Med spel som Assassins Creed III, Skyrim, Halo 4, Guild Wars 2 och Black Ops II i bagaget hör Havok till spelindustrins mest använda fysikmotorer. Nu släpps en ny huvudversion av mjukvaran, som ska vara "från grunden och upp" anpassad för nästa generations spelmaskiner och processorarkitekturer.

Designed from the ground up for the computing architectures that will define games for the next decade, this release targets next-generation home consoles, mobile and PC while continuing to offer full support for current generation consoles.

Enligt Havok är den nya fysikmotorn kulmen av mer än fem års forskning och utveckling inom området. De exakta nyheterna avslöjas inte, men utvecklarna lovar förbättrad minneshantering, exaktare simuleringar, ökad användbarhet och inte minst bättre prestanda. Det talas om tio gånger lägre minnesanvändning och samtidigt dubbelt så hög prestanda gentemot tidigare versioner av mjukvaran.

Den nya fysikmotorn är helt plattformsoberoende och ska bland annat användas i spel för PC/Windows, Playstation 4, Xbox 360, Wii U, Android, Ios och Linux. Exakt när de första titlarna med Havok av senaste snitt kan dyka upp på marknaden framgår inte av pressmeddelandet, men spelutvecklare kan boka möten för "tekniska utvärderingar" på mässan GDC den 27–29 mars.