Id Software förklarar valet av OpenGL/Vulkan

Id Software förklarar valet av OpenGL/Vulkan

Id Softwares senaste del i spelserien DOOM är relativt unikt i det att spelet använder OpenGL och Vulkan istället för DirectX. Nu har utvecklarna förklarat motiveringen till valet.

När Id Software under mitten av 90-talet lade grunden till den idag populära genren förstapersonsskjutare i 3D behövde de utveckla de flesta verktyg själva. 3D-accelererade grafikkort var nya och obeprövade, och utvecklargränssnitt som OpenGL och DirectX var också i sin linda.

OpenGL var det gränssnitt som hade funnits på marknaden längst och var mest moget funktionsmässigt, så när Id Software skulle lägga till stöd för 3D-acceleration i företagets första äkta tredimensionella spel Quake föll valet på OpenGL som gränssnitt. Under de årtionden som passerat sedan dess har dock DirectX blivit det dominerande gränssnittet för PC-utveckling.

DOOM_Vulkan_small.jpg

Att 2016 års utgåva av DOOM lanserades med OpenGL som grund var därför något överraskande. Nu avslöjar Id Softwares Tiago Sousa och Axel Gneiting i en intervju med DSOGaming varför valet föll på OpenGL-gränssnittet, och sedermera lågnivågränssnittet Vulkan.

De båda herrarna medger att det finns fler verktyg som stöder DirectX i dagsläget och att grafikdrivrutinerna är mer optimerade för Microsofts gränssnitt, men OpenGL erbjuder fler funktioner tack vare att gränssnittet är mer flexibelt. Det kan utökas funktionsmässigt av utvecklare och det är dessutom inte lika kontrollerande för hur vissa grafikanrop får göras.

När de båda lågnivågränssnitten Vulkan och DirectX 12 jämförs ska de likna varandra mycket då de båda har rötter i det arbete AMD gjorde med Mantle-gränssnittet. Båda gränssnitten flyttar ansvaret för optimeringar från grafikdrivrutinerna till utvecklaren, och prestanda förväntas därför vara likartad mellan de två framöver.

DirectX 12 and Vulkan are conceptually very similar and both clearly inherited a lot from AMD’s Mantle API efforts. The low level nature of those APIs moves a lot of the optimization responsibility from the driver to the application developer, so we don’t expect big differences in speed between the two APIs in the future.

En stor anledning till valet av Vulkan istället för DirectX 12 anges vara att Id Software kan stöda andra plattformar som Windows 7 och Windows 8. Båda dessa system har fortfarande en stor användarbas och genom att välja Vulkan behöver företaget inte exkludera denna målgrupp.

Vulkan har dessutom ett gränssnitt för utökningar som gör det möjligt att optimera specifikt för hårdvara från AMD, Nvidia, Intel med flera. Dessa positiva ord innebär sannolikt att fler OpenGL/Vulkan-baserade spel är att vänta från Id Software och Bethesda Softworks framöver.

Kommentarer till artikeln

72 debattinlägg

Skicka en rättelse
25

Racinginspirerat från timpelay i galleriet

Med inspiration från bilar och racing visar timpelay sitt senaste datorbygge Torque, med chassi från In Win och vattenkylning som bilmotor. Läs mer

28

Tävla och vinn bordsplatser till Dreamhack Summer 2017

Redaktionen laddar upp inför Dreamhack och firar med en tävling för alla medlemmar. Skapa SweClockers officiella wallpaper och kamma hem bordsbiljetter till världens största datorfestival! Läs mer

39

Test: AOC Agon AG352UCG – ultrabred spelskärm med 100 Hz VA-panel och G-Sync

AOC:s senaste gamingskärm Agon AG352UCG passerar testlabbet, med en upplösning på 3 440 × 1 440 pixlar, Nvidia G-sync och 100 Hz uppdateringsfrekvens. Läs mer

37

Nvidia kontrar Radeon RX 550 med "GP108" och Geforce GT 1030

Det blåser upp till storm i instegssegmentet när Nvidia söker att kontra AMD Radeon RX 550 med Geforce GT 1030, som samtidigt ska ha lägre strömförbrukning. Läs mer

17

Razer tillkännager den trådlösa spelmusen Lancehead

Amerikanska Razer siktar på tronen för bästa trådlösa spelmus och med den senaste skapelsen Lancehead, som dessutom får en trådad syskonmodell. Läs mer

15

Cooler Master döms för patentintrång – får betala 5,3 miljoner kronor till Asetek

Efter lite mindre än två år är rättstvisten mellan Asetek och Cooler Master avslutad, där Cooler Master döms att betala böter i miljonklassen för patentintrång. Läs mer

18

Intel LGA 2066 för Skylake-X har samma kylarmontering som sockel LGA 2011-3

Det vankas ny sockel till Intels Skylake-X med upp till tolv kärnor och Kaby Lake-X. Den som planerar uppgradera slipper dock köpa ny kylare, det bekräftar Noctua. Läs mer

23

Nintendo tillkännager New 2DS XL

I ett något oväntat drag tillkännager Nintendo spelkonsolen New 2DS XL, en kraftfullare uppdaterad version av fyra år gamla 2DS med ny design. Läs mer

59

Acer avtäcker Predator X27 med 4K UHD i 144 Hz, Nvidia G-Sync och HDR

Taiwanesiska Acer går "all-in" med skärmen Predator X27, som utöver 4K-upplösning och 144 Hz fylls till brädden med andra funktioner som Nvidia G-Sync och HDR. Läs mer

113

Teknikdemo visar Project Scorpios potential i 4K UHD och 1080p

Nya bilder visar hur Microsofts kommande konsol ska förbättra den grafiska upplevelsen i både 4K- och 1080p, med bland annat större texturer och supersampling-teknik. Läs mer

5

Fulkultur om Marvel i film och TV-serier

Fulkultur återvänder till att prata om Marvel och deras superhjältar, men denna gång flyttas fokus från serietidningar till vita duken. Läs mer

19

Kom på din egen shoppingfest och vinn bärbar speldator från CDON

CDON drar åter igång sin shoppingfest Green Friday, där de utlovar erbjudanden i nivå med Black Friday. För att fira tävlar återförsäljaren ut en bärbar speldator värd 15 490 kronor. Läs mer