Grafikprocessorer vinner mark på andra områden än datorspel. Gränssnitt som CUDA, OpenCL och Directcompute gör det möjligt att använda grafikkortet till generella beräkningar ungefär som en extra CPU. Resultatet är applikationer som drar nytta av den extra prestandan i allt ifrån proteinviktning till bildbehandling och videouppspelning.

På serversidan går utvecklingen betydligt långsammare. Även om specialiserade system med grafikprocessorer finns tillgängliga har något större genombrott ännu inte skett. AMD tror dock att grafikaccelererade servrar kan vara vardagsmat om cirka två år.

Mainstream servers in the future could have a combination of graphics processors and CPUs in servers as applications take advantage of thousands of GPU cores.

Grafikprocessorer har flera fördelar gentemot den traditionella CPU. Främst handlar det om att vissa typer av parallelliserade beräkningsproblem går betydligt snabbare att lösa med hjälp av tusentals små processorkärnor.

Exakt hur grafikprocessorerna ska integreras i servarna har AMD ännu inte avslöjat. Företaget har sedan tidigare initiativet Torrenza där speciella acceleratorer monteras likt processorer. Detta är ett system som i teorin även kan användas för grafikprocessorer. Alternativet, att använda vanliga instickskort, kräver mer utrymme och ger mer komplexa system, något som aldrig är populärt i serversammanhang.

Källa: PC World.