Föreställ dig ett koncept med en öppen värld där du som spelare måste ta dig an tusentals fiender på ett stort fältslag utanför en stad. Bland fienderna finns ett enormt mekaniskt monster bemannade av massa fiender. Du måste tillsammans med dina allienerna (några hundra soldater) slå er fram till denna best, klättra upp och sen ta sig in för att spränga den inifrån innan den når fram till templet i staden. Väl där inne i monstret är det en hel level med fiender att besegra och den skakar och kastar runt dig beroende på vad som händer på utsidan. När du är färdig måste du skynda dig ut innan den sprängs. Du kommer ut och upptäcker du att du nu befinner dig mitt i staden och striderna fortsätter på gatorna. Allt detta sker i realtid, oskriptat och utan laddningstider. Spelet rullar på Xbox Series X och PS5 men nu måste man få det att fungera på en maskin med nästa hälften så mycket RAM och under halva grafikprestandan. Vad kapar man? Hundratals fiender istället för tusentals? Eller de vandrande mekaniska monstren med egna levels? Kanske måste man skippa open world och göra det mer linjärt och skriptat? Och vips är vi tillbaka på last gen.
Jag hade önskat att konsollerna blir så kraftfulla som det bara går, fullpackade med ny teknik så att spel (framför allt AAA-spel) kan ta ett stort kliv framåt. När jag såg Unreal 5 Tech Demo på PS5 blev jag hoppfull, men när jag ser specen på Series S undrar jag hur det ska gå ihop?
I princip försöker Microsoft dubbeldippa. Förr när man släppte en ny konsoll sänkte man priset på den gamla, kanske gjorde en ny version och lät de leva parallellt i några år. Till slut blev det oundvikligen så att utgivare började satsa uteslutande på de nya konsoller och övergav de gamla. Nu vill istället Microsoft med de nya konsollerna skapa ett A- och ett B-lag och (potentiellt) tvinga utgivare att supporta båda under hela generationen. Inte nog med det, man har dessutom utlovat att spel från Microsoft ska släppas till både last gen och next gen. Snacka om flaskhals!