Inlägg

Inlägg som Heptagon har skrivit i forumet
Av Heptagon
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är inte riktigt med på vad som har hänt och vad syftet är.
Om säkringen har gått, så går det ingen ström för kretsen är inte sluten, då finns det ingen vits att koppla bort några kablar.

Är syftet att återställa funktion så är det rimligaste:
Mät och se om du har 8V från elförsörjningen innan säkringen.
Om ja, spänning -> Byt säkring och testa funktion på kontroller. (En i taget, en kontroller kan ju vara orsaken till trasig säkring).
Om Nej, ingen spänning -> kontrollera att kopplingen efter säkringen endast går till kontrollers, testa att mata med 8V där (Strömbegränsa såklart!).

Tanken är en quickfix för att få rumble att fungera med mina vanliga kontroller. Jag har ingen lust att laga säkringar i maskinen.
Troligen är det bara säkringarna för elförsörjningen till motorn som har gått, inte signalen.
Det är ett vanligt problem.

Av Heptagon

Förbikoppla elförsörjningen för vibrationsmotorn på ps1/ps2-kontroll

Kan det gå att förbikoppla elförsörjningen för vibrationsmotorn på ps1/ps2-kontroll?

Jag tänker att det borde gå att sätta en tråd från en extern källa direkt till kabel 3(se bildlänk) med ca 8V. Men jag är osäker på om jag ska koppla jorden (kabel 4) även till en extern källa eller låta den vara. Jag vet heller inte om kabel 3 matas med + eller -.
Bild:
https://store.curiousinventor.com/wp-content/uploads/2019/09/...

Säkringarna på mina ps för detta har brunnit så ingen vibration men de fungerar för övrigt.
Vibrationen ska fungera om en trådlös kontroll kopplas in, så det borde inte vara omöjligt.
Är tacksam för tips och tankar. Det vore trist om jag har sönder något.

Av Heptagon

Ok. Det är i så fall lockande att gå över till LibGDX. Jag tänker skapa ett enkelt 2D-spel och vill gärna att det vilar på en stabil grund. Jag är dock inte intresserad av en lång inlärningskurva då spelet ska bli klart under sommaren. Eftersom jag är ny på att programmera vet jag inte hur stor skillnad det är på olika bibliotek. Om LibGDX är lika enkelt att använda som Slick2d och om det erbjuder lika mycket dokumentation på nätet ska det nog gå bra.
Är det det någon här som har skrivit program i LibGDX?

Av Heptagon

Ja, det kan kanske vara det. Fast då borde jag väl inte kunna köra programmet i eclipse, vilket jag kan?

Av Heptagon

Jag har försökt att öppna mina filer i en filhanterare vilket fungerar med andra jar-filer. Jag vet inte om det påverkar att jag programmerar med slick2d.
Har även försökt öppna i terminalen:

java -jar Test4.jar

Exception in thread "main" java.lang.UnsatisfiedLinkError: no lwjgl64 in java.library.path
at java.lang.ClassLoader.loadLibrary(ClassLoader.java:1867)
at java.lang.Runtime.loadLibrary0(Runtime.java:870)
at java.lang.System.loadLibrary(System.java:1122)
at org.lwjgl.Sys$1.run(Sys.java:72)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at org.lwjgl.Sys.doLoadLibrary(Sys.java:66)
at org.lwjgl.Sys.loadLibrary(Sys.java:87)
at org.lwjgl.Sys.<clinit>(Sys.java:117)
at org.lwjgl.opengl.Display.<clinit>(Display.java:135)
at org.newdawn.slick.AppGameContainer$1.run(AppGameContainer.java:39)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at org.newdawn.slick.AppGameContainer.<clinit>(AppGameContainer.java:36)
at NextProg.Klass2.main(Klass2.java:35)

Av Heptagon

Java - Problem med att köra jar-filer

Jag är ny på java och jag har problem att starta körbara .jar-filer. Jag programmerar med eclipse i Linux Mint. Det går fint att kompilera och köra program i eclipse. Det går att skapa ’runnable JAR files’ under File/Export. Sen går jag in på egenskaper på jar-filen och kryssar för att göra den körbar. Det enda program jag kan starta filen med sen är ”OpenJDK Java 8 Runtime”. Men ingenting händer, alls. Jag vet inte vad jag missar.
Finns det någon som har några tips eller kan peta mig i rätt riktning?

Av Heptagon
Skrivet av Ragin Pig:

hm, jag har kört den på debian 32bits tidigare. men det var ett tag sedan och jag kan eventuellt ha varit tvungen att kompilera den själv. https://github.com/Aloshi/EmulationStation/tree/unstable#buil...

Du har rätt. Jag har kunnat installera Emulationstation och det startar, ser lovande ut. Nu ska jag bara försöka knåpa ihop config-filen.

Av Heptagon
Skrivet av Ragin Pig:

Den är snygg men den verkar inte finnas för linux 32-bit.

Av Heptagon
Skrivet av eXpander_:

Har du kikat på https://lutris.net/? Har inte testat det i detalj men kan vara värt att prova.

Tack! Den fungerar och har stöd för många system. Jag skulle gärna vilja knyta den till Retroarch för jag gillar dess inställningar men det har jag inte lyckats med.

Av Heptagon

Retrospel-maskin Linux

Jag har en äldre pc som jag planerar att göra till en retromaskin av, med Linux-Lite 32-bit. Är rätt ny på Linux så det går lite trögt men är ändå såld
Jag har fått igång några emulatorer som RetroArch och ePSXe men jag behöver en frontend för att få överblick på mina spel. Mitt problem är att jag inte kan hitta någon frontend som jag kan installera på mitt system. Dock har jag kunnat installera Gelide. Inte så snygg men den funkar. Har försökt att koppla Gelide till RetroArch men jag tror jag behöver någon parameter. Ex. startar jag ett nes-spel från Gelide - RetroArch startar men med fel core.

Har någon kunnat installera en annan frontend till Linux 32-bit (Ubuntu)?
Har någon erfarenhet av Gelide eller förstår parametrar?

Jag vill ha en enkel lösning. Snälla hjälp

/ Peter