Test: Total War: Shogun 2

shogun.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Total War: Shogun 2

Utvecklare

Creative Assembly

Genre

Realtids strategispel

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-03-24

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor på 2 GHz

  • 1 GB RAM

  • Grafikkort (256 MB) med DirectX 9-stöd

Spelen i Total War-serien är kända för storslagna landskap med tusentals soldater som har ihjäl varandra på klassiskt vis, något som ger hög belastning på både grafikkort och processor. Shogun 2 är ingen undantag, och med en färsk DX11-patch i bagaget ett utmärkt prestandatest för all slags modern hårdvara.

Som testsekvens används den inbyggda funktionen för maximal belastning vid upplösningarna 1920 x 1080 samt 2560 x 1600. Bildfrekvensen spelas in med Fraps, då det medföljande verktyget endast rapporterar medelvärde.

Även i Shogun 2 ser resultatlistan bekant ut, trots lätt modifierade inställningar mot tidigare tester för att räta ut vissa buggar. Geforce GTX 670 landar på i stort sett identisk nivå mot Radeon HD 7970, den sistnämnda modellen lyckas dock ta segern vid två sammankopplade kort.

För de överklockade modellerna från Zotac respektive Asus märks det att de extra megahertzen hjälper. Grafikkorten landar på samma nivå, cirka 9 procent bättre än Nvidias referensmodell.

I den högre upplösningen tappar Geforce GTX 670 mark, om än marginellt. Nvidias referensmodell faller ned under Radeon HD 7970, både ensamt och för SLI. De överklockade modellerna håller dock konkurrenten stången, och nosar precis bakom Geforce GTX 590.