De flesta spelskärmar ligger på 10-15 ms i mitten när man kör 1080p/60 Hz med Leo Bodnar. Detta är effektivt samma som 60 FPS och de flesta spelskärmar kör då panelen i 120 Hz. Så ≈8 ms uppdatera skärm och ≈8ms repetera.
Högre frekvens kortar ned skärmen latens en del, precis som TV-apparaterna här går ned till 7 ms latens i mitten vid 1080p/120 Hz
När skärmarna kör 144 FPS/144 Hz är uppdateringen ca 7 ms så det är något snabbare överlag för skärmarna. Men det finns inget enkelt verktyg för att mäta topp, mitten, botten som jag gör här med Leo Bodnar. Utan där får man filma 1000 fps och få en relativ jämförelse med annan skärm. Det mesta pekar på att alla spelskärmar idag när de körs i 144 Hz och högre är under 10 ms latens.
Så man skulle behöva någon form av Leo Bodnar fast för Displayport och möjlighet till 144 Hz, 240 Hz etc. Det kan man uppnå med ljussensor och oscilloskop kopplad till PC. Men de testare som gör detta får ofta ganska olika siffror ändå, Kan variera flera hundra procent mellan testare. Men det är mycket låga siffror generellt, några millisekunder.
Detta ska då ställas mot den totala latensen från musklick och spelmotor till skärm som är en mycket större latens som beroende på spel kan vara så mycket som 50–100 ms. Jag tar upp det i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/30166-fran-mus-till-ljus-...
Spelskärmarna är i alla fall det minsta problemet idag. Det mesta av latensen vid rappa PC-spel kommer från övriga delar i systemet. Lite annat med TV-apparater där spellägen traditionellt har gett oss runt 40-60 ms latens. 100–200 ms utanför spelläge. Först senaste två-tre åren har alla ansträngt sig för att minska latensen. Men många nya TV-apparater är fortfarande på en nivå runt 20-30 ms vid 1080p/60 även i spelläget.