Nvidia Geforce Experience färdigställt – molntekniken Grid demonstreras på Smart TV
Nvidia Geforce Experience färdigställt – molntekniken Grid demonstreras på Smart TV

Nvidia Geforce Experience färdigställt – molntekniken Grid demonstreras på Smart TV

Nvidia uppdaterar med nyheter om företagets molntjänster. Geforce Experience är färdigställt och kommer skickas med framtida drivrutiner. Grid har fått sex nya samarbetspartners och demonstreras på Smart TV.

Under presskonferensen passade Nvidia på att slå ett nytt slag för molnet. Företaget pratade tidigare i år om Geforce Experience, en tjänst för att hitta välbalanserade inställningar med olika hårdvarukonfigurationer. En internetbaserad databas ska ha byggts upp av "experter", som genomfört tusentals prestandatester med olika hårdvarukonfigurationer.

Målet med klientprogrammet Geforce Experience är en bildfrekvens på 40 – 60 FPS och samtidigt bibehålla så höga grafikinställningar som möjligt. Det handlar således om att på automatik hitta de "optimala" grafikinställningarna för en användares dator. Tjänsten är än så länge anpassad för drygt 30 speltitlar med grafikkort ur generationerna Fermi (Geforce 400/500) och Kepler (Geforce 600), för stationära såväl som bärbara datorer.

geforce_experience_0002_Layer 12.jpg
geforce_experience_0006_Layer 8.jpg
geforce_experience_0005_Layer 9.jpg

Tidigt i december förra året fick 10 000 betatestare chansen att utvärdera tjänsten och nu en knapp månad senare ska den vara färdigställd. Geforce Experience kommer att inkluderas med framtida drivrutiner och bör således finnas tillgängligt för den breda massan inom kort.

Geforce Grid i framtidens Smart TV

Framsteg har även gjorts med Geforce Grid – en molnbaserad tjänst som sköter alla de tyngre beräkningarna i spel på en kraftfullare stationär dator eller i ett datacenter, för att sedan skicka videoströmmen via internet till en ansluten enhet, exempelvis en tv, mobiltelefon eller surfplatta.

Tanken bakom tekniken är att den ska möjliggöra krävande speltitlar på i princip vilken enhet som helst. En funktion som gjorde sig påmind i samband med tillkännagivandet av Nvidias bärbara spelkonsol Shield. Nvidia tror att Geforce Grid och liknande tjänster på sikt kommer kunna ersätta spelkonsolen. Den uppenbara nackdelen är fördröjningar som kan försämra spelupplevelsen eftersom den renderade bilden skickas via nätet.

geforce_grid.gif

Enligt Nvidia är inte latenserna över internet det stora problemet, utan att den totala fördröjningen i kedjan. Det kan till stor del avhjälpas genom att förbättra hårdvaran i servern, vilket gör att fördröjningen blir ungefär densamma (150 – 200 millisekunder) som i en direktansluten spelkonsol.

På presskonferensen visade Nvidia upp ett rackskåp med stöd för upp till 720 samtidiga spelare med hjälp av upp till 240 grafikprocessorer från företaget. Nvidia tillkännagav att Agawi, Cloudunion, Cybercloud, G-cluster, Playcast och Ubitus kommer testa och utvärdera Grid för användning i framtida spelströmningstjänster.

DSC04288.jpg
DSC04286.jpg
DSC04281.jpg

Nvidia demonstrerade tjänsten på scen med Smart TV:n LG 55LA6900, där allt som krävdes för att spela ett PC-spel var en ethernetkabel och internetuppkoppling. Det framgick inte när tjänster som använder Grid kommer finnas tillgänglig i olika regioner. Det är således oklart när Grid-baserade strömningstjänster kommer till den svenska marknaden.

Kommentarer till artikeln

26 debattinlägg

Skicka en rättelse
7

SpelClockers testar nya Overwatch Beta

Blizzard öppnar för en ny betaomgång i Overwatch. SpelClockers och redaktionen är heta på testgröten, och givetvis strömmas det hela på Twitch. Läs mer

71

LG G5 får konstant påslagen skärm

Koreanska LG går ut på Facebook med datumet för tillkännagivandet av LG G5 och avslöjar samtidigt att telefonen får en skärm som i alla fall till viss del alltid är påslagen. Läs mer

39

Systemkrav för Hitman hittar ut på Steam

Det är nu inte långt kvar till 2016 års upplaga av Hitman äntrar scenen. Inför lanseringen hittar nu systemkraven ut på Steam. Läs mer

23

Amazon lanserar kostnadsfri spelmotor

De stora spelmotorerna på marknaden får konkurrens av ett gratisalternativ från Amazon, som nu introducerar Cryengine-baserade Lumberyard. Läs mer

29

Tom Clancy's The Division blir öppen beta

Senare i februari slår Ubisoft upp ett öppet betatest av The Division, där alltifrån nya uppdrag till förbättringar mot de stängda testerna är att vänta. Läs mer

15

AMD bundlar Hitman med Radeon R9 390, R9 390X och utvalda FX-processorer

Danska Io Interactive och AMD gör gemensam sak av den annalkande DirectX 12-titeln Hitman, som inom en snar framtid ingår vid köp av utvalda grafikkort och FX-processorer. Läs mer

43

Tävla och vinn SSD-enhet och DDR4-minnen med Crucial

En SSD på närmare en halv terabyte och en duo DDR4-minneskit kröner prispallen när Crucial drar igång en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

94

Intel uttalar sig officiellt om clockblocking

Efter veckor av tystnad tar Intel bladet från munnen och uttalar sig officiellt om överklockning av icke K-märkta processorer. Läs mer

92

Samsung och LG på väg att överge 3D-tv

För bara några år sedan var 3D det stora försäljningsargumentet för tv-apparater, men bristande intresse gör att tillverkarna börjar fasa ut konceptet. Läs mer

68

Ubisoft: "PC-versionen av The Division hålls inte tillbaka av konsolversionerna"

Det är helt enkelt inte sant att PC-versionen av The Division hålls tillbaka av spelkonsolerna – det skriver Ubisoft i ett officiellt uttalande. Läs mer

31

Rise of the Tomb Raider kan bli först ut med DirectX 12

Genom att byta ut körfilen i Rise of the Tomb Raider lyckas en användare få fram DirectX 12 i startmenyn, vilket talar för att det kan bli ett av de första spelen med gränssnittet. Läs mer

24

Cooler Master sjösätter upphottade kylarna Hyper 212X och TX3I

I kampen om prismedvetna entusiasters plånböcker släpper Cooler Master nya revisioner av populära Hyper 212 och TX3, där bättre kylning och ny monteringsanordning står på menyn. Läs mer