Generationsskiftet till nästa Xbox "inte lika stort som föregående"

Generationsskiftet till nästa Xbox "inte lika stort som föregående"

I en intervju uppger Bioware-chefen Neil Thompson att nästa Xbox inte kommer att bjuda på lika stora visuella förbättringar som Xbox 360 gjorde gentemot föregångaren.

Det nya året kan bli det mest händelserika på mycket länge för spelfantaster. Sony och Microsoft väntas presentera efterträdarna till Playstation 3 respektive Xbox 360 innan sommaren och många ser fram emot kraftfullare hårdvara och ännu mer ögongodis.

Dagens spelkonsoler begränsar möjligheterna för spelutvecklare att skapa vackrare och mer realistiska spelvärldar. Enligt spelstudion Biowares chef för konst och animation Neil Thompson, som arbetar på Dragon Age 3, kommer dock nästkommande generation spelkonsoler inte att bjuda på lika stora visuella förbättringar som vid föregående generationsskifte.

I en intervju med OXM uppger Thompson att en tiofaldig ökning av detaljrikedomen skulle ge "löjligt höga" utvecklingskostnader. Han jämför med tidigare övergångar till modernare hårdvara, som visserligen fört med sig förbättrad grafik, men samtidigt krävt större arbetsinsatser. För en lika stor ökning detta generationsskifte uppskattar han att det skulle krävas 20–30 miljoner sålda exemplar av en enda speltitel för att enbart täcka utgifterna.

Thompson avslutar med att konstatera att även om de visuella förbättringarna inte kommer att bli lika påtagliga som förr handlar det fortfarande om ett "ganska stort hopp" med nästa generation spelkonsoler. Han avstår dock från att ge några mer ingående detaljer på grund av sekretessavtal.

223

Nvidia avtäcker Titan X med 12 GB GDDR5X och 3 584 CUDA-kärnor

Nvidia ligger inte på latsidan med lanseringar grafikkort baserade på Pascal-arkitekturen. Kort efter Geforce GTX 1060 presenteras nästa Titan, som lanseras i augusti. Läs mer

15

Microsoft släpper testversion av Windows 10 inför Anniversary Update

Microsoft har släppt en ny testversion av Windows 10 som innehåller en rad buggfixar för både datorer och telefoner. Sannolikt är detta den sista uppdateringen inför Anniversary Update. Läs mer

29

Nintendo släpper nostalgi-video för NES Classic Edition

Nintendo överraskade många när företaget utannonserade miniatyrversionen av deras klassiska NES-konsol. Nu visas konsolens spel upp i en video som osar 80-tal. Läs mer

9

Specifikationer för Geforce GTX 1070M och Geforce GTX 1060M hittar ut på nätet

Nvidias kommande mobila grafikkretsar GTX 1060M samt 1070M har dykt upp på nätet. Det handlar om skärmdumpar från GPU-Z som visar de två kretsarnas specifikationer. Läs mer

20

Google kapar elräkningen med AI

Googles division för artificiell intelligens, Deepmind, har tidigare levererat AI som besegrat mänskligheten i brädspel. Nu används tekniken till att spara in på företagets elräkning. Läs mer

39

VCR-spelare slutar tillverkas nästa månad

Nästa månad tillverkas den sista VCR-spelaren, då den japanska elektroniktillverkaren Funai Electric upphör med produktionen på grund av låg efterfrågan. Läs mer

44

No Man's Sky anklagas för patentintrång

Hello Games, utvecklaren bakom det omtalade scifi-spelet No Man's Sky, finner sig återigen i en rättslig tvist. Denna gång anklagas företaget för att ha använt patentskyddade ekvationer. Läs mer

76

Amerikanska myndigheter beslagtar Kickasstorrents domän

Torrent-portalen Kickasstorrents domän har beslagtagits av amerikanska myndigheter och dess ägare har arresterats efter att webbplatsen anses ha använts för rättighetsbrott och pengatvätt. Läs mer

42

Frankrike varnar Microsoft för "överdriven" insamling av användardata

Landets kommission för datasäkerhet har officiellt varnat Microsoft för att företaget samlar in överdrivet mycket användardata i Windows 10 utan användarens tillstånd. Läs mer

20

Razer öppnar förbokning av OSVR HDK2

OSVR är den öppna plattformen för virtuell verklighet som grundades av Razer. Nu finns den andra generationens utvecklarpaket tillgänglig för förbokningar. Läs mer

68

Id Software förklarar valet av OpenGL/Vulkan

Id Softwares senaste del i spelserien DOOM är relativt unikt i det att spelet använder OpenGL och Vulkan istället för DirectX. Nu har utvecklarna förklarat motiveringen till valet. Läs mer

10

Fulkultur pratar om Star Trek Beyond

Den tredje filmen i omstarten av Star Trek är här och det firas med ett nytt avsnitt av Fulkultur, där fantasterna Jakob Nilsson och Ida Lindkvist pratar om Star Trek Beyond. Läs mer