AMD "Fiji" saknar stöd för HDMI 2.0

AMD "Fiji" saknar stöd för HDMI 2.0

Trots att grafikprocessorn Fiji är en helt ny kreation från AMD saknas stöd för HDMI 2.0, någonting som ställer till det för vardagsrumsanvändare med högupplösta tv-apparater.

När Nvidia lanserade grafikkorten Geforce GTX 970 och GTX 980 var en av nyheterna stöd för videogränssnittet HDMI 2.0, som gör det möjligt att driva skärmar i 4K UHD med 60 Hz uppdateringsfrekvens via det väletablerade kontaktdonet. Det här är en finess många förutsatt skulle finnas i AMD:s senaste Radeon-familj, någonting som nu visar sig inte bli fallet.

hdmi2.PNG

Hos den brittiska återförsäljaren Overclockers UK berättar en representant för AMD att grafikprocessorn Fiji, som kommer användas i Radeon R9 Fury X, R9 Fury, R9 Nano och en modell med dubbla grafikprocessorer, saknar stöd för gränssnittet. AMD rekommenderar istället Displayport 1.2a för att driva 4K-upplösning i 60 Hz.

Medan merparten 4K UHD-skärmar för datorer har tillgång till Displayport gäller inte detsamma tv-apparater, där HDMI fortfarande är en dominerande standard. Med andra ord betyder det att tv-apparater i upplösningen tillsammans med AMD:s grafikkort begränsas till 30 Hz, vilket kan tyckas går stick i stäv med att bolaget slog på stora trumman för just vardagsrummen med de nya grafikkorten.

Det första grafikkortet med Fiji lanseras den 24 juni under alias Radeon R9 Fury X och följs kort därefter upp av Radeon R9 Fury den 14 juli.

Kommentarer till artikeln

93 debattinlägg

Skicka en rättelse
38

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

12

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

37

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

58

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

149

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer