Valve: "Det finns ingen större anledning att använda DirectX 12 framför Vulkan"

Under Siggraph 2015 presenterar Khronos Group nyheterna i Vulkan och bland gästtalarna finns Valves Dan Ginsburg, som säger att det inte finns någon större anledning att använda DirectX 12 när Vulkan lanseras nästa år.

Att låta spelutvecklare arbeta close to metal eller "nära hårdvara" var den stora nyheten AMD:s applikationsgränssnitt Mantle, som i och med Windows 10 följts upp av DirectX 12. Microsoft är dock inte ensamma om att haka på, utan Mantle har uppgått i Vulkan – efterträdaren till det öppna gränssnittet OpenGL.

Medan Vulkan väntas erbjuda motsvarande funktionalitet som DirectX 12 anländer det inte förrän nästa år, vilket ger ett försprång för Microsoft som kan plocka hem stöd från utvecklare. Under Siggraph 2015 i Kobe, Japan, presenteras Vulkan av Khronos Group och bland gästtalarna märks Valves Dan Ginsburg, som länge arbetat på Vulkan och att ta gränssnittet till spelmotorn Source 2.

Valve-Vulkan.jpg

The last thing I wanted to do is, just to give our view on why we think Vulkan is the future. Unless you are aggressive enough to be shipping a DX12 game this year I would argue that there is really not much reason to ever create a DX12 backend for your game. [...] I think we are going to see super rapid adoption. And so, if you are developing a game for next generation API's I think it is clear that Vulkan is the best choice.

På scen skräder Ginsburg inte orden, utan gör gällande att försprånget är det enda som spelar i DirectX 12:s favör. I övrigt ser han inga fördelar, vilket tillskrivs det faktum att Microsoft gränssnitt endast är ämnat Windows 10, Windows 10 Mobile och spelkonsolen Xbox One.

Vulkan kommer i sin tur att fungera över en mängd plattformar utöver Windows 10, så som Linux, Android, men också äldre versioner av Windows. Därtill talar han om att flera tunga namn i hårdvaruindustrin redan är på god väg med sina drivrutiner med stöd för gränssnittet.

Ett argument som ofta lyfts fram för varför utvecklare inte använder OpenGL är att det har mycket gammalt bagage som gör det svårt att utveckla för. Därför handlar Vulkan inte bara om ny funktionalitet, utan är också ett helt nytt gränssnitt, något Khronos Group och dess partner hoppas ska råda bot på problemet.

Khronos Group räknar med att ha en preliminär specifikation för Vulkan färdig till slutet av året, vilket ska följas upp av en skarp lansering tidigt 2016.

Kommentarer till artikeln

221 debattinlägg

Skicka en rättelse
32

Nvidia Geforce GTX 1050 Ti och GTX 1050 lanseras i oktober

Efter 2,5 år på marknaden är Geforce GTX 750 Ti och GTX 750 på väg att fasas ut, till förmån för två nya instegsmodeller baserade på arkitekturen Pascal. Läs mer

24

Valve uppdaterar utseendet på Steam Store

En kommande uppdatering till Steam ska fräscha upp utseende på Store-sidan. Med större bilder och mer användaranpassning ska den bli mer överskådlig och lättnavigerad. Läs mer

29

Google visar Wifi-router och Chromecast med 4K-stöd den 4 oktober

Det blir inte enbart två nya telefoner under Googles evenemang i oktober. Nu talas det även om att bolaget släpper en router, Google Home och en Chromecast med 4K-stöd. Läs mer

40

Sid Meier's Civilization VI får systemkrav

Om mindre än en månad släpps Sid Meier's Civilization VI, som åter går tillbaka till spelets rötter. Inför lanseringen släpper Firaxis Games spelets systemkrav. Läs mer

121

Test: Asus Radeon RX 480 Dual OC 4 GB och Palit Geforce GTX 1060 Dual 3 GB

Det blåser upp till storm i mellanklassen, där SweClockers testlabb blir arena för en sann grafikkortsbatalj mellan lågminnesvarianterna av Geforce GTX 1060 och Radeon RX 480. Läs mer

60

Battlefield 2142 återupplivas av fans

I år fyller Battlefield 2142 tio år och i samband med detta passar en grupp hängivna fans på att ge spelet nytt liv i form av en gratisversion med fungerande servrar. Läs mer

16

Titanfall 2 får systemkrav

En av höstens stora förstapersonstitlar Titanfall 2 släpps nästa månad. Förutom konsol kommer även spelet till PC/Windows och utvecklarna meddelar nu kraven för plattformen. Läs mer

15

In Win släpper nätaggregaten Classic Series med 80 Plus Platinum

Med hög verkningsgrad i fokus sjösätter In Win två nya nätaggregat i Classic Series på 750 och 900 W, där båda är fullt modulära och levereras med 80 Plus Platinum-certifiering. Läs mer

52

Yahoo: "500 miljoner e-postkonton på vift efter dataintrång"

Internetgiganten Yahoo går nu ut med att hela 500 miljoner e-postkonton är på vift efter ett intrång, som beskrivs som ett av de största någonsin. Läs mer

40

Test: Zowie EC1-A och EC2-A

Danska Zowie gör ett besök i testlabbet med spelmössen EC1-A och EC2-A, där fokus hamnar på E-sport och seriöst spelande. Häng med till testlabbet för en ordentlig genomgång. Läs mer

22

Testpilot: Corsair MM800 RGB Polaris

För den som gillar disco och att sticka ut har testpiloten "TheMadPanda" tagit en närmare titt på Corsairs LED-belysta musmatta MM800 RGB Polaris. Läs mer

17

Resident Evil 7: Biohazard får systemkrav

Nästa del i Resident Evil-serien släpps inte förrän i januari nästa år, men redan nu släpper utvecklaren Capcom systemkrav för spelet. Läs mer