Test: The Witcher 2

screenshot_9.jpg

Egenskap

Värde

Titel

The Witcher 2: Assassins of Kings

Utvecklare

CD Projekt RED

Genre

RPG

DirectX-version

9.0

Lanseringsdatum

2011-11-21

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor på minst 2,2 GHz

  • NVIDIA GeForce 8800 GT/ATI Radeon HD 3850

  • 1 GB RAM

Den polska utvecklaren CD Projekt RED släppte under förra året uppföljaren på sitt rollspel The Witcher. The Witcher 2: Assassins of Kings baseras likt sin föregångare på böckerna med samma namn skrivna av den polska författaren Andrzej Sapkowski. Spelet använder sig av den egenutvecklade grafikmotorn REDengine som bjuder på goda visuella kvalitéer trots att den är DirectX 9-baserad.

Ännu en gång används programvaran Fraps för att mäta prestandan. Vi använder oss av en introsekvens för ett av spelets första uppdrag (Day of the Assault). De grafiska inställningarna har skruvats upp rejält med detaljnivåer på Ultra, kantutjämning aktiverat samt SSAO och DOF som grädde på moset.

Om Batman-spelen ger bäst resultat med Nvidia är läget det omvända för titeln The Witcher 2. Både Radeon HD 7970 samt HD 7950 passerar Geforce GTX 670, och resultatet ligger närmast mellanklassmodellen Radeon HD 7870.

De överklockade modellerna från Zotac och Asus tar visserligen mark i tabellen, men inte några imponerande steg. Asus DCII TOP-modell lyckas bäst och landar över Geforce GTX 680, precis bakom Radeon HD 7950.

Även i den högre upplösningen är det tydlig prestandafördel för AMD. Radeon HD 7970 presterar cirka 25 procent bättre än Geforce GTX 670, viket närmast tampas med Radeon HD 7870 och HD 7950.