Det som många i tråden verkar ha missat är att Apples skärmar inte är att betrakta som "high-end" när det gäller att redigera foto utan placerar sig generellt i ett mittensegment. De självklara valen för en fotograf med höga krav på utrustningen är EIZO eller NEC, även Dells bättre modeller kan bli aktuella. Det är även förvånande att så många verkar tro att antalet pixlar är vad som avgör kvaliteten på en skärm, detta är ju trots allt ett forum där det finns mycket kunskap om övrig teknik, häpnadsväckande att så många (inte alla) hänger upp sig så mycket på en enda specifikation.
Med anledning av detta är det ju helt vansinnigt att försöka avgöra vad som är mest prisvärt av t.ex Dells kommande 5K-skärm och Apples dito, ingen av dem är ju ens testade. För en fotograf hamnar just själva upplösningen längre ner på prioriteringsordningen än färgrymd, färgåtergivning, jämnheten i ljusstyrka, temperatur och möjligheten till hårdvarukalibrering. För en toppskärm från t.ex EIZO är dessa faktorer oftast uppfyllda med råge medan det historiskt inte har sett så bra ut för Apple, dock inte sagt att de är dåliga på något sätt, bara att de inte riktigt håller måttet för krävande bildbehandling, professionellt eller på en avancerad hobbynivå. Dessutom finns det till dags dato ingen Apple-skärm som kan hårdvarukalibreras, vilket mer eller mindre är en förutsättning för att de ens ska bli aktuella i sammanhanget.
Vilken nivå den nya skärmen håller går ju att spekulera i och om den når upp till standarden av NEC, EIZO eller Dells proffsmodeller, ja då verkar det ju vara en bra deal. Men snälla, förutsätt inte att 5K är någon slags garanti för att övriga variabler skulle vara uppfyllda, det är precis lika illa som att tro att alla 27" 1440-skärmar skulle vara lika. Fotografi handlar om färger och fotografer är väldigt kräsna. Sen, som säkert någon kommer att påpeka, finns det fotografer som använder Apples skärmar och verkar klara sig på det men tänk på att det är långt ifrån alla som bryr sig bortom avtryckaren på kameran eller har den kunskapen om färgrymder och kalibrering. Apple som ett skärmmärke för fotografer har hittills visat sig vara en seglivad myt som tyvärr ibland odlas av fotograferna själva.