Nvidia demonstrerar ljuseffekter med beräkningar i molnet

I samarbete med forskare vid Williams College demonstrerar Nvidia tekniken Cloudlight, som öppnar upp för molnbaserade beräkningar av ljuseffekter i spel.

Ljuseffekter i spel är en synnerligen beräkningsintensiv historia. Inte nog med att de hela måste ske i realtid, ljuset reflekteras och lever sitt egna lilla liv, vilket på något sätt måste simuleras för att återspegla verkligheten.

cloudlight.jpg

Nu demonstrerar Nvidia i samarbete med Williams College tekniken Cloudlight (video). Det handlar om att på olika sätt utnyttja fjärranslutna servrar och låta dessa avlasta den lokala datorn, i detta fall genom att rendera indirekt ljussättning i realtid.

Tekniken är dock inte bekymmersfri. Först och främst ger molnberäkningar extra latenser. Data måste skickas fram och tillbaka mellan enheterna, något som tar tid och kan drabba spelupplevelsen. Dessutom adderas en hel del extra komplexitet, vilket förmodligen gör det svårt att övertyga utvecklare om att använda tekniken bara för att få bättre ljuseffekter.

Poängen är dock att visa att det går att utnyttja molnbaserad beräkningskraft även för realtidsgrafik. Det öppnar upp för grafiskt avancerade spel även på mobila enheter, som annars inte skulle ha kraft nog för på egen hand att frambringa de krävande ljuseffekterna.

Kommentarer till artikeln

54 debattinlägg

Skicka en rättelse
7

Test: Antec Signature S10

Med uppbackning från designbyrån Astro Studios tar Antecs nya flaggskeppschassi Signature S10 plats i testlabbet, med löften om skyhög kvalitet och ett unikt kammarkoncept. Läs mer

15

Intel Kaby Lake är inhoppare till Cannonlake – introduceras sent 2016

Efterträdaren till Intels processorfamilj Skylake lanseras inte förrän hösten 2016, vilket antyder om att övergången till 10 nanometer dröjer till sent 2017. Läs mer

28

Samsung lanserar SSD 850 Pro och 850 Evo på två terabyte

Koreanska Samsung utökar serierna SSD 850 Pro och SSD 850 Evo med modeller på två terabyte, och blir därmed först ut att erbjuda den högre kapaciteten på konsumentmarknaden. Läs mer

44

AMD hoppar över 20 nanometer – varnar för sämre kvartal än väntat

Resultaten för årets andra kvartalsrapport blir sämre än förutspått, varnar AMD i ett meddelande till investerare. Samtidigt framgår att planerna om tillverkning på 20 nanometer slopas. Läs mer

78

Windows 10 färdigställs under veckan – godkänns för RTM

Efter ett drygt halvår av publika tester kommer Windows 10 under veckan att nå RTM-status och därmed anses redo för allmänheten i slutet av juli. Läs mer

56

Tävla och vinn Geforce GTX 980 Ti G1 Gaming med Gigabyte

Det är dags för en ny tävling på SweClockers. Den här gången har medlemmarna chansen att vinna ett exemplar av Gigabytes påkostade grafikkort Geforce GTX 980 Ti G1 Gaming. Läs mer

37

Intel Core i7-6700K, i5-6600K och styrkretsen Z170 lanseras den 5 augusti

När Intel lanserar arkitekturen Skylake läggs inledningsvis allt fokus på överklockare, som tidigt i augusti kan lägga vantarna på två K-märkta processorer och moderkort med styrkretsen Z170. Läs mer

35

Asus förbereder Radeon R9 Fury Strix med kylaren DirectCU III

Med Radeon R9 Fury får partnertillverkare fria händer att ta fram egna skräddarsydda lösningar. Det här har Asus fasta på med R9 Fury Strix, som bestyckas med nya kylaren DirectCU III. Läs mer

40

AMD Radeon R9 Fury får specifikationer

För den som inte fattat tycke för AMD:s vattenkylda lösning på Radeon R9 Fury X släpps inom kort det nedskalade syskonet R9 Fury, vars specifikationer nu hittar ut på nätet. Läs mer

34

Test: AOC G2460PG – Gamingskärm med 144 Hz och Nvidia G-Sync

Testlabbet hugger tag i den renodlade gamingskärmen AOC G2460, en något billigare modell med synkroniseringstekniken Nvidia G-Sync i upp till 144 Hz och Full HD-upplösning. Läs mer

84

AMD svarar om missljud i Radeon R9 Fury X

Efter kritikerstormen mot missljudet med Radeon R9 Fury X svarar AMD att problemet så gott som åtgärdats och att de arbetar med partner för att kompensera missnöjda kunder. Läs mer

63

AMD Radeon R9 Nano får fullskaliga Fiji

Den energieffektiva minstingen Radeon R9 Nano blir ingen avskalad historia utan baseras på fullskaliga grafikkretsen Fiji, rapporterar tekniksidan Anandtech. Läs mer