsmässigt för ändamålet än ett rakblad.
Att ta en klick stort som ett riskorn är bara som man brukar säga, skulle det vara optimalt med den mängden på en Athlon xp bara för att det står på SWEC? Nej! Ett tunt lager ska det vara om man ska uttrycka sig korrekt för storleken på cpun spelar även roll.

Ett hett tips är att använda citera flera-funktionen.

Självklart måste man ha olika mycket beroende på hur stor yta på cpu:n man har. Ett riskorn är vad man brukar säga är lagom till dagens cpuer.

Strunta i att smeta ut kylpastan, det ska kylaren ta hand om. Det spelar ingen roll om använder det mest rakaste som finns och smetar ut pastan med det, det uppstår ändå små luftbubblor när man sedan sätter på kylaren. Låter man däremot kylaren pressa ut kylpastan istället så minimeras risken för att luftbubblor ska uppstå. När jag skrev om vad som har testats här på swe menade jag inte hur mycket pasta man rekommenderas att ha utan hur man lägger på den.

Självklart ser han att du använder ett rakblad. Se ironin i hans inlägg

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Ett hett tips är att använda citera flera-funktionen.

Självklart måste man ha olika mycket beroende på hur stor yta på cpu:n man har. Ett riskorn är vad man brukar säga är lagom till dagens cpuer.

Strunta i att smeta ut kylpastan, det ska kylaren ta hand om. Det spelar ingen roll om använder det mest rakaste som finns och smetar ut pastan med det, det uppstår ändå små luftbubblor när man sedan sätter på kylaren. Låter man däremot kylaren pressa ut kylpastan istället så minimeras risken för att luftbubblor ska uppstå. När jag skrev om vad som har testats här på swe menade jag inte hur mycket pasta man rekommenderas att ha utan hur man lägger på den.

Självklart ser han att du använder ett rakblad. Se ironin i hans inlägg

Såg den precis efter att jag postat, sorry!
Din metod fungerar utmärkt den med förutom att ibland kan pastan ha svårt att nå ut till kanten på större kylare och det tar även tid. Många pastor är gjorda för att smetas ut med.

Först tyckte du att det var en bra fråga och nu säger du att det var ironi i inlägget en bit upp. Varför ens diskutera när du säger emot dig själv?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Först tyckte du att det var en bra fråga och nu säger du att det var ironi i inlägget en bit upp. Varför ens diskutera när du säger emot dig själv?

Jag säger verkligen inte emot mig själv. Jag tycker frågan är bra för att den just är ironisk eller vad man nu vill kalla det. Han är väll knappast så osmart att han litar mer på att fråga än själva bilden? Nej den frågan var inte ställd för just frågandets skull utan mer för att uppmärksamma sättet du har applicerat kylpastan på. Nu har vi ju kommit fram till att det bästa sättet verkar vara att smeta ut den eftersom den inte verkar pressas ut hela vägen.

Man kan ställa en fråga till en person där tanken inte är att man ska få ett svar utan att personen ska tänka till, vilket jag till 99% tror var tanken med just den frågan. Om du sen tycker att jag säger emot mig själv nu, ja det är upp till dig.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Tack! Jo men det beror helt på hur man parallellkopplar.
Pumparna är inget jag rekommenderar då dom låter alldeles för mycket trots ljudisoleringen. Men man får ju vad man betalar för.

haha ok

Permalänk
Medlem

en lite utförligare beskrivning av tanken med värmeväxlaren vore ju kul ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Det kanske vore bäst om ts svarade, men som jag uppfattat det överför de värmen i vattnet till ett annat vattensystem, och kyler det vattnet med radiatorn. Den första värmeväxlaren (den stora klumpen) är troligtvis motflödeskopplad, vilket ger en hög överföringsgrad. Det kommer naturgtvis inte att förbättra kylförmågan i systemet, eftersom kylförmågan förr eller senare kommer begränsas av den andra värmeväxlaren (radiatorn, korsflödes<--- inte lika effektivt).

Den här typen av tvåstegskylning används främst när kylmediet är skadligt för kompnenterna; ett utmärkt exempel är båtmotorer. I En motor för sötvattensdrift (sjöar) kyls motorn direkt av sjövattnet. I en motor för saltvattensdrift, däremot, skulle den höga salthalten innebära en alltför hög korrosion, varför motorn kyls av ett medium, ofta glykol, som sedan kyls i en värmeväxlare av havsvattnet.

Fartygsmotorers interna kylsystem (även bilmotorer mfl) kyls i princip aldrig utav enbart glykol. Dock kör man med en blandning av glykol och färskt vatten. Glykolen som blandas in i kylvattnet agerar främst frostskydd, men även i viss grad som korrosionskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Fartygsmotorers interna kylsystem (även bilmotorer mfl) kyls i princip aldrig utav enbart glykol. Dock kör man med en blandning av glykol och färskt vatten. Glykolen som blandas in i kylvattnet agerar främst frostskydd, men även i viss grad som korrosionskydd.

Jag vet, funderade på om jag skulle skriva ut det lr inte. Det borde jag alltså ha gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Upp till 2000 och Autosol men det gjordes för 2,5 år sedan, men jag kan lova dig att den är plan och då kvittar det om den är blank eller inte.

Fast blank = väldigt lite gropar eller repor. Ju blankare, ju bättre värmeledningsförmåga mot kylaren.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Men det folk missförstår med kylpasta är att det inte är till för att vara ett mellanlager mellan kylare och processor. Det är till för att fylla ut hålrummen. Optimalt vore ifall man hade så 2 så pass plana ytor att det inte bildas något hålrum. Detta eftersom kylpasta har sämre värmeledningsförmåga än metall, dock bättre än luft.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Har ni testat köra looparna motflödes i värmeväxlaren? eller bara medflödes? Ska tydligen vara mer effektivt att köra motflödes. Antar att jag missat nått.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Men det folk missförstår med kylpasta är att det inte är till för att vara ett mellanlager mellan kylare och processor. Det är till för att fylla ut hålrummen. Optimalt vore ifall man hade så 2 så pass plana ytor att det inte bildas något hålrum. Detta eftersom kylpasta har sämre värmeledningsförmåga än metall, dock bättre än luft.

Precis! För att ett ämne ska leda optimalt ska det oftast vara i fast form.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

fint! har haft den idén jätte länge men aldrig kommit tillskott 5p bara för idén

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Såg den precis efter att jag postat, sorry!
Din metod fungerar utmärkt den med förutom att ibland kan pastan ha svårt att nå ut till kanten på större kylare och det tar även tid. Många pastor är gjorda för att smetas ut med.

Först tyckte du att det var en bra fråga och nu säger du att det var ironi i inlägget en bit upp. Varför ens diskutera när du säger emot dig själv?

Jävlar vad arg du är.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Vad kostade pumparna och vad har de för spec?