Nvidia: "Spelkonsoler kommer aldrig ikapp PC-datorer i spelprestanda"

Nvidia: "Spelkonsoler kommer aldrig ikapp PC-datorer i spelprestanda"

Nya spelkonsoler lovar bättre prestanda, men bleknar i jämförelse med påkostade PC-datorer. Enligt Nvidia är prestandaskillnaden mellan speldator och spelkonsol större än någonsin tidigare.

Sony och Microsoft är på väg att lansera en ny generation spelkonsoler. Enligt Nvidias teknikchef Tony Tamasi finns det flera viktiga skillnader gentemot föregångarna, inte minst när det kommer till hur Playstation 4 respektive Xbox One presterar i jämförelse med PC-baserade speldatorer.

newconsolesraisethebar.jpg

There’s been a shift here, the R&D budgets required to build the PC’s level of graphics are enormous, there are only a few companies that can do it. The technology that we’re applying to PC graphics is literally state of the art, at the limits of semiconductor technology. That’s why I don’t think it’s possible any more to have a console that can outperform the PC.

I en intervju med PC Powerplay talar Tamasi om att prestandaskillnaden mellan påkostade speldatorer och den nya generationens spelkonsoler är större än någonsin tidigare. Playstation 2 var i många fall snabbare än dåtidens persondatorer och även vid lanseringen av Playstation 3 och Xbox 360 var det jämnt mellan plattformarna, men inte i den senaste generationen.

Enligt Tamasi beror prestandagapet på flera viktiga faktorer. Först och främst var 3D-grafik på persondatorer en relativt omogen historia vid lanseringen av Playstation 2, vilket gav konsolmakarna möjlighet att arbeta med nischade företag som Silicon Graphics för att att få ett försprång.

En bit in i 2000-talet kom persondatorerna ikapp tack vare grafikprocessorer från AMD (då ATI) och Nvidia, som därefter lyckades få in foten i Xbox 360 respektive Playstation 3. Även den nya generationens spelkonsoler använder teknik från PC-världen, men nu finns istället andra, svåröverkomliga faktorer, som innebär att PC-datorer alltid kommer att vara snabbare.

geforce_gtx_titan-6.jpg

Tamasi pekar ut de uppenbara problemet med strömbudget. En spelkonsol kan inte dra mer än 200–300 watt för att passa in i vardagsrummen, vilket sätter den övre gränsen för hur kraftfulla kretsar som går att klämma in i en liten spelmaskin. Speldatorer har helt andra förutsättningar och i PC-världen är det ingen ovanlighet att enbart grafikkort kräver mer än så.

Slutligen hävdar Nvidias teknikchef att företaget plöjer ned 1,5 miljarder dollar per år på att ta fram nya grafikprodukter. Detta tack vare att företaget säljer hundratals miljoner kretsar årligen – något som varken Microsoft eller Sony kan hålla jämna steg med. Detta resulterar i att PC-datorer med jämna mellanrum får tillgång till kraftfullare hårdvara medan spelkonsolerna förblir oförändrade mellan generationerna.

Kommentarer till artikeln

189 debattinlägg

Skicka en rättelse
17

Galleri: Egentillverkat tangentbord från medlemmen Felion1337

Medlemmen Felion1337 bygger ett eget tangentbord från botten upp med modifierade Cherry MX Silent-brytare, i jakten på ett tyst mekaniskt tangentbord i minimalistisk formfaktor. Läs mer

35

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

71

Varumärkesansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en varumärkesansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

6

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

28

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

39

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

34

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

12

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

16

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

25

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer